Newsletter

NIQ publikuje raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu w 2025

03.12.2024, 15:26aktualizacja: 03.12.2024, 15:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Z raportu wynika, że generatywna sztuczna inteligencja, zaawansowane narzędzia do pomiaru skuteczności działań marketingowych oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy obszarami IT, nauki o danych i marketingu będą siłą napędową wzrostu i zmian w 2025 roku.

CHICAGO--(BUSINESS WIRE)-- NIQ, czołowa światowa firma zajmująca się badaniami konsumenckimi, opublikowała niedawno swój doroczny raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu, w którym podkreśliła zmieniające się priorytety oraz troski managerów wyższego szczebla odpowiedzialnych za marketing na całym świecie. Tegoroczna edycja analizuje sposoby radzenia sobie z pozytywnymi i negatywnymi trendami w ramach planów strategicznych na 2025 r. oraz omawia nową erę sztucznej inteligencji (AI) w marketingu.

Konsumenci, którzy w dalszym ciągu borykają się ze wzrostem cen żywności i mediów, a do tego z nadciągającym zagrożeniem spowolnienia gospodarczego, kształtują ostrożne wzorce wydatków obserwowane w branży pakowanych towarów konsumenckich i sprzedaży detalicznej. Co więcej, sztuczna inteligencja może mieć istotny wpływ na długofalowe strategie marketingowe, takie jak działania promocyjne i związane z budowaniem marki, jako że konsumenci wciąż poszukują coraz to nowych możliwości osiągania wartości i oszczędności. Niemniej jednak nawet w obliczu tych trudności gospodarczych istnieją możliwości pod względem rozwoju działalności marketingowej.

Z raportu wynika, że kierownicy odpowiedzialni za marketing zachowują optymizm wobec przyszłości - 78% z nich prognozuje, że za trzy lata ich pozycja się umocni. W obecnych warunkach ponad połowa (56%) nadal postrzega marketing jako kluczową działalność pozwalającą osiągnąć bezpośrednie cele handlowe (przy czym w 2023 r. było to 63% respondentów), co odzwierciedla pewną zmianę w kierunku długoterminowego budowania marki. Choć 60% managerów działów marketingu z łatwością potrafi uzasadnić inwestycje dokonywane w działania marketingowe (spadek z 65% w 2023 r.), coraz więcej dyrektorów generalnych i finansowych wierzy w długofalową wartość inwestycji w markę (44% w 2024 r. w porównaniu z 41% w 2023 r.). Marketingowcy wykorzystują również AI jako kluczowe narzędzie pozwalające sprostać głównym wyzwaniom, co sugeruje, że ta technologia może przekształcić sposoby radzenia sobie z coraz bardziej skomplikowanymi uwarunkowaniami w przyszłości.

Odnosząc się do ustaleń, Marta Cyhan-Bowles, dyrektor ds. komunikacji i globalny manager centrum doskonałości marketingowej w NIQ, powiedziała:

„przyszłość marketingu ukształtuje sztuczna inteligencja. Choć pozostałe aspekty strategii dyrektorów ds. marketingu w 2024 r. pozostały bez zmian, generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) napędza istotny wzrost i zmiany oraz staje się nadrzędnym elementem koszyka działań marketingowych pozwalającym przyspieszyć rozwój. AI może usprawnić wszystko: od interakcji z klientami po opracowanie pomysłów, zbieranie danych, analizę, podsumowanie informacji z wielu projektów i otwarcie nowych możliwości”.

Najważniejsze trendy wpływające na decyzje marketingowe w 2025 r.:

  • coraz większe wykorzystanie AI w ramach funkcji marketingowych: marketingowcy wyższego szczebla coraz częściej plasują generatywną sztuczną inteligencję w samym sercu realizowanej strategii - 72% z nich używa jej do tworzenia treści i materiałów kreatywnych, 67% - do pomiaru kondycji marki, 65% - do planowania i optymalizacji zasobów, a 30% - do opracowywania produktów. Generatywna sztuczna inteligencja odciśnie znaczące piętno na wszystkich funkcjach marketingowych, ponieważ marketingowcy wykorzystują ją również do wzbogacania doświadczeń klientów;
  • AI w coraz szybszym tempie zwiększa zaufanie do wykorzystywania danych: informacje oparte na danych stają się przewagą konkurencyjną dla marketingowców, a wykorzystywanie sztucznej inteligencji sprzyja zwiększeniu zaufania do tych informacji. Większość marketingowców (81%) wykorzystuje dane do monitorowania wydajności, a ponad połowa (60%) organizacji opierających się na danych ma dziś ogromne zaufanie do swoich zdolności pod względem analizy danych. Pomimo tego pozytywnego trendu 31% marketingowców wyższego szczebla w dalszym ciągu napotyka trudności w zakresie łączenia danych pochodzących z różnych źródeł, co podkreśla potrzebę korzystania z zaawansowanych narzędzi wspomaganych sztuczną inteligencją. AI w dalszym ciągu pełni wiodącą rolę w kształtowaniu informacji możliwych do przekucia w działania, zapewniając potencjalne rozwiązania pozwalające zwiększyć precyzję i opłacalność pomiarów skuteczności marketingu;
  • poprawa kondycji marketingu: wskaźnik perspektyw dla dyrektorów ds. marketingu, który monitoruje najważniejsze aspekty organizacji skupionych wokół działań marketingowych, w 2024 r. uległ nieznacznej poprawie. Ogólna „kondycja” marketingu również polepszyła się - zwłaszcza w Europie, gdzie odnotowano wzrost o cztery punkty procentowe w zakresie nastrojów dzięki lepszemu dostosowaniu do założeń kierownictwa. AI pełni kluczową rolę w zakresie tych zmian i jest wykorzystywana do napędzania innowacji i strategii biznesowych w marketingu;
  • AI eliminuje lukę pomiędzy klientami a przedsiębiorstwami, umożliwiając lepsze zrozumienie preferencji konsumentów: AI usprawnia również rozwój produktów skoncentrowany na kliencie w perspektywie długoterminowej. Opracowany przez NIQ eksplorator reklam BASES pomaga marketingowcom w doskonaleniu wartości marki i zapewnia dokładniejsze informacje na temat preferencji konsumentów. Dzięki wykorzystaniu AI marketingowcy mogą priorytetowo traktować kreatywne informacje, testować wiele iteracji reklam i wywiązywać się z terminów bez uszczerbku dla jakości;
  • priorytetowe traktowanie współpracy pomiędzy wieloma działami firmy: marketingowcy stosują język kierownictwa finansowego, by pozyskiwać inwestycje i komunikują się z dyrekcją ds. technicznych, by maksymalnie wykorzystywać potencjał AI. W nowym roku współpraca pomiędzy marketingiem, analitykami danych i przywódcami firm zacieśni się w celu rozbicia silosów danych i integracji różnorodnych źródeł danych z myślą o zapewnieniu praktyczniejszych informacji.

Znaczenie tych trendów w 2025 r.

Raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu podkreśla coraz większy wpływ AI na wszystkie funkcje marketingowe pod względem pomocy podczas planowania działań na 2025 r. Z raportu wynika, że marketingowcy wyższego szczebla coraz bardziej cenią znaczenie sztucznej inteligencji i priorytetowo traktują optymalizację AI oraz narzędzi związanych z danymi, by stawić czoła skomplikowanym warunkom przyszłości. Do najważniejszych rozpatrywanych kwestii należą:

  • priorytety i możliwości marketingowe w 2025 r.;
  • potencjał i wpływ AI na marketing;
  • budowanie zaufania do AI na potrzeby przyszłych strategii marketingowych.

Pobierz kopię raportu o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu - jak kierownicy działów marketingu powinni postrzegać AI i podejmowanie decyzji w oparciu o dane, wkraczając w 2025 r. - tutaj.

Informacje o raporcie:

Opracowany przez NIQ raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu - jak kierownicy działów marketingu powinni postrzegać AI i podejmowanie decyzji w oparciu o dane, wkraczając w 2025 r. - opiera się na badaniu ankietowym przeprowadzonym w gronie niemal 600 kierowników wyższego szczebla ds. marketingu z firm o rocznych dochodach w wysokości ponad 50 mln USD lub zatrudniających ponad 250 pracowników. Ankieta obejmuje 18 krajów reprezentujących region Azji i Pacyfiku, Europy, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Ameryki Północnej. Za kierowników ds. marketingu uznaje się dyrektorów ds. marketingu lub kierowników ds. marki, dyrektorów lub wiceprezesów odpowiedzialnych za marketing, markę, działania marketingowe lub doświadczenia klientów.

O NIQ:

NIQ to czołowa światowa firma zajmująca się wywiadem konsumenckim, umożliwiająca najgłębsze zrozumienie zachowań zakupowych konsumentów i wskazująca nowe ścieżki wzrostu. W 2023 roku doszło do połączenia NIQ i GfK, czyli dwóch liderów branży o bezprecedensowym globalnym zasięgu. Obecnie NIQ prowadzi działalność w ponad 95 krajach obejmujących 97% PKB. Dzięki holistycznej interpretacji danych i najszerzej zakrojonym wnioskom z zachowań konsumentów - które są wyciągane za pomocą zaawansowanych funkcji analitycznych naszych ultranowoczesnych platform - NIQ dostarczy ci kompletny obraz sytuacji, czyli Full View™.

Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę www.niq.com.

Oficjalną, obowiązującą wersję niniejszego zawiadomienia stanowi tekst oryginalny sporządzony w języku źródłowym. Tekst tłumaczenia służy wyłącznie celom orientacyjnym, został sporządzony wyłącznie dla celów ułatwienia zrozumienia zawiadomienia i należy interpretować go w odniesieniu do tekstu źródłowego, który jest jedyną wersją mającą skutki prawne.

Wersja źródłowa dostępna na businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20241203758133/pl/.

Źródło: NielsenIQ

KONTAKT:

Sweta Patra

e-mail: Sweta.patra@nielseniq.com

Źródło informacji: Business Wire

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.12.2024, 15:26
Źródło informacji Business Wire
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ