Newsletter

PAP21: Kim jest dziennikarz ekonomiczny?

20.04.2017, 18:15aktualizacja: 20.04.2017, 18:15

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Maciej Danielewicz, szef redakcji ekonomicznej PAP, w ramach kolejnego wykładu Prasowej Akademii Pieniądza XXI mierzy się, z niełatwym do jednoznacznych diagnoz i opinii, zagadnieniem. Temat wykładu brzmi: "Dziennikarstwo jako czynnik sprawczy w polityce finansowo-ekonomicznej państwa".

Danielewicz omawia temat na przykładzie informacji i artykułów redakcji ekonomicznej PAP i dochodzi do wniosku, że tekst dziennikarski może wprawdzie wywoływać określone skutki rynkowe, ale ich wielkość, a nawet kierunek, są trudne do przewidzenia.

Na początek autor wykładu stawia dosyć proste pytanie: kim jest dziennikarz ekonomiczny?

O tym, że to nie jest jednak proste, świadczy lista możliwych odpowiedzi. Podajemy je za Danielewiczem. A więc dziennikarz ekonomiczny to:

- reporter obsługujący konferencje prasowe, monitorujący wypowiedzi newsmakerów i piszący szybkie krótkie teksty dla agencji i portali,

- dziennikarz newsowy specjalizujący się w pisaniu artykułów do prasy na tematy bieżące, a także przeprowadzający wywiady z uczestnikami życia gospodarczego,

- dziennikarz agencji informacyjnej współtworzący serwis dla rynków finansowych, wyłapujący w szybko zmieniającym się świecie danych i wskaźników najważniejsze fakty mogące mieć wpływ na rynki, czyli ważne dla inwestorów na rynkach akcji, walut, obligacji, surowców,

- publicysta lub bloger pracujący w domu i obserwujący spływające z mediów informacje, a następnie wyrażający swoją opinię, która zawiera dłuższą perspektywę wraz z pokazaniem wielostronnie naświetlonych konsekwencji aktualnych decyzji czy danych gospodarczych,

- dziennikarz przeprowadzający wywiady z najważniejszymi osobami decydującymi o polityce gospodarczej rządów czy wielkich instytucji finansowych, decydujący o przekazie informacyjnym wielkich mediów,

- dziennikarz-analityk pracujący głównie z bazami danych i szukający korelacji między wskaźnikami, wynikami finansowymi, wydarzeniami po to, aby zaoferować odbiorcom istotną wartość dodaną w postaci zaskakujących zbieżności dłuższych szeregów czasowych, dodatkowo wzmacniający przekaz tworzeniem ciekawych grafik i wykresów,

- dziennikarz-popularyzator wydarzeń ekonomicznych, mający obowiązek przedstawiania swoim odbiorcom informacji w pełni zrozumiałej, tłumaczący skomplikowane mechanizmy ekonomiczne i wyjaśniający sens podanych w serwisach na szybko danych i wskaźników,

- dziennikarz aktywny głównie na blogach lub w mediach społecznościowych, przerzucający się od tematu do tematu w poszukiwaniu atrakcyjnych treści, wchodzący w interakcje z czytelnikami i stopniowo uzupełniający przekaz, który wypełnia się dopiero po odczytaniu całej sekwencji wpisów i komentarzy,

I jeszcze kolejne pytania. Czy dziennikarz ekonomiczny to:

- dziennikarz piszący, radiowy, telewizyjny czy dziennikarz portalu multimedialnego?

- dziennikarz agregujący treści (z serwisów agencyjnych, baz danych, źródeł informacji), czy dziennikarz poszukujący nowych informacji, typowy newsowiec?

- młody researcher, depeszowiec pracujący dla innych dziennikarzy, czy też senior reporter z wieloletnim doświadczeniem pracy w mediach samodzielnie decydujący o zakresie swojej pracy?

- dziennikarz etatowiec zatrudniony w dużych tradycyjnych mediach czy dziennikarz freelancer wykonujący po trosze różne typy zajęć dla różnych potrzeb?

Zdaniem Macieja Danielewicza wszyscy oni są dziennikarzami ekonomicznymi. Niejednakowy jest jednak ich warsztat pracy i niejednakowe sprawstwo w polityce finansowej państwa.

Zapraszamy dziennikarzy do Prasowej Akademii Pieniądza XXI na kolejny, czwarty wykład. Dostępny jest w internecie pod adresem pap21.pl. W sobotę 22 kwietnia o godz. 10:00 w Centrum Prasowym PAP w Warszawie odbędzie się warsztatowe spotkanie, tym razem z red. Maciejem Danielewiczem.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.04.2017, 18:15
Źródło informacji Kurier PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ