Newsletter

Nowa strategia rozwoju lotnictwa cywilnego musi uwzględniać stały wzrost ruchu lotniczego

04.09.2019, 14:05aktualizacja: 04.09.2019, 14:05

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S.Leszczyński (1)
PAP/S.Leszczyński (1)
W ciągu dwóch najbliższych dekad ruch lotniczy w Polsce prawie się podwoi. Samoloty będą przewozić około 90 milionów pasażerów rocznie. Konieczna przy tym rozbudowa istniejących i tworzenie nowych lotnisk, wymagają przede wszystkim dialogu ze społecznością lokalną – przekonywał na tegorocznym Forum Ekonomicznym w Krynicy Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Prezes Włoszek wziął udział w panelu dyskusyjnym poświęconym nowej strategii dla lotnictwa cywilnego, która powstaje w oparciu o plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozbudowy dotychczas istniejących lotnisk regionalnych. Dynamiczny wzrost liczby pasażerów już jest doskonale widoczny, w sierpniu tego roku port w podkrakowskich Balicach obsłużył ponad 800 tys. pasażerów, co oznacza wzrost o 32 proc do analogicznego okresu w zeszłym roku.

„Lotnictwo cywilne to jeden z najdynamiczniej rozwijających się segmentów polskiej gospodarki. W 2018 roku prawie 46 milionów osób skorzystało z naszych lotnisk, liczymy, że w 2019 roku będzie to około 50 milionów. Polska staje się atrakcyjna lotniczo, mieszkańcy naszego kraju coraz częściej korzystają z samolotu jako zwykłego narzędzia pracy, sposobu na odwiedzanie najdalszych zakątków świata” – mówił prezes Włoszek.

Prognozy Urzędu Lotnictwa Cywilnego czy międzynarodowych zrzeszeń przewoźników, są przy tym jednoznaczne. „Zakładamy, że w przeciągu dwóch dekad ten ruch prawie się podwoi do około 90 milionów. Strategia rozwoju lotnictwa cywilnego musi to uwzględniać. Jednym z elementów odpowiedzi na wzrastający ruch jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ale tak, jak w każdym kraju, czy bierzemy przykład niemiecki, szwajcarski czy angielski bardzo ważna jest korelacja transportu między hubem – głównym portem przesiadkowym, jakim ma być CPK a portami regionalnymi” – mówił prezes Włoszek.

Prezes Włoszek podkreśli przy tym, że każda nowa inwestycja związana z budową nowego portu lotniczego musi odbywać się w porozumieniu z lokalną społecznością. Czasami ten dialog nie jest łatwy, bo ludzie oponują przeciw rozbudowie lotnisk. Trzeba ich przekonywać, że na tym zyskają, a rozmaite normy, np. związane z ochroną środowiska, będą przestrzegane.

Podobnego zdania w trakcie panelu był Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. „Lotnictwo to cały system. Mamy jeszcze kilka elementów, których rozwój musimy zaplanować, aby uzyskać efekt synergii” – mówił. Według niego należy się zastanowić w jaki sposób najefektywniej szkolić przyszłych pilotów, rozwiązywać kwestie związane z ochroną środowiska. „Będziemy budować zupełnie od zera duże lotnisko, co stanowi unikalny projekt na skalę europejską. To przede wszystkim kwestia infrastruktury naziemnej. Zarówno CPK, jak i lotniska regionalne, musimy je rozwijać. Normy dotyczące poziomu hałasu są w pewnej kolizji, jeśli chodzi o rozwój lotnictwa. Zasadne jest również, by odbyła się debata z udziałem samorządów lokalnych” – mówił prezes Samson.

Budowa CPK jest jednak konieczna. „To lotnisko musi powstać, ponieważ ruch, który mamy dzisiaj w okolicach Warszawy jest nie do pogodzenia na istniejącej strukturze” – podsumowywał dyskusję Piotr Malepszak, p.o. prezesa zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 04.09.2019, 14:05
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ