Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Badania branży usług rozwojowych (zdefiniowanej jako pozaszkolne formy edukacji) były przeprowadzone w 2021 r., zatem w okresie trwającej pandemii. Można było spodziewać się, że rozprzestrzenianie się koronawirusa, spowoduje szybsze przeniesienie realizacji usług w branży na platformy cyfrowe. Dane pokazują, że z tego rozwiązania skorzystało 34% badanych przedsiębiorstw, a 13% planowało wprowadzić takie usługi w ciągu kolejnych 12 miesięcy od badania. Pracodawcy z branży usług rozwojowych wydają się być świadomi znaczenia technologii oraz roli umiejętności związanych z tym obszarem. Przypisują bowiem duże znaczenie kompetencjom cyfrowym, jak również planują zmiany w tym zakresie w perspektywie najbliższych 3 lat. 40% pracodawców przewiduje największe zapotrzebowanie na podstawowe umiejętności cyfrowe.
Jednocześnie specyfika funkcjonowania branży usług rozwojowych spowodowała, że 73% badanych pracodawców oceniło wpływ pandemii na swoją działalność jako negatywny. W szczególnie niekorzystnej sytuacji znalazły się firmy mikro – dwukrotnie częściej niż duże podmioty wskazywały na negatywne skutki pandemii na prowadzoną działalność.
Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego II (BBKL II) to projekt Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w którym realizowane są badania w 10 branżach: gospodarka wodno-ściekowa i rekultywacja, IT, chemia, żywność wysokiej jakości, handel, komunikacja marketingowa, nowoczesne usługi biznesowe, usługi rozwojowe, odzysk materiałowy surowców, przemysł lotniczo-kosmiczny, telekomunikacja i cyberbezpieczeństwo. Celem BBKL II jest dostarczenie wiedzy na temat obecnego i przyszłego zapotrzebowania na kompetencje.
„Spotkanie prezentujące wyniki badania BBKL, przeprowadzonego w branży usług rozwojowych, jest już szóstym spotkaniem w naszym tegorocznym cyklu. Niezwykle istotną częścią naszych spotkań jest prezentacja prognoz rozwoju danej branży w zakresie kompetencji pracowników oraz dyskusja w gronie ekspertów” – powiedział Dariusz Budrowski, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Kluczowe kompetencje i ich rozwój
W branży wzrasta zapotrzebowanie na pracowników z kompetencjami w obszarach związanych z cyfryzacją. Dużą istotność kompetencji cyfrowych zauważa się nie tylko w projektowaniu czy świadczeniu usług rozwojowych, ale również w ich sprzedaży i promocji.
Kolejnym aspektem, który zauważają pracodawcy jest potrzeba zindywidualizowania usług rozwojowych do konkretnych, zaadresowanych wcześniej oczekiwań odbiorcy, co wiąże się ze zmianą podejścia do edukacji – od edukacji „na wszelki wypadek” do tzw. edukacji „just in time”. W opinii pracodawców, znaczenie kompetencji związanych z projektowaniem usług rozwojowych będzie wzrastać na znaczeniu.
Pracodawcy przewidują także wzrost znaczenia kompetencji związanych z diagnozą potrzeb rozwojowych oraz ewaluacją efektów kształcenia.
38% badanych pracodawców w ogóle nie prowadzi oceny umiejętności pracowników, uznając jednocześnie poziom kompetencji swoich pracowników za zadowalający. Wśród tych pracodawców, którzy dokonują takiej oceny, ponad połowa uznaje, że umiejętności ich pracowników są zadowalające i nie ma potrzeby ich doskonalenia (58%). Co ciekawe – pracodawcy, którzy oferują możliwości rozwoju w miejscu pracy, częściej oceniają kompetencje pracowników jako zadowalające. Przedsiębiorcy zostali również zapytani o możliwości rozwojowe dla swojej kadry. 76% z nich zadeklarowała, że posiada dedykowane oferty podnoszenia kompetencji dla swoich pracowników.
Przyszłość sektora
„Plany przedsiębiorców z branży usług rozwojowych na kolejne 3 lata dotyczą przede wszystkim zmian polegających na: stworzeniu nowych produktów lub usług (46%), podwyższeniu średniej marży sprzedaży (40%) i wprowadzeniu innowacji (36%)” – dodaje prezes PARP Dariusz Budrowski.
Według ekspertów wysoce prawdopodobnym jest, że wprowadzenie innowacji w branży UR jest często tożsame ze stworzeniem nowych produktów/ usług.
Jednocześnie eksperci branżowi wskazują na cztery możliwe scenariusze rozwoju sektora usług rozwojowych w Polsce. Najkorzystniejszy dla przedsiębiorstw i pracowników byłby ten zakładający wysoki poziom profesjonalizacji procesu świadczenia usługi oraz powszechne zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w procesie świadczenia usługi. Najgorsze przewidywania dla sektora zakładają niski poziom profesjonalizacji procesu świadczenia usługi oraz nikłe zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w procesie ich świadczenia.
Wszystkie scenariusze rozwoju branży oraz szczegółowe wnioski z raportu zostaną przedstawione na webinarze z cyklu „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego", który odbędzie się 21 kwietnia 2022 r.
Więcej informacji na stronie PARP.
Źródło informacji: PARP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.04.2022, 14:23 |
Źródło informacji | PARP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Strategia ESG wspiera rozwój biznesu z korzyścią dla pracowników, społeczeństwa i środowiska PAP
Konsumenci, pracownicy, inwestorzy, a także instytucje regulacyjne zwracają coraz większą uwagę na wskaźniki środowiskowe, zaangażowanie społeczne i transparentność w biznesie. Zrównoważony rozwój powinien być elementem strategii firmy i wyznaczać długoterminowy kierunek działania. Pokazuje to przykład Opella, jednostki biznesowej Consumer Healthcare w Sanofi, która realizując konsekwentnie cele ESG, uzyskała niedawno certyfikat B Corp w Europie Środkowo-Wschodniej.- 15.01.2025, 10:03
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Lisner rezygnuje z jaj z chowu klatkowego - kolejny krok firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju
Firma Lisner ogłosiła wycofanie jaj pochodzących od kur utrzymywanych w klatkach ze wszystkich swoich produktów. Decyzja ta wpisuje się w ogólnoeuropejski trend ograniczania stosowania tego typu jaj i odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów oraz wymogi zrównoważonego rozwoju.- 14.01.2025, 15:37
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Lisner