Newsletter

Rak piersi nadal jednym z najczęstszych zagrożeń onkologicznych dla kobiet w Polsce

22.12.2016, 17:24aktualizacja: 22.12.2016, 17:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Aby zwiększyć świadomość kobiet w zakresie profilaktyki raka piersi, Grupa LUX MED zainicjowała projekt bezpłatnych mobilnych badań mammograficznych realizowanych poza Populacyjnym Programem Wczesnego Wykrywania Raka Piersi. W ciągu dwóch lat poddało się im już ponad 21 tys. kobiet w całej Polsce w wieku 40-49 i 70-75 lat. Wszystko dzięki wsparciu Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Ponad 17 tys. Polek rocznie zapada na raka piersi, z czego ponad 80% dotyczy kobiet po 50. roku życia.

Jak podkreśliła, Krystyna Kofta, pisarka, autorka sztuk teatralnych i felietonistka, wiele kobiet unika badań profilaktycznych z powodu strachu przed diagnozą.

"To co nas hamuje przed pójściem na mammografię, jest w nas. To lęk przed samotnością, utratą kobiecości w wyniku mastektomii lub myślenie, że nowotwór nas nie dotyczy. To jest błąd zaniechania, który ja też kiedyś popełniłam" - przyznaje Kofta.

Dodała, że istnieje duża potrzeba, aby prowadzić akcje zwiększające świadomość Polek w zakresie badań profilaktycznych raka piersi.

"Ważne jest również, by kobiety poddając się mammografii, czuły się odpowiedzialne za swój stan zdrowia" - zaznaczyła.

Jak poinformowała dr Małgorzata Cymerman, dyrektor Medyczny Mammografii LUX MED Diagnostyka, w największej grupie ryzyka zachorowania na raka piersi są kobiety, u których w rodzinie występował już nowotwór piersi, które nie rodziły lub stosują terapie regulujące poziom hormonów.

"Świadomość czynników ryzyka to jednak nie wszystko. Kluczową rolę odgrywają regularne badania profilaktyczne i samokontrola" - podkreśliła dr Cymerman.

Jej zdaniem medycyna dysponuje wieloma narzędziami, które pozwalają na pełną diagnostykę zmian w piersiach. Jednak, aby badanie było skuteczne, należy łączyć różne metody i dostosować je do wieku i budowy piersi kobiety.

"Mammografia uznawana jest obecnie za najlepszą metodę wczesnego wykrywania raka piersi u kobiet powyżej 40. roku życia oraz za najskuteczniejsze badanie przesiewowe u kobiet w przedziale wiekowym 50-69 lat. Badanie to pozwala na wykrycie zmian we wczesnym stadium zaawansowania, a dzięki temu kobieta ma większe szanse na pełne wyleczenie choroby i zachowanie piersi" - wyjaśniła dr Małgorzata Cymerman.

Natomiast kobietom przed 40. rokiem życia zaleca się badanie USG oraz samobadanie piersi.

"Badanie ultrasonograficzne różni się od mammografii przede wszystkim tym, że jest badaniem subiektywnym i trudno jest porównać jego kolejne wyniki z badaniem wyjściowym. Z kolei mammografia daje możliwość porównania badań, co daje większe możliwości różnicowania zmian i wykrycia nowotworu" - wyjaśniła Małgorzata Cymerman.

Jak poinformowała Anna Siondalska, dyrektor Mammografii LUX MED Diagnostyka dzięki projektowi mobilnych badań mammograficznych, współfinansowanemu przez Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy, przebadało się już ponad 21 tys. kobiet w wieku 40-49 oraz 70-75 lat.

"W ramach akcji wysłaliśmy ponad milion imiennych zaproszeń na badania mammograficzne do kobiet w całej Polsce. Nasz mammobus dotarł zarówno do dużych miast, jak i małych miejscowości. Dodatkowo zorganizowaliśmy ponad 140 warsztatów połączonych z nauką samobadania piersi, podczas których na specjalnych fantomach eksperci pokazywali, jak odpowiednio się zbadać. W ramach programu zorganizowano także lekcje wychowawcze w gimnazjach i liceach" - dodała.

Podkreśliła, że bez tych działań program profilaktyczny nie dotarłby na taką skalę do Polek.

Rocznie w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia LUX MED Diagnostyka wykonuje ok. 240 tys. mammografii, co stanowi 20 proc. wszystkich tego typu badań przeprowadzanych w ciągu roku w Polsce.

Projekt "Poprawa dostępności i jakości usług medycznych w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi" współfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, był realizowany przez LUX MED w okresie styczeń 2015 - grudzień 2016.

Więcej o projekcie profilaktyki raka piersi i badaniach diagnostycznych: https://www.youtube.com/watch?v=NXqKqGMHgkU&feature=youtu.be

Materiał powstał we współpracy z Grupą LUX MED

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
Data publikacji 22.12.2016, 17:24
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii