Newsletter

MR: program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej (komunikat)

05.04.2017, 17:16aktualizacja: 05.04.2017, 17:16

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MR informuje:

Z początkiem kwietnia br. został uruchomiony Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, realizowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z KIR. Opłaty związane z czynnościami urzędowymi będą przyjmowane w terminalach płatniczych POS i przez usługę WebPOS Paybynet. Docelowo Program ma objąć wszystkie urzędy w Polsce.

Dlaczego płatności bezgotówkowe są ważne?

Płatności bezgotówkowe to jeden z silniejszych instrumentów ograniczenia szarej strefy. Szczególnie, gdy dostęp do konta bankowego ma już większość z 16 mln osób pracujących w Polsce, a liczba umów umożliwiających klientom indywidualnym korzystanie z bankowości przez internet wynosi ponad 33 mln. Udział transakcji bezgotówkowych cały czas rośnie, choć utrzymuje się poniżej 40 proc. jeżeli chodzi o wartość transakcji kartami płatniczymi. Nadal wypłacamy dużo gotówki często po to, żeby wydać ją w miejscach, gdzie można zapłacić kartą lub telefonem.

Rozbudowanie infrastruktury płatniczej i sieci akceptacji kart płatniczych pomoże zwiększyć popularność płatności elektronicznych i ograniczyć płatności gotówkowe, co z kolei przyczyni się do obniżenia pasywnej szarej strefy.

Program płatności bezgotówkowych w urzędach

Chociaż obrót bezgotówkowy staje się coraz bardziej powszechny, obecnie tylko ok. 10 proc. jednostek samorządu terytorialnego umożliwia dokonywanie tego rodzaju płatności. Aby poprawić tę sytuację Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową S.A uruchomiło Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Jednym z planowanych działań jest wprowadzenie możliwości płacenia kartą i telefonem w urzędach jednostek samorządu terytorialnego, urzędach wojewódzkich i Policji. Płatności te będą dokonywane przez terminale płatnicze lub poprzez bankowość mobilną z wykorzystaniem usługi WebPOS Paybynet.

Program jest skierowany do wszystkich urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. W kolejnym kroku objęta zostanie nim również Policja, gdzie planowane jest udostępnienie możliwości opłacania mandatów w terminalach POS.

Urzędy uczestniczące w Programie zostaną wyposażone – w zależności od wybranego rozwiązania – w terminale płatnicze POS oraz/lub w usługę WebPOS Paybynet do płatności mobilnych. Płatności mobilne będą mogły być realizowane przez klientów za pomocą aplikacji PeoPay, a także z wykorzystaniem kodów BLIK z aplikacji IKO.

Płatności z użyciem karty płatniczej lub telefonu będą odbywać się w urzędzie tak samo, jak w dowolnym sklepie wyposażonym w terminal POS. Z kolei WebPOS Paybynet umożliwi przyjęcie płatności telefonem bezpośrednio przy stanowisku obsługi klienta. Dzięki wykorzystaniu usługi uruchamianej w przeglądarce internetowej nie będzie konieczności instalacji dodatkowych urządzeń.

Jak zaznaczał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Tadeusz Kościński, bezgotówkowe płatności w urzędach wpisują się w Program „Od papierowej do cyfrowej Polski”, wyznaczający kierunki rozwoju e-państwa i e-gospodarki. – Uruchomienie płatności bezgotówkowych w urzędach przybliży nas do urzeczywistnienia idei nowoczesnej Polski cyfrowej. Odpowiada ona też przyzwyczajeniom klientów, którzy coraz chętniej korzystają z kart płatniczych i płatności mobilnych – wyjaśnił Tadeusz Kościński.

Uczestniczące w Programie jednostki administracji publicznej nie ponoszą kosztów związanych z akceptacją płatności bezgotówkowych. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS i WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych w urzędach płatności nie ponoszą także klienci.

Partnerem społecznym Programu jest Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji „Cyberium”, odpowiedzialna m.in. za pozyskiwanie środków na finansowanie projektu. – KIR konsekwentnie realizuje strategię cyfrowego przyspieszenia, angażując się także w projekty sektorowe na rzecz cyfryzacji usług publicznych. Naszym zadaniem jest wspieranie działań umożliwiających popularyzację obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach - zapewnił prezes Zarządu KIR Piotr Alicki.

Jak dołączyć do Programu?

Urzędy mogą zgłaszać się do udziału w Programie wypełniając formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. www.kir.pl/program.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mż/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.04.2017, 17:16
Źródło informacji MR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ