Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Łukasz Greinke podkreślił, że ten wzrost jest szczególnie widoczny w odniesieniu do tzw. drobnicy skonteneryzowanej, w tym produktów spożywczych, które stanowią coraz większy udział w eksporcie. Jak podkreślił, w ciągu ostatnich 5 lat eksport w tej kategorii wzrósł w porcie o około 40 proc. Polska żywność trafia również na wielki rynek chiński.
Potwierdzają to przedstawione podczas panelu wyniki raportu „30 lat polskiego eksportu” opracowanego przez KUKE S.A. we współpracy ze SpotData. Zgodnie z raportem żywność znajduje się obecnie na drugim miejscu listy polskich hitów eksportowych. Twórcy raportu wskazali też, że w 1992 roku polski eksport wynosił 13,2 mld USD, dziś takie przychody firmy uzyskują w ciągu dwóch tygodni. W ciągu 30 lat eksport wzrósł więc prawie 24 krotnie.
Prezes Morskiego Portu Gdańsk zaznaczył, że spółka stara się stwarzać rodzimym eksporterom nowe możliwości poprzez realizację różnych inwestycji i budowę nabrzeży.
„Przykładem takiej udanej współpracy było wybudowanie terminala cukrowego z Krajową Spółką Cukrową. Uwolnienie rynku cukru spowodowało, że ta branża zaczęła się interesować tym, gdzie jeszcze polski cukier może popłynąć i zaistnieć na niezbadanych dotychczas rynkach - mówił prezes Greinke. - Okazało się w krótkim czasie, że KSC zdobyła 40 proc rynku w Izraelu, gdzie wcześniej nie byliśmy obecni” – podkreślił.
Wskazał też, że również spółka Cedrob, czyli największy w Europie producent białego mięsa, zdecydowała się zlokalizować swoją inwestycję w Porcie Gdańsk i wybudować tam dużą mroźnię, aby móc realizować eksport swoich produktów właśnie tym kanałem.
W jego opinii trudność w zdobyciu kontenerów chłodzonych w naszej części Europy sprawia, że Polsce ucieka część eksportu żywności.
„To jest kwestia zdobycia tej masy krytycznej w przeładunkach. Jeżeli ją zdobędziemy, to jestem przekonany, że staniemy się taką bardzo realną konkurencją dla innych portów” – zaznaczył Greinke.
Paneliści podkreślali, że konieczne jest wspieranie polskich producentów, by eksportowali swoje produkty pod własną marką.
„Nasz potencjał jest bardzo duży, ale ktoś inny buduje marże, wykorzystując naszych wytwórców. Musimy starać się dotrzeć do tych ostatecznych odbiorców towarów, które przechodzą np. poprzez Niemcy. Jako port mamy świadomość tego, że 30 proc. naszego eksportu to jest eksport w kierunku Niemiec, a to nie jest rynek docelowy dla tych produktów. Oni budują swój eksport w oparciu o produkty pochodzące z Polski - zwrócił uwagę Łukasz Greinke. - I tu musimy szukać rozwiązań, również prawnych, żeby promować nasze porty” – dodał.
Wskazał m.in. potrzebę zmian w ustawie akcyzowej w kontekście powstawania obowiązku podatkowego, gdyż obecnie, jeśli np. samochód stoi w porcie 30 dni już ten obowiązek powstaje.
Zdaniem prezesa Morskiego Portu Gdańsk ekspansja podmiotów polskich na rynki zagraniczne trwa. Natomiast to jest proces długotrwały i obfitujący w ryzyka.
„Jako port mamy aspiracje, aby być portem pierwszego wyboru dla produktów 590 w pierwszej kolejności. Rozbudowa terminala kontenerowego DCT o kolejne 1,5 mln TEU możliwości przeładunkowych zbliży nas do tego, że powstanie bardzo duży hub na Bałtyku, który będzie obsługiwał nie tylko rejon Morza Bałtyckiego na północ od Gdańska, ale też, we współpracy z koleją, naszych południowych sąsiadów” – podsumował Greinke.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.09.2021, 09:06 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Majówkowa promocja na stacjach ORLEN pozwoli zaoszczędzić do 40 groszy na litrze paliwa PAP
Ruszyła właśnie majówkowa promocja na stacjach paliw ORLEN, w ramach której nowi i obecni uczestnicy programu lojalnościowego ORLEN VITAY mogą zatankować paliwo taniej o 30 groszy za litr, a posiadacze Karty Dużej Rodziny - aż o 40 groszy. Klienci wszystkich stacji ORLEN w całej Polsce będą mogli kupić w promocyjnej cenie nawet 100 litrów paliwa. Ze specjalnych rabatów skorzystać będą mogli również użytkownicy pojazdów elektrycznych, zarejestrowani w aplikacji ORLEN Charge.- 26.04.2024, 15:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Za nami XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG
W dniach 23-24 kwietnia br. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyła się XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG. Podczas spotkania działów HR poruszone zostały tematy dotyczące: wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy, zarządzania underperformancem, ochrony sygnalistów, dyrektywy Equal Pay, wymogów sprawozdawczych dot. pracowników i łańcucha wartości wynikających z ESRS oraz, pracowników pokolenia Z oraz pokolenia silver na rynku, systemowego podejścia do wellbeingu w organizacji, nowoczesnych benefitów łączących potrzeby Gen Z i silversów.- 26.04.2024, 14:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
-
Image
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką PAP
„Wodór jest wielką szansą, ale też zagadką. Zaletą tego rodzaju technologii jest bowiem zeroemisyjność, z drugiej strony nie wiadomo, jak się one wpiszą w światowy rynek, czy będzie to paliwo konkurencyjne” - wskazywał Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, uczestniczący w H2POLAND & NetZero Forum. Jego zdaniem, jeśli wodór będzie zbyt drogi, to trudno mu będzie się przebić na światowym rynku, ale gdy jego cena będzie konkurencyjna - zyska przewagę nad innymi paliwami, dzięki swoim ekologicznym walorom.
- 26.04.2024, 14:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom