Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Skala inwestycji Grupy ORLEN na Morzu Bałtyckim jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, równolegle prowadzimy działalność wydobywczą i świadczmy zaawansowane usługi dla offshore. Naturalną konsekwencją tych działań jest inwestowanie w najwyższej jakości sprzęt, który poprawi efektywność codziennej pracy. DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore. Dzięki swoim możliwościom pojazd odpowiada nie tylko na potrzeby rozwojowe ORLEN, ale także na rosnące wymagania regulacyjne. Jego zastosowanie wzmocni potencjał konkurencyjny ORLEN Petrobalitc i pozwoli sprostać coraz bardziej wymagającym standardom technicznym i prawnym w sektorze offshore” - powiedział Wiesław Prugar, członek zarządu ORLEN ds. upstream.
DriX H-8 jest niezastąpiony w misjach, które dotychczas wymagały załogi. Sprzęt będzie wykorzystywany do kluczowych zadań, takich jak monitoring stanu platform i turbin wiatrowych, a także precyzyjnego mapowania dna morskiego. Ponadto, dzięki wysokiej jakości zbieranych danych, pomoże spełnić wymagania tzw. rozporządzenia metanowego UE, które nakłada na firmy naftowe i gazowe obowiązek szybkiego reagowania na ewentualne wycieki metanu.
„To już drugi pojazd DriX dostarczony przez polską spółkę Thesta na rynek krajowy, jednak pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Cieszymy się, że to właśnie z ORLEN Petrobaltic otwieramy nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań dla sektora offshore” - powiedział Michał Bytomski, prezes zarządu Thesta.
Pojazd został zaprojektowany, by sprostać wymagającym warunkom Morza Bałtyckiego. Charakteryzuje się wytrzymałością, autonomią działania oraz funkcjonalnością pozyskiwania wysokiej jakości danych hydrograficznych i geofizycznych. Dzięki zaawansowanym możliwościom autonomicznym oraz zdolności do pracy w trudnych warunkach offshore, DriX H-8 stanowi bezpieczniejszą, bardziej efektywną i przyjazną dla środowiska alternatywę dla tradycyjnych jednostek załogowych, dzięki temu jego zastosowanie umożliwia optymalizację kosztów i czasu prowadzonych działań. ORLEN Petrobaltic uzyskał już zgodę od administracji morskiej Urzędu Morskiego w Gdyni na realizację testów na wyznaczonym obszarze.
Pojazd jest wyposażony w najbardziej zaawansowane sensory, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę (MBES) oraz profilograf dna (SBP). Jednostka DriX H-8 została wyprodukowana we Francji przez firmę Exail i dostarczona do ORLEN Petrobaltic przez szczecińską spółkę Thesta Sp. z o.o., która specjalizuje się w nowoczesnych rozwiązaniach morskich. Obecnie DriX jest uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd typu USV dostępny na rynku.
ORLEN Petrobaltic S.A. to jedyne przedsiębiorstwo w Polsce prowadzące poszukiwania i eksploatację złóż ropy naftowej oraz gazu ziemnego na polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Spółka odgrywa kluczową rolę w realizacji strategii Grupy ORLEN w obszarze bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju segmentu upstream. Dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie i zwiększaniu efektywności operacyjnej, ORLEN Petrobaltic wspiera budowę zrównoważonego łańcucha dostaw energii w regionie Morza Bałtyckiego. Innowacyjne rozwiązania, takie jak wprowadzenie bezzałogowego pojazdu DriX H-8, wpisują się w długofalowe cele koncernu związane z cyfryzacją procesów, ograniczaniem śladu węglowego oraz rozwojem morskiej energetyki wiatrowej.
Źródło informacji: ORLEN
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.10.2025, 11:13 |
Źródło informacji | ORLEN |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
EKF Ubezpieczenia: szanse rozwoju oraz bariery dla rynku ubezpieczeń PAP
„Technologia, która ulepsza procesy biznesowe ubezpieczycieli jest największą szansą rozwojową dla sektora ubezpieczeń. Barierą zaś jawią się regulacje. Z jednej strony mamy dużą ilość tychże regulacji, a z jednej - kwestie ich nieprzewidywalności” - powiedziała dr Marta Penczar, wiceprezes CMS i dyr. EKF Research podczas kongresu EKF Ubezpieczenia.- 07.10.2025, 10:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Yutong prezentuje technologię EV Long-Life podczas Busworld Europe 2025 i zdobywa siedem ważnych nagród
- 07.10.2025, 09:54
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ