Newsletter

Potrojenie mocy produkcyjnych i 200 nowych miejsc pracy – rusza nowy zakład Alstom w Nadarzynie

12.10.2022, 08:37aktualizacja: 12.10.2022, 08:45

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
W podwarszawskim Nadarzynie firma Alstom oficjalnie otworzyła swój nowy zakład produkujący i serwisujący wózki do pociągów regionalnych, metra i tramwajów. Warta ponad 10 milionów euro inwestycja, dzięki której zatrudnienie znajdzie dwustu wykwalifikowanych pracowników, jest również istotnym punktem na mapie gospodarczej kraju – konstruowane w zakładzie wózki trafią m.in. do Włoch, Belgii czy Luksemburga.

Nowy zakład przejmie produkcję z istniejącej fabryki w Piasecznie i Wrocławiu. W hali o powierzchni ponad jednego hektara znajdują się dwie suwnice, cztery stanowiska produkcyjne i dwa stanowiska testowania oraz biura. Docelowo znajdą się tu 4 suwnice i 8 stanowisk produkcyjnych. W Nadarzynie zatrudnienie znajdą m.in. monterzy, mechanicy czy elektrycy.

„25 lat obecności Alstom w Polsce to historia ciągłego, dynamicznego rozwoju i wprowadzania innowacji do polskiej kolei. Zaczynaliśmy od jednego zakładu i 500 pracowników, a obecnie możemy się pochwalić dziewięcioma lokalizacjami i ponad 4 tys. zatrudnionych specjalistów. Wprowadziliśmy do polski kolej dużych prędkości, 20 pociągów Pendolino i już dwukrotnie pokazaliśmy w Polsce pierwszy na świecie pociąg wodorowy – Coradię iLint. Nawet dziś, w tak niepewnych czasach, kiedy wiele firm ogranicza inwestycje, my otwieramy nową fabrykę” – powiedział Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.

Na uroczystym otwarciu nowego zakładu produkcyjnego obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, ambasady Francji, instytucji kolejowych, krajowych i regionalnych operatorów oraz władz lokalnych gminy Nadarzyn. Wszyscy zgodnie podkreślali, że inwestycja stanowi istotny impuls rozwojowy dla regionu i całego kraju.

„Wiele zakładów Alstom w Polsce zlokalizowanych jest w budynkach i halach, których historia sięga pierwszej rewolucji przemysłowej – natomiast w Nadarzynie powstało zupełnie nowe, innowacyjne centrum produkcyjne. Łączycie więc tradycję z nowoczesnością. Dodatkowo – zainteresowanie czołowej, globalnej marki polskim rynkiem dowodzi, że posiada on znaczący potencjał” – zauważył Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, odpowiedzialny za transport kolejowy i realizację inwestycji na kolei.

Produkowane w Nadarzynie wózki są częścią elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream, których montaż odbywa się m.in. w Chorzowie. Gotowe pociągi trafiają w znaczącej mierze na eksport – chociażby do Włoch czy krajów Beneluksu. Urządzenia z podwarszawskiej miejscowości eksportowane będą także do jednej z największych fabryk składających pociągi w Barcelonie. Wkrótce wózki z Nadarzyna pojawią się dosłownie na całym świecie, zainteresowanie nimi wyrazili m.in. producenci z Ameryki Południowej.

„Planujemy produkować tu 1800 wózków rocznie, czyli trzykrotnie więcej niż pozwalał nam na to zakład w Piasecznie. Docelowo, będziemy w stanie wyprodukować aż 3 tys. wózków rocznie” – tłumaczy Michał Guzek, dyrektor zarządzający serwisami Alstom w Polsce.

Wkrótce w Nadarzynie powstanie również pierwsze i jedyne w Polsce centrum serwisowe wózków dla pociągów dużych prędkości. Alstom ma bowiem w tym zakresie olbrzymie doświadczenie – to właśnie ta marka wyprodukowała dla PKP Intercity 20 składów Pendolino, docierających dziś do 34 polskich miast i od 2014 serwisuje te pociągi dla operatora PKP IC.

„Jesteśmy gotowi jeszcze bardziej angażować się w rozwój polskiej kolei w kierunku innowacyjnych i przyjaznych środowisku rozwiązań – Alstom jest przecież producentem Coradia iLint, czyli pierwszego na świecie pociągu wodorowego w ruchu komercyjnym już od 2018 r., to również Alstom ponad 40 lat temu wprowadził na tory pociągi dużych prędkości – TGV we Francji. Pozostajemy otwarci na współpracę z polskimi przewoźnikami, deklarując chęć utrzymania całej linii produkcyjnej w Polsce, w oparciu o współpracę z tysiącem krajowych dostawców i podwykonawców” – podkreślał Artur Fryczkowski, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce i na Ukrainie.

Alstom jest największym producentem w branży kolejowej w Polsce. Portfolio firmy obejmuje kolej dużych prędkości, metro, pociągi jednoszynowe i tramwaje, a także zintegrowane systemy, dedykowane usługi, infrastrukturę, systemy sterowania ruchem oraz rozwiązania w zakresie mobilności cyfrowej. Spółka działa w 70 krajach na całym świecie zatrudniając ponad 74 tys. pracowników.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 12.10.2022, 08:37
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ