Newsletter

Nadzwyczaj dobre wyniki Polskiej Spółki Gazownictwa w 2016 roku

09.03.2017, 13:29aktualizacja: 09.03.2017, 13:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Na koniec 2016 r. wskaźnik EBITDA wyniósł 2 460 mln PLN, co było wynikiem lepszym od planowanego o 16,4%. Wolumen dystrybuowanego gazu wzrósł w porównaniu z 2015 rokiem o ponad 10% i kształtował się na poziomie 10 858 mld m3. Zrealizowano 64 059 sztuk nowych przyłączy, czyli o 42% więcej, niż zaplanowano.

Porównanie wyników osiągniętych w latach 2015 i 2016 wyraźnie wykazuje tendencje wzrostowe praktycznie w każdym obszarze działalności Polskiej Spółki Gazownictwa:

Nazwa celu

I – XII 2015

I – XII 2016

Wzrost

Przychody ze sprzedaży (mln PLN)

4 584

4 757

+3,8 %

EBITDA (mln PLN)

2 292

2 460

+7,3 %

EBIT (mln PLN)

1 393

1 525

+9,5 %

Wynik finansowy netto (mln PLN)

1 133

1 246

+10,0 %

Wolumen dystrybucji gazu (mld m3)

9,823

10,858

+10,5 %

ROA (w %)

7,75

8,45

+9,1 %

ROE (w %)

9,71

10,51

+8,3 %

Liczba nowych przyłączy (szt.)

43 538

64 059

+47,1 %

Liczba wydanych warunków (szt.)

106 915

127 269

+19,0 %

Strategia Polskiej Spółki Gazownictwa na lata 2016 - 2022 zakłada zwiększenie wolumenu dystrybuowanego gazu, liczby nowych odbiorców oraz wzrostu gazyfikacji gmin w Polsce, a przez realizację tych zadań budowę stałego wzrostu wartości Spółki do 2022 roku.

Chcąc skutecznie realizować powyższe cele - a tym samym wpływać na wzrost wartości Spółki - w 2016 roku PSG na same nowe inwestycje i modernizację infrastruktury gazowniczej przeznaczyła 964,3 mln PLN. Wszystkie decyzje o uruchomieniu zadań inwestycyjnych poprzedzone były analizami efektywności ekonomicznej, zgodnie z procedurami obowiązującymi w tym zakresie w GK PGNiG oraz zgodnie z wytycznymi URE.

Nakłady ogółem na inwestycje w PSG w 2016 roku wyniosły 1 108 mln PLN.

Dzięki podniesieniu efektywności realizacji zadań inwestycyjnych zaplanowany zakres zadań, dotyczący inwestycji rozwojowych i modernizacyjnych, zrealizowano za mniejsze środki.

Ubiegły rok był też dla PSG okresem zintensyfikowanych działań inwestycyjnych w zakresie rozwoju rynku dystrybucji gazu. Polska Spółka Gazownictwa wydała 127 269 warunków przyłączeniowych (o 19,0% więcej niż w 2015 roku). W całym 2016 roku zgazyfikowano 14 nowych gmin i wybudowano 64 059 nowych przyłączy (o 47,1 % więcej niż w 2015 roku) o łącznej długości 606 km.

Ponadto wybudowano:

  •  15 Stacji Redukcyjno-Pomiarowych wysokiego ciśnienia
  •  168 Stacji Redukcyjno-Pomiarowych średniego ciśnienia
  •  Łączna długość wybudowanych przez PSG w 2016 roku nowych gazociągów to 2 213 km z czego: wysokiego ciśnienia 53 km, średniego ciśnienia 2 005 km, natomiast niskiego ciśnienia 155 km.

Równocześnie w 2016 roku PSG zrealizowała następujące zadania modernizacyjne:

  •  Zmodernizowano 70 Stacji Redukcyjno-Pomiarowych wysokiego ciśnienia
  •  Zmodernizowano 118 Stacji Redukcyjno-Pomiarowych średniego ciśnienia
  •  Łączna długość zmodernizowanych przyłączy 164 km
  •  Łączna długość zmodernizowanych gazociągów wyniosła 543 km z czego:

wysokiego ciśnienia 5 km, średniego ciśnienia 364 km, niskiego ciśnienia 174 km.

W 2016 roku zaproszono na spotkania w sprawie gazyfikacji przedstawicieli niemal 240 gmin, czego efektem na koniec ubiegłego roku było podpisanie listów intencyjnych na gazyfikację z ponad 150 gminami z terenów Polski. Obecnie takie spotkania prowadzone są w całym kraju i skutkują kolejnymi listami intencyjnymi o współpracy między gminami a PSG.

Strategia Polskiej Spółki Gazownictwa w perspektywie rozwoju zakłada do 2022 roku osiągnięcie skumulowanej EBITDA na poziomie 15 985 mln PLN, gazyfikację 74 nowych gmin i budowę 350 600 nowych przyłączy, a także osiągnięcie skumulowanego wolumenu dystrybuowanego gazu w latach 2016 - 2022 na poziomie 79,06 mld metrów sześciennych gazu.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 09.03.2017, 13:29
Źródło informacji Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o.
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ