Newsletter

OLX: Polacy mają dość azjatyckich platform zakupowych i wybierają towary z drugiej ręki

19.02.2025, 08:30aktualizacja: 19.02.2025, 08:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

GettyImages
GettyImages
Długi czas oczekiwania, przekroczone normy bezpieczeństwa produktów oraz niezgodność z opisem - to główne zastrzeżenia pod adresem działalności azjatyckich platform zakupowych, na jakie wskazali Polacy w badaniu przeprowadzonym na zlecenie OLX. Okazuje się, że wielu z nas ma obawy przed zakupami towarów z drugiego końca świata. Co trzeci zamawiający na azjatyckich platformach otrzymał produkty niezgodne ze zdjęciem, a w przypadku produktów dla dzieci prawie 45% badanych uznało, że nie są one w pełni bezpieczne.

Azjatyckie platformy zachęcają do zakupów atrakcyjnymi zdjęciami i niskimi cenami. Jednak jak pokazuje badanie przeprowadzone na zlecenie OLX, Polacy wcale nie są zadowoleni z dokonywanych tam zakupów [1]. Respondenci wskazywali na dwie największe bolączki - czas realizacji zamówień oraz ich niezgodność z prezentowaną na stronie ofertą. Aż 60% Polaków uważa, że dostawy z tych platform są zbyt długie w porównaniu do lokalnych sklepów. Masowa produkcja tanich przedmiotów w Azji jest także bardzo szkodliwa dla środowiska, z czym zgadza się 57% respondentów w badaniu OLX.

W odpowiedzi na zalew tanich azjatyckich towarów coraz chętniej sięgamy po produkty z drugiej ręki. Efektem tego jest dynamiczny rozwój rynku re-commerce w Polsce.

„W dobie rosnącej inflacji nie sposób dziwić się Polakom, że szukają oszczędności i wybierają tańsze produkty. Jednak wnioski z przytoczonych badań i raportów wyraźnie pokazują, że działalność azjatyckich platform ma daleko idące negatywne konsekwencje dla konsumentów, krajowej gospodarki, a nawet klimatu. Alternatywnym rozwiązaniem, które łączy oszczędności i odpowiedzialne zakupy, jest re-commerce, czyli kupowanie online przedmiotów z drugiej ręki - wyjaśnia Konrad Grygo, starszy analityk biznesowy z OLX.

Obecne szacunki wskazują, że re-commerce stanowi około 7,5% w całym e-handlu. Jak wynika z danych OLX, w 2024 roku wzrósł aż o 15% w skali rok do roku, a eksperci platformy szacują jego wartość na około 9,5 miliarda złotych. Udziały te będą nadal rosły, czego zapowiedzią jest fakt, że w ciągu ostatnich trzech lat wartość produktów z drugiej ręki kupowanych na OLX wzrosła aż o 25%. Prognozy ekspertów serwisu na ten rok mówią o wzrostach na poziomie 15%.

Na rosnącej popularności re-commerce korzystają konsumenci, którzy mają dostęp do tanich i sprawdzonych pod względem jakości produktów. Tej zaś brakuje towarom dostępnym na platformach azjatyckich. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie OLX, aż 40% respondentów ocenia kupowane tam zabawki i produkty dla dzieci jako niebezpieczne. Obawy te mają swoje uzasadnienie. Regularne badania zleca rząd Korei Południowej - ostatnie wykazały, że 7 na 26 ubrań zimowych dla dzieci zawierało toksyczne substancje. Grupa Toy Industries of Europe zbadała natomiast 19 zabawek z jednej z platform i okazało się, że żadna nie powinna być sprzedawana w Unii.

Beneficjentami rosnącej popularności re-commerce są również małe i średnie firmy, które mogą rozwijać swoją działalność bez konieczności ponoszenia istotnych kosztów.

„Firmy mogą wdrażać nowe modele biznesu, takie jak odsprzedaż (resale), odkupywanie (buyback), wymianę (trade-in) czy wynajem (rental). Przykłady sukcesu platform sprzedażowych pokazują, że sektor ten ma perspektywy wzrostu. Duży potencjał drzemie w mikro- i małych firmach, które mogą skupić się na lokalnych rynkach, oferując bardziej spersonalizowaną obsługę. Co ważne, prowadzenie działalności w re-commerce nie wymaga dużych inwestycji początkowych. Firmy mogą rozpocząć działalność na istniejących platformach, zanim zdecydują się na stworzenie własnych sklepów internetowych” - wyjaśnia Arkadiusz Kawa, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prezes Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

[1] W badaniu omnibusowym realizowanym w formie CAWI udział wzięło 1000 dorosłych mieszkańców Polski. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz województwo.

Źródło informacji: OLX

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.02.2025, 08:30
Źródło informacji OLX
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ