Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„By chronić integralność wyborów, Komisja pracuje nad dwiema propozycjami legislacyjnymi, które będą przyjęte jeszcze przed końcem tego roku. Jedna dotyczy reklamy politycznej online. (…) Druga kwestia to przegląd przepisów dotyczących finansowania partii politycznych w Europie” – poinformowała wiceszefowa KE, dodając, że ludzie powinni wiedzieć, dlaczego widzą reklamę polityczną. „Muszą wiedzieć, kto za to zapłacił, ile zapłacił i jakie mikroukierunkowanie tutaj miało miejsce” – zaznaczyła.
Dlatego Komisja Europejska chce zaproponować przepisy dotyczące przejrzystości sponsorowanych treści w kontekście politycznym, skupiając się głównie na technikach takich jak mikroukierunkowanie. Chodzi o wykorzystywanie danych osobowych w celu kierowania określonych treści do konkretnych osób lub grup.
„Nie zawsze przecież można traktować idee polityczne jako produkty komercyjne, pamiętajmy o skandalu Cambridge Analytica z 2017 r. Nie możemy sobie pozwolić na to w Europie, musimy chronić obywateli przed niewłaściwym wykorzystaniem ich danych, (…) by wpływać na ich decyzje polityczne” – podkreśliła Jourova.
Jak wyjaśniła, plan KE odnosi się do obszarów, w których obywatele i systemy są najbardziej narażeni na dezinformację, przede wszystkim wolności mediów, pluralizmu i zwalczenia dezinformacji.
„Doznałam komunistycznej propagandy, cenzury, dlatego dla mnie bardzo ważna jest walka z dezinformacją. Chodzi o pełną obronę wolności słowa. Wolność słowa, wolność mediów, pluralizm, to są wartości podstawowe UE” – zaznaczyła Jourova.
Debata z wiceszefową KE poprzedziła przyjęcie przez Komitet Regionów opinii ws. planu działania na rzecz demokracji europejskiej, której sprawozdawcą jest prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Zdaniem prezydent, edukacja obywatelska na rzecz demokracji jest „szczepionką pozwalającą na przetrwanie europejskiej wspólnoty wartości”.
„Nie możemy dopuścić do pogorszenia praw obywatelskich i wolności w państwach członkowskich UE” – argumentowała Dulkiewicz. Wskazywała, że w Gdańsku, „mieście wolności i solidarności”, opracowywany jest gdański model edukacji obywatelskiej, któremu przyświeca nauka krytycznego myślenia i obywatelskiej odpowiedzialności.
Jak podkreślono w opinii Komitetu Regionów, w europejskiej przestrzeni publicznej i politycznej można zaobserwować wzrost zagrożeń związanych z populizmem i nacjonalizmem, z manipulacją społeczeństwem, łączących się z dezinformacją, mową nienawiści i tworzeniem teorii spiskowych. Według członków Komitetu, prowadzi to do polaryzacji, agresji, nietolerancji i poważnych deficytów w zakresie solidarności społecznej. „Generalny cel planu KE, czyli wzmocnienie pozycji obywateli i kreowanie bardziej odpornych demokracji w całej UE, jest kluczowy dla budowania działań wzmacniających Wspólnotę” – czytamy w opinii KR.
Dokument trafi teraz do unijnych instytucji jako oficjalne stanowisko europejskich samorządów.
Z Brukseli Mateusz Kicka (PAP)
kic/ tebe/
Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 02.07.2021, 14:41 |
Źródło informacji | Serwis Samorządowy PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Branża recyklingu drewna istotnym elementem silnego sektora drzewnego w Polsce PAP
Polska jest ósmym w Unii Europejskiej producentem odpadów drzewnych i drewnopochodnych - rocznie w kraju powstaje ich ok. 1,3 mln ton. Jednak brak kompleksowych rozwiązań prawnych ogranicza potencjał rozwoju sektora recyklingu tych odpadów - konkludują autorzy raportu „Więcej drewna z drewna. Jak usprawnić system recyklingu drewna w Polsce?”.- 17.09.2025, 12:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Engineered for Whatever: nowa, odważna platforma marki Columbia Sportswear przedstawia ekstremalne przygody na świeżym powietrzu
Nowa kampania odświeża wizerunek marki, a także przywraca niekonwencjonalność i humor, charakterystyczne dla Columbia Sportswear. Kampania będzie prowadzona w kanałach cyfrowych, outdoorowych, sprzedaży detalicznej i innych.- 17.09.2025, 11:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Columbia Sportswear
-
Image
Gwiazda koszykówki Marcin Gortat ambasadorem marki LOTTO PAP
Marcin Gortat, łodzianin i najsłynniejszy polski koszykarz, utytułowany zawodnik ligi NBA, dołączył do grona ambasadorów marki LOTTO. Będzie promował zdrowy styl życia, aktywność fizyczną i produkty Totalizatora Sportowego, który od 70 lat hojnie wspiera sport i kulturę - powiedział Szymon Gawryszczak, członek zarządu Totalizatora Sportowego.- 17.09.2025, 10:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ