Newsletter

Odzyskiwanie należności w sektorze ubezpieczeń

20.05.2025, 15:19aktualizacja: 20.05.2025, 15:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Adobe Stock
Adobe Stock
Nieuregulowane płatności stanowią istotny problem w sektorze ubezpieczeniowym oraz czynnik, który może mieć negatywny wpływ na cash flow. Dlatego warto zapoznać się z możliwymi narzędziami windykacji miękkiej - tak, aby zwiększyć odzyskiwalność zaległych kwot, a jednocześnie zoptymalizować ten proces. Oto możliwe rozwiązania.

Windykacja miękka w procesie obsługi klienta masowego w sektorze ubezpieczeń - wyzwania i rozwiązania

Dla ubezpieczycieli, którzy obsługują klientów na masową skalę, odzyskiwanie należności to codzienność. Nawet przy zastosowaniu wszystkich narzędzi weryfikujących sytuację finansowo-płatniczą, mogą się pojawić sytuacje, w których konsument czy osoba prawna przestanie regulować zobowiązania.

Wyzwaniem nie jest jednak dostępność narzędzi windykacji miękkiej, a sam proces. „Ręczna” komunikacja z pojedynczymi dłużnikami zajmuje mnóstwo czasu, co pociąga za sobą potężne koszty. Dlatego podmioty z sektora ubezpieczeń mogą skorzystać z rozwiązań automatyzujących korzystanie z narzędzi do odzyskiwania należności. Udostępnia je np. BIG InfoMonitor - zapewniając możliwość sprawnego przeprowadzenia windykacji miękkiej np. z wykorzystaniem API. Ta opcja pozwala skrócić czas skutecznej komunikacji z dłużnikiem, a jednocześnie - zoptymalizować jej koszty.

Jakie narzędzia do windykacji miękkiej można wykorzystać w sektorze ubezpieczeń?

Automatyzacja odzyskiwania należności może objąć kilka podstawowych elementów komunikacji z nierzetelnymi klientami.

Wysłanie wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia wpisu w Rejestrze Dłużników

Pierwszy krok na drodze do odzyskania należności to wysłanie do nierzetelnego klienta oficjalnego wezwania do zapłaty - opatrzonego klauzulami przedstawiającymi konsekwencje nieuregulowania długu w wyznaczonym terminie.

Wysyłkę takich pism można zautomatyzować przy współpracy z BIG InfoMonitor. Dokumenty mogą:

  • być wysyłane niezwłocznie po tym, jak minie czas wyznaczony na dokonanie płatności;
  • zawierać dodatkową informację o zamiarze umieszczenia wpisu w Rejestrze Dłużników oraz konsekwencjach tego działania (będą one np. związane z trudnościami w uzyskaniu kredytu czy zawarciu umów z operatorami telefonii komórkowej oraz podobnymi podmiotami);
  • być opatrzone pieczęcią BIG InfoMonitor - aby podkreślić ich wiarygodność oraz wagę, a co za tym idzie efektywniej zmotywować dłużnika to opłacenia zaległości.

Informacja będzie spełniać wszystkie wymogi ustawowe - przede wszystkim związane z koniecznością poinformowania dłużnika o zamiarze dokonania wpisu do BIG z 30-dniowym wyprzedzeniem. Taki termin obowiązuje, gdy podstawą do zgłoszenia długu jest np. zawarta umowa czy wystawiona faktura.

Automatyzacja ujawniania wpisów w Rejestrze Dłużników

Kiedy upłynie termin ustawowy, system BIG InfoMonitor może automatycznie ujawnić wpisy w Rejestrze Dłużników (https://www.big.pl/baza-wiedzy/wpis-do-rejestru-dluznikow-jak-wpisac-dluznika-online-przy-obsludze-klienta-masowego), jeżeli użytkownik zaznaczy taką opcję. W efekcie klient szybko trafi na „czarną listę” i doświadczy konsekwencji tego faktu. To kolejny czynnik, który może go zmotywować do uregulowania zaległości.

Wysłanie informacji o umieszczeniu wpisu w Rejestrze Dłużników

Kolejnym krokiem może być przesłanie do nierzetelnego klienta powiadomienia o umieszczeniu wpisu w Rejestrze Dłużników. Pismo zostanie wysłane na zlecenie wierzyciela. Zawiera ono informacje o:

  • konsekwencjach obecności negatywnego wpisu w bazie dłużników BIG;
  • warunkach, jakie należy spełnić, aby „oczyścić historię”;
  • sposobie, w jaki można uregulować należności.

Zastosowanie każdego z opisanych powyżej rozwiązań może okazać się impulsem, który zmotywuje klienta to zapłaty. Dlatego skorzystanie z tych opcji jest sposobem na przyspieszenie procesu odzyskiwania należności. Automatyzacja natomiast pozwala windykacji miękkiej toczyć się bez dużego zaangażowania po stronie wierzyciela. Warto zatem przyjrzeć się usługom wspierającym ten proces i wybrać spośród nich te, które wpiszą się w potrzeby oraz cele związane z zarządzaniem ryzykiem czy optymalizacją cash flow.

Więcej na: https://www.big.pl/ 

Źródło informacji: Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.05.2025, 15:19
Źródło informacji Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ