Newsletter

SKOK: pandemia przyśpieszyła procesy elektronizacji usług

22.09.2020, 17:42aktualizacja: 22.09.2020, 17:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (SKOK) (1)
Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (SKOK) (1)
Stan pandemii przyśpieszył procesy związane z elektronizacją usług SKOK - podkreślał Maciej Ruczyński, wiceprezes Zarządu Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej podczas XXVIII Konferencji Kasy Krajowej.

Pandemia Covid-19 i podejmowane na całym świecie decyzje o lockdownie społeczno-gospodarczym uruchomiły procesy, które na naszych oczach zmieniają rzeczywistość. O tym, jak wpłyną one na przyszłość takich instytucji jak kasy kredytowe czy unie kredytowe, rozmawiali uczestnicy panelu „Wpływy makro wydarzeń na warunki mikro - jak w obecnych czasach instytucje finansowe mają osiągać zysk?”.

Maciej Ruczyński, wiceprezes Zarządu Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej zwracał uwagę, że pandemia przyśpieszyła zmiany planowane w strategii SKOK. „Już przed pandemią chcieliśmy zmienić profil Kas, chcieliśmy bardziej pójść w kierunku cyfryzacji usług. Stan pandemii przyśpieszył te wszystkie procesy” - powiedział Ruczyński.

Impulsem była konieczność zamknięcia z dnia na dzień oddziałów SKOK. „Do tej pory większość klientów korzystała z naszych placówek, pojawiając się w oddziałach. Mieliśmy niewielką liczbę członków, którzy korzystali czy to z platformy internetowej, czy to z platformy mobilnej. Zamknięcie placówek było w pierwszej chwili dla nich ogromnym szokiem” - wskazał Maciej Ruczyński. „Spółdzielcze Kasy zareagowały bardzo szybko i bardzo szybko zaadaptowały się do tych nowych warunków funkcjonowania” - zaznaczył.

Jak mówił wiceprezes, Kasa Krajowa była jednym z pierwszych wydawców kart płatniczych, którzy wprowadzili możliwość dokonywania płatności w terminalach płatniczych do kwoty 100 zł bez konieczności wprowadzania kodu PIN; błyskawiczne przygotowano też dokumenty, które pozwoliły na zdalną obsługę klientów w wielu obszarach, w tym na zdalne składanie wniosków o wydanie kart płatniczych.

Krzysztof Grabowski, prezes SKOK Unii Lubelskiej, podkreślał, że placówki wprowadziły szereg rozwiązań, by klienci mieli poczucie bezpieczeństwa korzystania z usług finansowych.

„W kryzysie dostęp do środków finansowych jest bardzo ważny. W pierwszym etapie epidemii ludzie trochę się przestraszyli i zaczęli wycofywać środki z kont, bo ważniejsza była dla nich fizyczna gotówka niż pieniądz elektroniczny” - przypomniał. „Naszą rolą było przekonanie naszych klientów, żeby w tych trudnych czasach przeszli na rozwiązania bezgotówkowe - czy to płatność kartą, czy realizację transakcji poprzez bankowość internetową” - podsumował.

Według niego doświadczenia pandemii pokazują, że część transakcyjna działalności bankowej przeniesie się w sferę elektroniczną, ale na poziomie oddziałów pozostanie „bankowość tradycyjna oparta na relacjach”. „Ludzie potrzebują pewne rzeczy omówić w placówce. Zależy nam na utrzymaniu tej relacyjności” - podkreślił.

Prof. Zbigniew Krysiak z Instytutu Myśli Schumana przekonywał z kolei, że pandemia jest dowodem na słuszność idei patriotyzmu konsumenckiego, także w odniesieniu do powierzania pieniędzy.

„Jeżeli zachodnie banki komercyjne mają depozyty polskie i blokują akcję kredytową, niejako można by powiedzieć, że odbierają prawo do udziału tego polskiego kapitału w rozwijaniu całej gospodarki. W mojej opinii perspektywa bankowości musi się skupiać wokół banków spółdzielczych i SKOK-ów. To jest taka sytuacja, w której depozytariusze mają wpływ na to, że ich kapitał jest lokowany w akcję kredytową” - wskazał.

Tomasz Michalak, dyrektor ds. klientów strategicznych Caspar Asset Management SA., skomentował obecne warunki makroekonomiczne w Polsce.

„Mamy bardzo niski poziom stóp procentowych, praktycznie na poziomie zero, a z drugiej strony mamy dość wysoką inflację na poziomie 3 proc.” - przypomniał. „To będzie bardzo mocno determinowało akcję kredytową, która, moim zdaniem, będzie rosła. Natomiast, jeżeli chodzi o rynek kapitałowy, widzimy przesunięcie pieniędzy z banków, bo nikt nie chce trzymać pieniędzy po stawce zero” - ocenił.

Błażej Bogdziewicz, wiceprezes i dyrektor inwestycyjny Caspar Asset Management SA., zachęcał z kolei do inwestowania w akcje. „Daje to nam szansę na pokonanie inflacji. Akcje dają szansę na osiągnięcie dochodu, który trudno osiągnąć w przypadku innego rodzaju aktywów” - wskazał.

XXVIII Konferencja Kasy Krajowej po raz pierwszy odbyła się całkowicie online. Przebieg konferencji można było śledzić na stronie Kasy Krajowej: www.skok.pl.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.09.2020, 17:42
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ