Newsletter

Odzyskiwanie należności w sektorze ubezpieczeń

20.05.2025, 15:19aktualizacja: 20.05.2025, 15:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Adobe Stock
Adobe Stock
Nieuregulowane płatności stanowią istotny problem w sektorze ubezpieczeniowym oraz czynnik, który może mieć negatywny wpływ na cash flow. Dlatego warto zapoznać się z możliwymi narzędziami windykacji miękkiej - tak, aby zwiększyć odzyskiwalność zaległych kwot, a jednocześnie zoptymalizować ten proces. Oto możliwe rozwiązania.

Windykacja miękka w procesie obsługi klienta masowego w sektorze ubezpieczeń - wyzwania i rozwiązania

Dla ubezpieczycieli, którzy obsługują klientów na masową skalę, odzyskiwanie należności to codzienność. Nawet przy zastosowaniu wszystkich narzędzi weryfikujących sytuację finansowo-płatniczą, mogą się pojawić sytuacje, w których konsument czy osoba prawna przestanie regulować zobowiązania.

Wyzwaniem nie jest jednak dostępność narzędzi windykacji miękkiej, a sam proces. „Ręczna” komunikacja z pojedynczymi dłużnikami zajmuje mnóstwo czasu, co pociąga za sobą potężne koszty. Dlatego podmioty z sektora ubezpieczeń mogą skorzystać z rozwiązań automatyzujących korzystanie z narzędzi do odzyskiwania należności. Udostępnia je np. BIG InfoMonitor - zapewniając możliwość sprawnego przeprowadzenia windykacji miękkiej np. z wykorzystaniem API. Ta opcja pozwala skrócić czas skutecznej komunikacji z dłużnikiem, a jednocześnie - zoptymalizować jej koszty.

Jakie narzędzia do windykacji miękkiej można wykorzystać w sektorze ubezpieczeń?

Automatyzacja odzyskiwania należności może objąć kilka podstawowych elementów komunikacji z nierzetelnymi klientami.

Wysłanie wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia wpisu w Rejestrze Dłużników

Pierwszy krok na drodze do odzyskania należności to wysłanie do nierzetelnego klienta oficjalnego wezwania do zapłaty - opatrzonego klauzulami przedstawiającymi konsekwencje nieuregulowania długu w wyznaczonym terminie.

Wysyłkę takich pism można zautomatyzować przy współpracy z BIG InfoMonitor. Dokumenty mogą:

  • być wysyłane niezwłocznie po tym, jak minie czas wyznaczony na dokonanie płatności;
  • zawierać dodatkową informację o zamiarze umieszczenia wpisu w Rejestrze Dłużników oraz konsekwencjach tego działania (będą one np. związane z trudnościami w uzyskaniu kredytu czy zawarciu umów z operatorami telefonii komórkowej oraz podobnymi podmiotami);
  • być opatrzone pieczęcią BIG InfoMonitor - aby podkreślić ich wiarygodność oraz wagę, a co za tym idzie efektywniej zmotywować dłużnika to opłacenia zaległości.

Informacja będzie spełniać wszystkie wymogi ustawowe - przede wszystkim związane z koniecznością poinformowania dłużnika o zamiarze dokonania wpisu do BIG z 30-dniowym wyprzedzeniem. Taki termin obowiązuje, gdy podstawą do zgłoszenia długu jest np. zawarta umowa czy wystawiona faktura.

Automatyzacja ujawniania wpisów w Rejestrze Dłużników

Kiedy upłynie termin ustawowy, system BIG InfoMonitor może automatycznie ujawnić wpisy w Rejestrze Dłużników (https://www.big.pl/baza-wiedzy/wpis-do-rejestru-dluznikow-jak-wpisac-dluznika-online-przy-obsludze-klienta-masowego), jeżeli użytkownik zaznaczy taką opcję. W efekcie klient szybko trafi na „czarną listę” i doświadczy konsekwencji tego faktu. To kolejny czynnik, który może go zmotywować do uregulowania zaległości.

Wysłanie informacji o umieszczeniu wpisu w Rejestrze Dłużników

Kolejnym krokiem może być przesłanie do nierzetelnego klienta powiadomienia o umieszczeniu wpisu w Rejestrze Dłużników. Pismo zostanie wysłane na zlecenie wierzyciela. Zawiera ono informacje o:

  • konsekwencjach obecności negatywnego wpisu w bazie dłużników BIG;
  • warunkach, jakie należy spełnić, aby „oczyścić historię”;
  • sposobie, w jaki można uregulować należności.

Zastosowanie każdego z opisanych powyżej rozwiązań może okazać się impulsem, który zmotywuje klienta to zapłaty. Dlatego skorzystanie z tych opcji jest sposobem na przyspieszenie procesu odzyskiwania należności. Automatyzacja natomiast pozwala windykacji miękkiej toczyć się bez dużego zaangażowania po stronie wierzyciela. Warto zatem przyjrzeć się usługom wspierającym ten proces i wybrać spośród nich te, które wpiszą się w potrzeby oraz cele związane z zarządzaniem ryzykiem czy optymalizacją cash flow.

Więcej na: https://www.big.pl/ 

Źródło informacji: Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.05.2025, 15:19
Źródło informacji Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ