Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Windykacja miękka w procesie obsługi klienta masowego w sektorze ubezpieczeń - wyzwania i rozwiązania
Dla ubezpieczycieli, którzy obsługują klientów na masową skalę, odzyskiwanie należności to codzienność. Nawet przy zastosowaniu wszystkich narzędzi weryfikujących sytuację finansowo-płatniczą, mogą się pojawić sytuacje, w których konsument czy osoba prawna przestanie regulować zobowiązania.
Wyzwaniem nie jest jednak dostępność narzędzi windykacji miękkiej, a sam proces. „Ręczna” komunikacja z pojedynczymi dłużnikami zajmuje mnóstwo czasu, co pociąga za sobą potężne koszty. Dlatego podmioty z sektora ubezpieczeń mogą skorzystać z rozwiązań automatyzujących korzystanie z narzędzi do odzyskiwania należności. Udostępnia je np. BIG InfoMonitor - zapewniając możliwość sprawnego przeprowadzenia windykacji miękkiej np. z wykorzystaniem API. Ta opcja pozwala skrócić czas skutecznej komunikacji z dłużnikiem, a jednocześnie - zoptymalizować jej koszty.
Jakie narzędzia do windykacji miękkiej można wykorzystać w sektorze ubezpieczeń?
Automatyzacja odzyskiwania należności może objąć kilka podstawowych elementów komunikacji z nierzetelnymi klientami.
Wysłanie wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia wpisu w Rejestrze Dłużników
Pierwszy krok na drodze do odzyskania należności to wysłanie do nierzetelnego klienta oficjalnego wezwania do zapłaty - opatrzonego klauzulami przedstawiającymi konsekwencje nieuregulowania długu w wyznaczonym terminie.
Wysyłkę takich pism można zautomatyzować przy współpracy z BIG InfoMonitor. Dokumenty mogą:
- być wysyłane niezwłocznie po tym, jak minie czas wyznaczony na dokonanie płatności;
- zawierać dodatkową informację o zamiarze umieszczenia wpisu w Rejestrze Dłużników oraz konsekwencjach tego działania (będą one np. związane z trudnościami w uzyskaniu kredytu czy zawarciu umów z operatorami telefonii komórkowej oraz podobnymi podmiotami);
- być opatrzone pieczęcią BIG InfoMonitor - aby podkreślić ich wiarygodność oraz wagę, a co za tym idzie efektywniej zmotywować dłużnika to opłacenia zaległości.
Informacja będzie spełniać wszystkie wymogi ustawowe - przede wszystkim związane z koniecznością poinformowania dłużnika o zamiarze dokonania wpisu do BIG z 30-dniowym wyprzedzeniem. Taki termin obowiązuje, gdy podstawą do zgłoszenia długu jest np. zawarta umowa czy wystawiona faktura.
Automatyzacja ujawniania wpisów w Rejestrze Dłużników
Kiedy upłynie termin ustawowy, system BIG InfoMonitor może automatycznie ujawnić wpisy w Rejestrze Dłużników (https://www.big.pl/baza-wiedzy/wpis-do-rejestru-dluznikow-jak-wpisac-dluznika-online-przy-obsludze-klienta-masowego), jeżeli użytkownik zaznaczy taką opcję. W efekcie klient szybko trafi na „czarną listę” i doświadczy konsekwencji tego faktu. To kolejny czynnik, który może go zmotywować do uregulowania zaległości.
Wysłanie informacji o umieszczeniu wpisu w Rejestrze Dłużników
Kolejnym krokiem może być przesłanie do nierzetelnego klienta powiadomienia o umieszczeniu wpisu w Rejestrze Dłużników. Pismo zostanie wysłane na zlecenie wierzyciela. Zawiera ono informacje o:
- konsekwencjach obecności negatywnego wpisu w bazie dłużników BIG;
- warunkach, jakie należy spełnić, aby „oczyścić historię”;
- sposobie, w jaki można uregulować należności.
Zastosowanie każdego z opisanych powyżej rozwiązań może okazać się impulsem, który zmotywuje klienta to zapłaty. Dlatego skorzystanie z tych opcji jest sposobem na przyspieszenie procesu odzyskiwania należności. Automatyzacja natomiast pozwala windykacji miękkiej toczyć się bez dużego zaangażowania po stronie wierzyciela. Warto zatem przyjrzeć się usługom wspierającym ten proces i wybrać spośród nich te, które wpiszą się w potrzeby oraz cele związane z zarządzaniem ryzykiem czy optymalizacją cash flow.
Więcej na: https://www.big.pl/
Źródło informacji: Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.05.2025, 15:19 |
Źródło informacji | Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |