Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Przewoźnik przyspieszył odbiory nowych lokomotyw Griffin EU160, wyprodukowanych przez nowosądecką fabrykę Newag. PKP Intercity systematycznie przyjmuje kolejne lokomotywy produkowane przez polskiego producenta. Tylko w marcu odebrano pięć Griffinów. Zamówienia złożone przez PKP Intercity obejmują 96 lokomotyw tej serii, przewoźnik odebrał właśnie sześćdziesiąty szósty egzemplarz. Lokomotywy Griffin EU160 służą w PKP Intercity już od pięciu lat.
„To konstrukcja o prędkości maksymalnej 160 km/h, która zastępuje starsze lokomotywy nieosiągające takiej prędkości. Nowe maszyny są też bardziej niezawodne, co pozwala na podwyższanie punktualności pociągów PKP Intercity” - mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.
Krzysztof Jan Klęczar, wojewoda małopolski przekonywał, że nowe pojazdy wniosą wyższą jakość do regionu.
„Dziś mobilność jest niezwykle istotna, warunkuje rozwój. Te lokomotywy będę służyły naszym mieszkańcom i turystom” - mówił.
Newag wszystkie prace konstrukcyjne zrealizował własnymi siłami.
„Mamy własne biura konstrukcyjne w Nowym Sączu i Krakowie. W nich powstały te lokomotywy” - informował Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag.
Griffiny EU160 trafiają do kolejnych lokomotywowni PKP Intercity. Eksploatuje je już zakład w Warszawie i w Gdyni. Teraz pierwsze dwie sztuki trafiły do Krakowa. Na początek pojadą na trasie Kraków - Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań, na czele pociągu IC Malczewski.
W 2025 roku do PKP Intercity oprócz lokomotyw trafią także wagony. Do końca roku przewoźnik planuje odebrać 119 wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Dzięki temu podróżni będą mieli do dyspozycji więcej pociągów dostosowanych m.in. do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi czy rowerzystów.
Fabryka Newag realizuje dla PKP Intercity także dwa inne zamówienia oprócz dostawy lokomotyw EU160. Pierwsze to dostawa 63 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h, z opcją na zamówienie dodatkowych 32 pojazdów. W fabryce w Nowym Sączu będzie też wyprodukowanych 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wartość umów podpisanych z tym producentem wynosi 7,7 mld zł brutto. PKP Intercity podpisało z polskimi producentami umowy na lokomotywy, składy zespolone i wagony o wartości ponad 16,5 mld zł.
Wartość umów podpisanych w samym 2024 roku wyniosła 11,8 mld zł. Oprócz współpracy z Newag PKP Intercity zleca produkcję bądź modernizację taboru firmie H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych. Poznańska fabryka zbuduje 300 nowych wagonów wraz z możliwością zamówienia dodatkowych 150 pojazdów oraz dostarczy 50 zmodernizowanych wagonów. Z kolei zakład PKP Intercity Remtrak modernizuje 150 wagonów.
Zakup 46 nowych lokomotyw EU160 jest realizowany przy wsparciu środków unijnych, pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 17.03.2025, 11:32 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Hanwha Ocean daje 100 mln dolarów na rozwój przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej w Polsce
Hanwha Ocean ogłasza bezprecedensową inwestycję 100 mln USD w ramach programu Orka, która ma stać się motorem rozwoju przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej w Polsce. Program ma stworzyć ponad 1300 miejsc pracy, wzmocnić lokalne stocznie i łańcuchy dostaw, a także wygenerować środki dla sektora publicznego.- 08.10.2025, 09:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Hanwha Ocean
-
Image
Prezes Aon na EKF Ubezpieczenia: wprowadzenie w Polsce obowiązkowych ubezpieczeń katastroficznych nie byłoby żadną nowością w Europie PAP
„Na świecie to jest już 70 proc. nieubezpieczonych szkód w stosunku do jedynie 30 proc., które wynikają ze zmian klimatycznych. My o luce ubezpieczeniowej w tym obszarze rozmawiamy już od lat 90. i de facto nic się nadal nie zmienia. Polski rząd zapłacił rachunek osiem miliardów złotych na szkody materialne i miliard zadośćuczynień dla ludzi dotkniętych zeszłoroczną powodzią - a przecież budżet naszego kraju nie jest workiem bez dna. Wydaje się, że to odpowiedni moment, aby rozpocząć wreszcie dyskusję na temat obowiązkowych ubezpieczeń katastroficznych, które funkcjonują już w wielu europejskich krajach np. Rumunii, Hiszpanii czy Francji” - mówi Dominika Kozakiewicz, prezes zarządu, Aon.- 08.10.2025, 09:49
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Comarch i F.I.L.A. S.p.A. zacieśniają współpracę, rozszerzając elektroniczne fakturowanie na Europę
- 08.10.2025, 09:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ