Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Węgry stały się regionalnym rajem podatkowym z 9 proc. stawką podatku CIT, w Bułgarii 10 największych spółek nie tylko nie wpłaciło podatku, ale wręcz zostało przez rząd dofinansowane w ramach ulg i wyrównań podatkowych. W Słowenii spółka Gorenje od 10 lat nie zapłaciła podatku.
W Polsce już na etapie wybierania spółek do badania pojawił się problem. W porównaniu do innych państw, gdzie sprawozdania finansowe spółek dostępne są online - w Polsce nie wszystkie firmy zamieszczają swoje dane w Internecie. Stąd wybór spółek z udziałem skarbu państwa, bo te mają obowiązek publikowania danych na stronach internetowych. Oznacza, to jednak, że w naszym kraju nie mamy pełnego obrazu tego jak największe przedsiębiorstwa płacą podatki.
Podatek dochodowy od osób prawnych w naszym kraju stanowi 5,3 proc. wszystkich podatków uiszczanych w kraju. Procentowo mniej do budżetu wnoszą tylko firmy na Węgrzech.
"Potwierdza się światowy trend wyścigu do dna i stosowania szkodliwych praktyk podatkowych" - mówi Daria Żebrowska-Fresenbet, ekspertka IGO ds. sprawiedliwości podatkowej. Ruch sprawiedliwości podatkowej mówi od kilku już lat, że korporacje mają mniejsze obciążenia podatkowe niż zwykli ludzie i niestety, zdają się zapominać, że korzystają z usług publicznych takich jak np. infrastruktura, z kapitału ludzkiego i społecznego, które zostały zbudowane dzięki podatkom, które finansowały publiczną edukację. Korporacje powinny zatem płacić uczciwą część podatków, nie wyprowadzać zysków do rajów podatkowych i uczciwie konkurować z małymi i średnimi przedsiębiorstwami.
Nowy raport, którego IGO jest współautorem analizuje sytuacje podatkowe największych firm w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, Czechach, Bułgarii, Słowenii oraz na Węgrzech i Łotwie. Dane zostały zebrane z baz OECD oraz sprawozdań finansowych 10 spółek z największym obrotem w każdym z krajów.
Instytut Globalnej Odpowiedzialności
Dążymy do zmiany niesprawiedliwych mechanizmów rządzących światem
http://www.igo.org.pl
http://www.facebook.com/Instytut.Globalnej.Odpowiedzialnosci
http://www.twitter.com/igo_pl (po polsku)
http://www.twitter.com/igo_ok (po angielsku)
KONTAKT:
Daria Żebrowska-Fresenbet
Instytut Globalnej Odpowiedzialności
tel. kom. +48 889 208 299
e-mail: daria.zebrowska@igo.org.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 03.03.2017, 11:14 |
Źródło informacji | Instytut Globalnej Odpowiedzialności |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Totalizator Sportowy: rozwój sztucznej inteligencji w branży loteryjnej musi służyć społeczeństwu PAP
Totalizator Sportowy wspólnie z European Lotteries (EL) - Stowarzyszeniem Loterii Europejskich -zorganizował w Warszawie w dniach 13-15 maja międzynarodowe seminarium dotyczące transformacyjnego potencjału sztucznej inteligencji (AI) w sektorze loteryjnym. „Chcemy wykorzystać sztuczną inteligencję, by rozwijać usługi, które służą dobru społecznemu, m.in. edukacji czy promocji sportu” - mówi Szymon Gawryszczak, członek zarządu Totalizatora Sportowego.- 20.05.2024, 13:55
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Od 20 lat Fundusze Europejskie w PARP wspierają rozwój wzornictwa
Wzornictwo w Polsce zaczęło się rozwijać już na przełomie XIX i XX wieku, jednak to po wstąpieniu naszego kraju do Unii Europejskiej miało szansę nabrać rozpędu. Polski design, wsparty unijnymi środkami, jest rozpoznawalny i konkurencyjny w skali Europy i świata. W ciągu 20 lat obecności w strukturach Wspólnoty PARP przekazała na rozwój designu ok. 1,61 mld zł. A to nie koniec wsparcia.- 20.05.2024, 13:29
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PARP