Newsletter

Publikacja raportu ws. szkoleń maszynistów

05.12.2019, 12:33aktualizacja: 05.12.2019, 12:33

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (1)
Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (1)

Podczas konferencji prasowej opublikowano raport końcowy projektu "Efektywny i innowacyjny system szkolenia oraz rozwoju zawodowego maszynistów". Autorami raportu jest 7 organizacji branżowych i biznesowych: Fundacja ProKolej, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Railway Business Forum, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, Klaster Luxtorpeda 2.0, Business Centre Club. W pracach uczestniczyli również eksperci z firmy doradczej Nexus Consultants oraz dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS.

Przedstawiciele organizacji zwrócili uwagę na niedobór maszynistów szacowany obecnie na 2000 osób, z perspektywą pogłębienia deficytu do ponad 5000 ze względu na rosnący efekt luki pokoleniowej. Przyczyną jest m.in. przestarzały i nieefektywny system szkolenia, który skupia się na długości i formie szkolenia, a nie na jego efektach.

Wskazano na m.in. następujące paradoksy i niedoskonałości:

- W Czechach można zostać maszynistą w pół roku, a w Polsce - w 2-3 lata, przy czym maszynista wyszkolony w Czechach może prowadzić pociągi w Polsce (o ile zna język polski). Prawo unijne określa ile powinien wiedzieć maszynista, a prawo polskie - ile czasu ma się uczyć.

- Kandydat na maszynistę nie może nosić szkieł kontaktowych, ale maszynista, który funkcjonuje na rynku – może.

- Absolwent technikum i absolwent ASP to z punktu widzenia systemu szkolenia na maszynistę kandydaci z jednakową, zerową wiedzą o kolei.

- Okres szkolenia maszynisty jest dwukrotnie dłuższy niż pilota i od 4 do10 razy dłuższy niż kierowcy zawodowego.

- Państwo wydatkuje dziesiątki mld PLN na inwestycję w infrastrukturę kolejową, ale zapomina o infrastrukturze społecznej. Deficyt maszynistów może zagrozić m.in. faktycznej realizacji Komponentu Kolejowego CPK: pociągi po nowych liniach nie pojadą, jeśli będzie brakowało maszynistów.

Intencją przewoźników nie jest prowadzenie szkoleń zawodowych, ale przewożenie towarów i pasażerów. Przewoźnicy kolejowi potrzebują kandydatów gotowych świadczyć pracę niemal od początku zatrudnienia, po odbyciu odpowiedniego stażu stanowiskowego (np. zapoznania z danym typem lokomotywy). Obecnie przewoźnik, aby rozpocząć szkolenie kandydata musi go najpierw zatrudnić i przez 2-3 lata szkolić. Przez ten czas kandydat nie może świadczyć żadnej pracy, w związku z czym najczęściej proponuje się kandydatowi zatrudnienie za pensję minimalną. Pomimo tego koszt przeszkolenia kandydata szacowany jest na 100-200 tys. PLN - bez gwarancji, że kandydat zda egzamin albo np. nie zostanie podkupiony przez konkurencję.

Pełna treść raportu: http://www.znpk.org/wp-content/uploads/2019/11/RAPORT-KOŃCOWY-listopad-2019.pdf

KONTAKT:

Michał Litwin

Dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych

tel. 515 004 418

e-mail: michal.litwin@znpk.org

-

Piotr Macioszek

Wiceprezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego

tel.  609 540 532

-

Jakub Majewski

Prezes Fundacji ProKolej

tel. 603 190 290

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 05.12.2019, 12:33
Źródło informacji Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ