Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Konsumenci europejscy ufają owocom i warzywom. Ponad połowa populacji spożywa je codziennie, jednak nadal brakuje im wiedzy na temat stosowanych metod produkcji. Tylko 3 na 10 osób wie, czy owoce i warzywa, które trafiają na ich stoły, pochodzą z upraw na świeżym powietrzu czy dojrzewały w szklarniach. Tak wynika z europejskiego badania na temat stosunku Europejczyków do owoców i warzyw z Europy, przeprowadzonego w ramach programu CuTE: Kultywowanie smaku Europy. Badanie przeprowadziła firma Adelante w latach 2019-2021 w pięciu krajach - we Francji, Niemczech, Grecji, Polsce i Hiszpanii - na rocznej próbie 5000 osób.
Ankietowani wiążą spożycie europejskich owoców i warzyw ze wspieraniem gospodarki i lokalnych producentów (30%), gwarancją zrównoważonych upraw (21%), bezpieczeństwem żywności (21%), jakością świeżych, smacznych i zdrowych produktów (14%) oraz przystępnością cen (13%).
Jakość, cena, pochodzenie
W zakresie kryteriów zakupu owoców i warzyw, którymi kierują się europejscy konsumenci najczęściej wskazywano jakość (świeżość, kolor i smak) – ten aspekt jest istotny dla 28% badanych. Cenę, jako cechę istotną przy zakupie owoców i warzyw, podało 20% konsumentów. Znaczny odsetek badanych zwraca też uwagę na sezonowość (17%) oraz krajowe lub europejskie pochodzenie produktów (13%). Do mniej istotnych czynników należą wartości odżywcze (6 %), ekologiczne metody upraw (5%), bezpieczeństwo żywności (5%), pochodzenie z upraw na świeżym powietrzu (3%) i zrównoważony rozwój upraw (3%).
Przedstawiciele sektora owoców i warzyw, pytani o największe problemy i obawy w branży, zwracają uwagę na utrwalone w świadomości konsumentów błędne przekonania na temat stosowanych metod produkcji. Wiele osób ma błędne przeświadczenie, że produkcja szklarniowa wpływa na pogorszenie wartości odżywczych i smaku owoców i warzyw, a nawet, że ten sposób uprawy może mieć negatywny wpływ na środowisko naturalne.
„Stąd znaczenie naszych programów promocyjnych i informacyjnych, których celem jest wyeliminowanie fałszywych informacji i głęboko zakorzenionych w świadomości konsumentów błędnych przekonań” - zauważa Alba Ridao-Bouloumié z FruitVegetablesEUROPE.
54% ankietowanych konsumentów uważa, że produkty szklarniowe są bezpieczne, 51%, że są sezonowe; 45%, że są przystępne cenowo; 43%, że są tak samo pożywne jak produkty z upraw zewnętrznych, a 40%, że są przyjazne dla środowiska. Jednak nadal 1 na 3 ankietowanych nie potrafi wyrazić opinii na temat charakterystyki systemów produkcji szklarniowej.
Tym samym liczba zwolenników produkcji rolnej w szklarniach jest dwukrotnie wyższa niż liczba jej krytyków, choć połowa populacji nie ma w tej sprawie zdecydowanego zdania. 28% ankietowanych ufa wszystkim metodom produkcji, a prawie tyle samo (27%) pozytywnie ocenia produkcję szklarniową, co oznacza poprawę o trzy punkty procentowe w ciągu zaledwie dwóch lat.
Kampania CuTE: Kultywowanie smaku Europy
Kampania CuTE: Kultywowanie smaku Europy (ang. Cultivating the Taste of Europe) została przeprowadzona przez FruitVegetablesEUROPE, przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. W ciągu ostatnich trzech lat pozwoliła milionom Europejczyków poznawać zrównoważone metody produkcji w systemach szklarniowych i na świeżym powietrzu. Rezultaty kampanii znacznie przewyższyły oczekiwania. W ciągu trzech lat jej trwania została zauważona przez konsumentów przeszło 420 miliony razy, zgromadziła społeczność liczącą ponad 137 tys. obserwujących na Facebooku, również dzięki współpracy z kilkudziesięcioma influencerami w całej Europie. Niezwykła wystawa, w formie mobilnej szklarni odwiedziła wiele europejskich miast podnosząc świadomość konsumentów w zakresie metod produkcji UE.
Przez trzy lata (2019-2021) działania były prowadzone w sześciu krajach UE (we Francji, w Belgii, Niemczech, Grecji, Polsce oraz Hiszpanii).
„CuTE to pierwsza w historii wspólna europejska kampania informacyjno-promocyjna przeprowadzona przez europejskich producentów owoców i warzyw. Program CuTE jest wynikiem ciężkiej i wspólnej pracy. Nasi partnerzy mają wspólne cele i podobne wyzwania. Promocja europejskich owoców i warzyw misja dla nas wszystkich” – powiedziała sekretarz generalna FruitVegetablesEUROPE, Alba Ridao-Bouloumié.
CuTE: Kultywowanie Smaku Europy zostało wdrożone przez międzynarodowe konsorcjum koordynowane przez stowarzyszenie FruitVegetablesEUROPE, w skład którego wchodzą również APROA, AOPn Tomates et Concombres, AOPnFraise, KZGPOiW i INCOFRUIT. Program jest w 80% finansowany przez UE. Jego celem jest znaczna poprawa w zakresie wiedzy Europejczyków na temat systemów produkcji owoców i warzyw.
Źródło informacji: Brandmates
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 23.12.2021, 11:26 |
Źródło informacji | Brandmates |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE