Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MR informuje:
Informacja prasowa, 21 marca 2017 r.
Finansowanie z tego źródła pozyskał Kraków na budowę Trasy Łagiewnickiej. Polska jest w unijnej czołówce jeśli chodzi o wykorzystanie środków z tzw. Planu Junckera. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił miastu pożyczki w wysokości ok. 400 mln zł.
– To już 11 duża inwestycja z Polski z finansowaniem EBI w ramach Planu Junckera – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik. Łączna wartość tych projektów to ponad 11,6 mld zł, a wsparcia EBI – 4,1 mld zł. Sześć inwestycji zrealizują prywatne podmioty, trzy – samorządy (szpital wojewódzki w Toruniu, budowa mieszkań komunalnych w Poznaniu, Trasa Łagiewnicka) i dwie – spółki skarbu państwa (Tauron oraz Przewozy Regionalne).
Kolejne 4 duże inwestycje mają już pozytywną decyzję banku i oczekują na podpisanie umów. - Wśród nich jest duży projekt rządowy spółki Energa Operator polegający na rozbudowie i modernizacji sieci. Jego wartość to ponad 3,2 mld zł – powiedział wiceminister Słowik.
W przypadku mniejszych projektów małych i średnich firm, do końca 2016 r. finansowanie przyznano 4,1 tys., przedsiębiorcom z Polski. Wartość podpisanych umów wyniosła ponad 677 mln zł.
- Takie wyniki plasują nas w unijnej czołówce. Według danych Komisji Europejskiej na koniec stycznia 2017 r. Polska zajmuje 6. pozycję w UE pod względem wykorzystania środków
z Planu Junckera – poinformował wiceminister Słowik.
Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana także z innych źródeł. Niemal 300 mln zł kredytu zapewni Bank Gospodarstwa Krajowego. Z kolei Polski Fundusz Rozwoju (PFR) odpowiadał m.in. za wypracowanie struktury prawnej, modelowanie finansowe przedsięwzięcia oraz za aranżację finansowania. W jego ramach PFR dostarcza ponad200 mln zł. Miasto wystąpiło również o blisko 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową część projektu. Wniosek jest w trakcie oceny przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania w okresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld zł.
# # #
O Trasie Łagiewnickiej
W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości ok. 4 km, łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych. Przedsięwzięcie wymaga również:
- wydrążenia trzech tuneli o łącznej długości około półtora kilometra,
- wybudowania bezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych,
- wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów,
- budowy dwóch mostów (w tym kolejowego),
- przebudowy koryta rzeki Wilga,
- wybudowania przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych.
Budowa trasy przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego w ścisłym centrum Krakowa i połączy ze sobą południowe dzielnice. Umożliwi też przejęcie ruchu międzydzielnicowego
z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowalnych w 2017 oraz ich zakończenie w 2020 roku.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ tnt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 21.03.2017, 13:19 |
Źródło informacji | MR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |