Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![PAP/S. Leszczyński (1)](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/2020-08/20200825/36954500_1.jpg?itok=K1fv3WJ-)
Wydarzenie odbywa się już po raz trzeci w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Forum poświęcone jest najważniejszym wyzwaniom stojącym przed polską gospodarką w najbliższych latach. W panelu rozpoczynającym forum zatytułowanym: „Kluczowe czynniki dla rozwoju polskiej gospodarki. Jakim krajem będziemy w 2050 roku?” wzięli udział przedstawiciele największych polskich podmiotów gospodarczych.
Prezes KGHM Polska Miedź S.A. Marcin Chludziński podkreślił, że już teraz Polska jest w niezłej sytuacji ekonomicznej. Warszawska aglomeracja stołeczna polska ma lepsze wskaźniki per capita liczone według parytetu siły nabywczej niż np. Wiedeń czy Salzburg. Oczywiście, pandemia koronawirusa zachwiała tymi wskaźnikami, ale u nas to zaburzenie jest i tak mniejsze niż w innych krajach europejskich. „Aglomeracja łódzka, niebędąca w awangardzie rozwoju, ma w tej chwili wskaźniki, czyli PKB per capita, znacznie lepsze niż południowe regiony Włoch. Czasami postrzegamy nasze państwo, jako kraj z lat 90., tymczasem w wielu miejscach jesteśmy znacznie lepsi niż o sobie myślimy, patrząc na cyfry i na wskaźniki” - powiedział prezes Chludziński.
Stwierdził również, że jeśli chodzi o Polskę w 2050 roku nie ma większych obaw co do jej losów. Środki unijne są w jednej trzeciej wykorzystywane na transformacje energetyczną i to jest trend, który służy naszemu krajowi. Produkcja miedzi również przechodzi transformacje energetyczną i będzie bardziej „zielona”.
W kwestiach energetycznych wypowiedzieli się przedstawiciele dwóch koncernów paliwowych, które właśnie się łączą: Orlenu i Lotosu. Założenia unijne zakładają, że do 2050 roku Europa, a więc i Polska, osiągnie neutralność emisyjną. „Będzie to wymagać ogromnych środków, są one obecnie szacowane na 380 miliardów euro. Musimy się do tego przygotować” - mówiła Patrycja Klarecka, członek Zarządu PKN Orlen.
Według niej, za 30 lat powstaną jednak technologie, o których dzisiaj nawet nikt nie śni. „Dlatego też nie powinniśmy się zawężać w naszym rozwoju do jednego czy dwóch kierunków, tylko szukać jako Polska w wielu obszarach, bo mamy w tej chwili potencjał by w oparciu o innowacje stworzyć zupełnie nowe przewagi konkurencyjne. Polska gospodarka jest jedną z 25 z najbardziej rozwiniętych gospodarek na świecie. To jest naprawdę coś, o czym na co dzień nie pamiętamy” - podkreśliła Klarecka.
W podobnym duchu wypowiadał się prezes Grupy Lotos Paweł Majewski. Według niego trudno dziś stwierdzić jaki rodzaj paliwa będzie dominował w przyszłości. „Myślę, że za 30 lat będziemy mieli do czynienia z miksem. Nie da się w całym obszarze Unii Europejskiej, ale także w takim kraju jak Polska, wszędzie wprowadzić sieci tankowania wodorem, czy prądem. Gdzieś będziemy mieć do czynienia z wodorem, gdzieś z tradycyjnymi paliwami” - powiedział prezes Majewski.
Perspektywę Banku Gospodarstwa Krajowego zaprezentował wiceprezes BGK Włodzimierz Kocon. „Dostępność i koszt pieniądza są istotnymi czynnikami wpływającymi na naszą przyszłość. Dziś przedsiębiorcy mikro, mali, średni, wielcy mogą korzystać z bardzo wielu instrumentów wsparcia” – mówił, nawiązując do programów pomocowych uruchomionych przez rząd w związku ze skutkami pandemii SARS-CoV-2. Wartość udzielonego finansowania z gwarancjami BGK wyniosła do tej pory ok. 25 mld zł.
Według niego Polska może być w przyszłości ekonomicznym liderem Europy. Podstawą tego sukcesu mogą być innowacje, umiejętność wrażania najnowszych technologii. Jak również polscy naukowcy. „Wyobrażam sobie, że w 2050 roku w rankingu szanghajskim w pierwszej dziesiątce uczelni na świecie będzie co najmniej jedna z Polski” - stwierdził wiceprezes Kocoń.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.08.2020, 11:16 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw i 77 zmodernizowanych wagonów, które zostały wdrożone do rozkładu jazdy i kursują z pasażerami na pokładzie. Zamówiony został też tabor o wartości 11,8 mld zł brutto. W 2025 roku przewoźnik planuje odbiór 38 nowych lokomotyw i 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 COMBO. W 2025 roku Spółka zainwestuje także 292 mln zł netto w rozwój infrastruktury własnej.- 07.02.2025, 10:42
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PKP Intercity
-
Image
Rimini Street świętuje 10. rocznicę swojej fundacji, ogłaszając granty dla organizacji charytatywnych w łącznej wysokości 100 000 USD w ramach programu RMNI LOVE
W ramach finansowanego ze środków własnych firmy programu charytatywnego certyfikowane organizacje charytatywne w wybranych miastach mogą ubiegać się o jedną z dziesięciu dotacji na kwotę 10 000 USD.- 07.02.2025, 09:48
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Mohawk Industries Reports Q4 Results
- 07.02.2025, 09:23
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GlobeNewswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ