Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Danielewicz omawia temat na przykładzie informacji i artykułów redakcji ekonomicznej PAP i dochodzi do wniosku, że tekst dziennikarski może wprawdzie wywoływać określone skutki rynkowe, ale ich wielkość, a nawet kierunek, są trudne do przewidzenia.
Na początek autor wykładu stawia dosyć proste pytanie: kim jest dziennikarz ekonomiczny?
O tym, że to nie jest jednak proste, świadczy lista możliwych odpowiedzi. Podajemy je za Danielewiczem. A więc dziennikarz ekonomiczny to:
- reporter obsługujący konferencje prasowe, monitorujący wypowiedzi newsmakerów i piszący szybkie krótkie teksty dla agencji i portali,
- dziennikarz newsowy specjalizujący się w pisaniu artykułów do prasy na tematy bieżące, a także przeprowadzający wywiady z uczestnikami życia gospodarczego,
- dziennikarz agencji informacyjnej współtworzący serwis dla rynków finansowych, wyłapujący w szybko zmieniającym się świecie danych i wskaźników najważniejsze fakty mogące mieć wpływ na rynki, czyli ważne dla inwestorów na rynkach akcji, walut, obligacji, surowców,
- publicysta lub bloger pracujący w domu i obserwujący spływające z mediów informacje, a następnie wyrażający swoją opinię, która zawiera dłuższą perspektywę wraz z pokazaniem wielostronnie naświetlonych konsekwencji aktualnych decyzji czy danych gospodarczych,
- dziennikarz przeprowadzający wywiady z najważniejszymi osobami decydującymi o polityce gospodarczej rządów czy wielkich instytucji finansowych, decydujący o przekazie informacyjnym wielkich mediów,
- dziennikarz-analityk pracujący głównie z bazami danych i szukający korelacji między wskaźnikami, wynikami finansowymi, wydarzeniami po to, aby zaoferować odbiorcom istotną wartość dodaną w postaci zaskakujących zbieżności dłuższych szeregów czasowych, dodatkowo wzmacniający przekaz tworzeniem ciekawych grafik i wykresów,
- dziennikarz-popularyzator wydarzeń ekonomicznych, mający obowiązek przedstawiania swoim odbiorcom informacji w pełni zrozumiałej, tłumaczący skomplikowane mechanizmy ekonomiczne i wyjaśniający sens podanych w serwisach na szybko danych i wskaźników,
- dziennikarz aktywny głównie na blogach lub w mediach społecznościowych, przerzucający się od tematu do tematu w poszukiwaniu atrakcyjnych treści, wchodzący w interakcje z czytelnikami i stopniowo uzupełniający przekaz, który wypełnia się dopiero po odczytaniu całej sekwencji wpisów i komentarzy,
I jeszcze kolejne pytania. Czy dziennikarz ekonomiczny to:
- dziennikarz piszący, radiowy, telewizyjny czy dziennikarz portalu multimedialnego?
- dziennikarz agregujący treści (z serwisów agencyjnych, baz danych, źródeł informacji), czy dziennikarz poszukujący nowych informacji, typowy newsowiec?
- młody researcher, depeszowiec pracujący dla innych dziennikarzy, czy też senior reporter z wieloletnim doświadczeniem pracy w mediach samodzielnie decydujący o zakresie swojej pracy?
- dziennikarz etatowiec zatrudniony w dużych tradycyjnych mediach czy dziennikarz freelancer wykonujący po trosze różne typy zajęć dla różnych potrzeb?
Zdaniem Macieja Danielewicza wszyscy oni są dziennikarzami ekonomicznymi. Niejednakowy jest jednak ich warsztat pracy i niejednakowe sprawstwo w polityce finansowej państwa.
Zapraszamy dziennikarzy do Prasowej Akademii Pieniądza XXI na kolejny, czwarty wykład. Dostępny jest w internecie pod adresem pap21.pl. W sobotę 22 kwietnia o godz. 10:00 w Centrum Prasowym PAP w Warszawie odbędzie się warsztatowe spotkanie, tym razem z red. Maciejem Danielewiczem.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.04.2017, 18:15 |
Źródło informacji | Kurier PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |