Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIB informuje:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za 1,3 mld zł na budowę tunelu - nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Mieszkańcy zyskają dwa nowe przystanki i szybkie przejazdy w mieście, a także dogodne wyjazdy pociągiem z centrum miasta na główne trasy kolejowe.
Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Budowa tunelu to kolejny etap prac, udrażniających Łódzki Węzeł Kolejowy. Pierwszym etapem była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.
- Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna, a przy tym kolej nowoczesna. Dzisiejszy dzień przybliża nas do tego celu. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
A. Adamczyk przypomniał także, że w tylko w 2017 r. PKP PLK podpisały umowy na prawie 19 mld zł netto.
- Trwa realizacja największego planu inwestycyjnego na kolei – podkreślił A. Adamczyk.
Obecny podczas uroczystości wicepremier Piotr Gliński zwrócił uwagę na znaczenie podpisanej umowy dla Łodzi.
- Budowa tunelu będzie dopełnieniem nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. To ważna inwestycja dla regionu i Polski – powiedział Piotr Gliński.
Łódź Fabryczna otwiera się na wszystkie kierunki
Budowa tunelu średnicowego to nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec).
- Realizujemy wielkie inwestycje przy wsparciu środków unijnych. Polską kolej traktujemy kompleksowo: obok remontów torów prowadzimy Program Inwestycji Dworcowych i Strategię Taborową - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel.
Nowe przystanki w Łodzi
Inwestycja PLK wpłynie na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei w stosunku do innych środków transportu.
- Kontynuacja projektu i budowa tunelu kolejowego pod Łodzią to tworzenie spójnej sieci kolejowej w Polsce i zwiększanie możliwości wykorzystania kolei w aglomeracjach. To realizacja celów Krajowego Programu Kolejowego. Po wybudowaniu tunelu, czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie nieosiągalny dla innych środków transportu. W efekcie znacznie ułatwimy mieszkańcom podróże w mieście i kraju – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Projekt zakłada budowę dwóch nowych przystanków w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej i Karskiego. Zapewnią one dogodny dojazd do centrum miasta, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej i biznesowej Łodzi oraz ułatwi codzienny dojazd do pracy i szkoły.
- Tunel średnicowy połączy Łódź. Na tę inwestycję czekają mieszkańcy – mówił wojewoda łódzki Zbiginiew Rau.
Nowe możliwości kolei w województwie
Budowa tunelu średnicowego to jedna z inwestycji w obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Dopełnia zadania prowadzone w województwie łódzkim - budowę tunelu kolejowego Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna oraz rozpoczynającą się w przyszłym roku modernizację linii Łódź – Zduńska Wola. Tunel zapewni także lepsze kolejowe połącznie centrum Łodzi ze Zgierzem i dalej w kierunku Kutna.
Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński przypomniał, że projekt jest elementem realizowanego przez PKP PLK Krajowego Programu Kolejowego.
- W tej perspektywie finansowej realizujemy największe inwestycje kolejowe. PLK dobrze realizują KPK – mówił Jerzy Kwieciński.
Zadanie pn. „Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja robót budowlanych w formule „Projektuj i Buduj” w ramach projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec” zrealizuje konsorcjum firm Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Wartość inwestycji 1 293 000 000 zł netto (1 590 390 000 zł brutto).
Zakończenie inwestycji planowane jest w grudniu 2021 roku.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Załączniki do komunikatów są dostępne za pośrednictwem nowej Platformy Serwisowej PAP: serwis.pap.com.pl Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ zjt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.12.2017, 17:22 |
Źródło informacji | MIB |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu
-
Image
Offshore Wind Poland 2024: od słów do czynów - będą nowe obszary pod rozwój następnej fazy offshore PAP
Zimą pierwsze spółki wychodzą z budową na morze, a rząd zapowiada wytyczenie kolejnych obszarów na Bałtyku pod następną fazę rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, poza dwiema już realizowanymi. „Powstaje raport o stanie zagospodarowanie obszarów morskich, który da nam podstawy do merytorycznej decyzji o wyznaczeniu nowych obszarów dla rozwoju morskich farm wiatrowych na Bałtyku” - zadeklarował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury na Konferencji Offshore Wind Poland.- 22.11.2024, 12:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom