Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Najbardziej doniosłą kwestią środowiskową ostatnich lat stał się problem zmian klimatu i ich następstw. Ranga tego problemu ma szczególny wymiar w odniesieniu do Polski. Nie ma wątpliwości, że rozwój niskoemisyjnego systemu mobilności stanowi warunek konieczny w dążeniu naszego kraju do osiągnięcia neutralności klimatycznej oraz poprawy jakości powietrza w miastach.
Od początku lat 90. XX w. wielkość wygenerowanych przez transport emisji CO2 wzrosła w Polsce dwukrotnie, zmierzając w bardzo szybkim tempie w kierunku średniego poziomu emisji w UE. Za jeden z głównych czynników sprawczych tego procesu należy uznać dynamiczny rozwój transportu samochodowego, w tym motoryzacji indywidualnej. Jednak wzrost emisji CO2 to nie jedyny negatywny efekt spalania paliw ropopochodnych, które stanowią ponad 90% w koszyku paliwowym transportu w Polsce. Niekorzystne skutki dotyczą m.in. zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby oraz emisji hałasu komunikacyjnego.
Rozwijana od ponad dwóch dekad koncepcja mobilności niskoemisyjnej wymaga więc konkretyzacji działań, które stanowią istotne filary budowy innowacyjnego ekosystemu mobilności w zrównoważonej gospodarce o obiegu zamkniętym. U podstaw transformacji leżą inwestycje w nowe technologie i rozwiązania cyfrowe oraz wzrost odpowiedzialności przedsiębiorstw i świadomości społecznej. Skuteczność ich realizacji wymaga systemowego podejścia do rozwoju nowoczesnej i niskoemisyjnej sieci mobilności.
Analiza wyników prowadzonych badań pozwala z większym optymizmem ocenić perspektywy dalszego rozwoju mobilności niskoemisyjnej w Polsce. Badania potwierdzają wzrost świadomości społeczeństwa polskiego w zakresie negatywnego wpływu mobilności na klimat i konieczności podejmowania działań zmierzających do rozwoju niskoemisyjnej sieci mobilności. Największą wagę przypisuje się inwestowaniu w nowoczesną infrastrukturę mobilności, zwiększeniu częstotliwości i dostępności pojazdów komunikacji miejskiej oraz dalszemu rozwojowi alternatywnych rodzajów transportu np. rowerów miejskich, skuterów itd.
Wysoko oceniane są również rozwiązania w obszarze multimodalności, w tym transportu kolejowego, rozwój technologii cyfrowych oraz modeli biznesowych o charakterze współdzielenia.
Pomimo wskazania pewnych barier rozwoju mobilności niskoemisyjnej, można wnioskować, że postęp technologiczny oraz zmiana świadomości społeczeństwa i przedsiębiorstw stwarzają szansę na rozwój innowacyjnej niskoemisyjnej sieci mobilności w Polsce. Zwiększenie świadomości oraz kreowanie prośrodowiskowych zachowań transportowych ma bowiem istotne znaczenie dla stopniowego upowszechniania kosztochłonnych niskoemisyjnych systemów mobilności, co będzie skutkowało między innymi wzrostem ekonomicznej opłacalności ich wdrażania oraz poprawą stanu klimatu i jakości powietrza.
dr hab. Urszula Motowidlak, prof. UŁ jest pracownikiem Katedry Logistyki i Innowacji na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół ekonomicznych, środowiskowych i technologicznych aspektów rozwoju systemów transportowych i logistycznych. Jest autorką i współautorką wielu publikacji naukowych i ekspertyz poświęconych integracji polityki transportowej, energetycznej i klimatycznej w kontekście rozwoju konkurencyjnego i niskoemisyjnego transportu oraz innowacyjnym rozwiązaniom w obszarze mobilności i logistyki.
KONTAKT:
e-mail: barbara.kaliszewska@uni.lodz.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 13.08.2020, 12:12 |
| Źródło informacji | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Solstice Advanced Materials zakończyło proces wyodrębnienia się z Honeywell i rozpoczyna notowania na giełdzie Nasdaq
- Wyodrębnienie umożliwia firmie Solstice przyspieszenie wzrostu i zwiększenie wartości dla akcjonariuszy – jako wiodącej, wyspecjalizowanej firmy specjalizującej się w materiałach. - Firma jest dobrze przygotowana, by czerpać korzyści z silnych i trwałych trendów rynkowych w obszarach chłodzenia, rozwiązań budowlanych, zaawansowanego przetwarzania danych, energii, bezpieczeństwa i opieki zdrowotnej. - Notowania na Nasdaq rozpoczynają się dziś pod symbolem giełdowym „SOLS".- 30.10.2025, 12:21
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
OC&C: Polacy mają coraz więcej psów i kotów, rynek karmy i akcesoriów czeka dynamiczny wzrost
Rynek karmy i akcesoriów dla zwierząt domowych w Polsce wzrośnie w ciągu najbliższych czterech lat o jedną trzecią do niemal 13 mld złotych w 2029 roku, wynika z analiz firmy doradczej OC&C Strategy Consultants. Rozwój rynku napędza coraz większa liczba psów i kotów oraz gotowość opiekunów do kupowania produktów premium. Polska jest także jednym z liderów w Europie pod względem sprzedaży produktów dla zwierząt domowych przez internet.- 30.10.2025, 12:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: OC&C
-
Eksperci Forum Krynica 2025: rynek gier hazardowych wymaga demonopolizacji PAP
W Polsce potrzebna jest skuteczna walka z czarnym rynkiem gier hazardowych online - wskazali uczestnicy debaty „Hazard online: skuteczny czy fikcyjny monopol państwa?”, która odbyła się podczas Forum Krynica 2025. Eksperci podkreślili, że klienci kasyn online chcą urozmaicenia oferty, a do tego potrzeba demonopolizacji polskiego rynku internetowych gier hazardowych.- 30.10.2025, 11:53
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ