Newsletter

Umowy SEO w 2024 roku – przeczytaj, zanim podpiszesz

22.12.2023, 09:54aktualizacja: 22.12.2023, 10:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Premiumdigital.pl
Premiumdigital.pl
Planując działania SEO w 2024 roku warto sprawdzić na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy. W ubiegłym roku wartość globalnego rynku SEO wyniosła ponad 45 mld USD, a prognozy wskazują, że do 2032 r. może osiągnąć nawet 80 mld USD.[1] Popyt na usługi rośnie a napędza go wzrost wyszukiwań online, rozwój Internetu, rosnąca popularność mediów społecznościowych i influencer marketingu, a także powszechne korzystanie z urządzeń mobilnych. Wszyscy chcą być widoczni i obecni online, ale także w świadomości swoich odbiorców. Rośnie więc zapotrzebowanie na marketing cyfrowy wśród firm na świecie, w tym również w Polsce, i rośnie liczba specjalistów i agencji, które te usługi oferują. Nie rośnie jednak świadomość biznesu w zakresie zagrożeń, jakie mogą się wiązać z podpisaniem umowy z firmą SEO bez jej wcześniejszego przeczytania. Na co warto i trzeba uważać w 2024 roku, żeby nie dać się wykorzystać?

Czy SEO będzie wymagało większych budżetów od firm?

Zdania są podzielone. Według raportu WhitePress SEO & Content Marketing 2023 ponad 1/3 specjalistów z całej Europy nie wyklucza, że działania SEO w niedalekiej przyszłości będą wymagać większych budżetów i mogą być też mniej dostępne. Dlaczego? Wpływ na to będą miały m.in. częste zmiany w algorytmach wprowadzane przez Google, a złożoność działań optymalizacyjnych będzie wymagała bardziej zaawansowanych narzędzi i technik, żeby osiągnąć oczekiwany rezultat.

„SEO jest na tyle dynamiczną branżą, że możemy jedynie przypuszczać i prognozować możliwe scenariusze dotyczące budżetów na działania reklamowe w przyszłym roku i w kolejnych latach. Nie ulega jednak wątpliwości, że te budżety firmy powinny wydawać mądrze i świadomie, i to jest w tej chwili największe wyzwanie. Drugie wyzwanie to zwiększanie wiedzy klientów na temat usług marketingowych, które w rzeczywistości kupują w agencjach SEM i przede wszystkim czytanie umów, które z nimi zawierają” – mówi Damian Węglarski, CEO Premium Digital.

Ty nie czytasz umowy, oni zyskują

Podczas jednego z grudniowych odcinków na popularnym kanale „Przygody Przedsiębiorców” ekspert branży SEO i marketingu internetowego, Damian Węglarski podzielił się przemyśleniami na temat nieuczciwych praktyk w tej dziedzinie. Rozmowa rzuca światło na ciemniejszą stronę branży, ale jednocześnie jasno wskazuje na aspekty, o których każda firma powinna wiedzieć, wydając firmowe pieniądze.

Link do całego wywiadu: https://www.youtube.com/watch?v=cobOM_wZmSc 

Pierwszą i zasadniczą kwestią są umowy zawierane pomiędzy firmą a agencją. Praktyka pokazuje, że nadal mamy problem z nieczytaniem tego, co podpisujemy zawierzając naszą firmę komuś, kto nie zawsze może mieć względem nas czyste intencje. Jednym ze skutków bagatelizowania umów są oszustwa w branży SEO, które według ostrożnych szacunków mogą wynosić nawet 200 mln zł na przestrzeni ostatnich 4 lat. Dlatego bez względu na ich długość i pozornie skomplikowany język – warto dobrze się im przyjrzeć. Na co zwrócić uwagę i jakie są najczęstsze pułapki z nimi związane? Oto tylko kilka przykładów:

  • Niejasne cele i wskaźniki KPI – dobrze skonstruowana i rzetelna umowa powinna mieć jasno określone mierniki efektywności dla kampanii SEO lub precyzyjny zakres działań agencji. Przed podpisaniem umowy koniecznie skonsultuj ten punkt.
  • Sposób na frazy kluczowe – zdarza się, że agencje wybierają takie frazy, które jest łatwo i tanio wypozycjonować, a które nie mają żadnej wartości dla biznesu. Można je zweryfikować w narzędziach, takich jak Senuto i samodzielnie sprawdzić, ile osób wyszukuje te frazy
  • Niska cena, a czyni cuda – to popularny haczyk, zarówno przy działaniach SEO, Google Ads, czy w przypadku stron www, gdzie za 500-1000 zł agencje obiecują „złote góry”. Dla porównania w SEO pozyskanie jednego wartościowego linku to często koszt 2000-3000 zł.
  • Długoterminowe zobowiązania – należy uważać na umowy, które wymagają długoterminowego zobowiązania, skutecznie zatrzymując klienta przy agencji, mimo słabych efektów. Warto również unikać tych, które mają ukryte opłaty lub duże kary za wcześniejsze ich zakończenie
  • Prawno własności – warto zadbać o to by być właścicielem tego, za co się płaci – upewnijmy się, że wszystkie treści, linki, czy narzędzia Google, będą własnością klienta.

Więcej pułapek znajdziesz tutaj

Od czego zacząć planowanie SEO w 2024?

Przede wszystkim od znalezienia rzetelnego i transparentnego partnera, który przeanalizuje biznes, opracuje dedykowana strategię, a także udzieli niezbędnych konsultacji, wyjaśniając wszystkie kwestie związane z działaniami, które klient planuje zrealizować w nadchodzącym roku.

źródła: 
[1] https://www.reportsanddata.com/report-detail/seo-search-engine-optimization-market 

Źródło informacji: Premium Digital

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 22.12.2023, 09:54
Źródło informacji Premium Digital
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ