Newsletter

"Widzimy szansę na rozwój we współpracy z innowatorami"

26.03.2015, 10:56aktualizacja: 26.03.2015, 10:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Piotr Muszyński
Piotr Muszyński
O programie Orange Fab i wspieraniu start-upów mówi Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska.

 WIDEO: Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska

PAP: Poznaliśmy już finalistów drugiej edycji programu Orange Fab, który służy wspieraniu innowacyjnych pomysłów małych i średnich firm. Dlaczego Orange zainteresował się rynkiem start-upów?

P. Muszyński: Orange interesuje się rynkiem start-upów głównie dlatego, że funkcjonujemy jako kluczowy dostawca tego, co start-upom umożliwia rozwój, czyli dostępu do sieci, do Internetu. Skoro funkcjonujemy w tej przestrzeni jako dostawca, to nie możemy ignorować tego, co w tej przestrzeni się dzieje. Start-upy poszerzają spektrum ofert i usług, które my, jako przedsiębiorstwo telekomunikacyjne, powinniśmy widzieć. A ponieważ nie jesteśmy w stanie wymyślić wszystkiego sami, to uważnie rozglądamy się dookoła, poszerzamy swoje horyzonty i spektrum swojego postrzegania tego, co się dzieje na rynku. Wzajemnie się edukujemy, pomagamy, ale widzimy też dla siebie szansę na rozwój we współpracy z innowatorami.

PAP: Czyli zainteresowanie start-upami to taki „outsourcing innowacji”?

P. Muszyński: Outsourcing innowacji może nie, bo to by oznaczało, że staramy się nie robić tego sami. A to jest raczej budowanie modeli współpracy opartych na wzajemnym oddziaływaniu na siebie. My sami również - w naszych strukturach Orange Labs czy w strukturach naszego marketingu - cały czas szukamy takich rozwiązań i takich modeli, które ewidentnie są innowacyjne. I gdyby takie rozwiązania nie powstawały w korporacji, prawdopodobnie miałyby szansę zostać start-upami.

PAP: Przychodząc ze swoim pomysłem do Orange, start-up zderza się pewnie z zupełnie inną filozofią prowadzenia biznesu i odmienną kulturą korporacyjną. Czy dialog w tych warunkach bywa trudny?

P. Muszyński: Korporacja to przeważnie reguły i zasady. Cechuje nas dość duża dojrzałość i odpowiedzialność za to, co robimy i w jaki sposób współpracujemy z rynkiem. Mamy określone wymagania, które często porządkują sposób funkcjonowania mniejszych przedsiębiorców. I to, owszem, może być bolesne, bo te wymagania mogą być czasem traktowane jako chęć zabicia inicjatywy czy kreatywności. Ale tak nie jest. Wszyscy wierzymy w to, że start-upy powinny stać się przedsiębiorstwami, małymi firmami, które mają ogromny potencjał do wzrostu. A prawa ekonomii, gospodarki i zasady prawne dotyczą tak samo małego, jak i dużego przedsiębiorcy. W związku z tym wierzymy, że zderzenie się z korporacją czy wejście w jej świat niesie ze sobą duży element edukacji i porządkowania pewnej krytycznej ścieżki rozwoju każdego początkującego przedsiębiorcy.

PAP: Czy Orange zamierza w dłuższym horyzoncie czasowym współpracować ze start-upami - laureatami Orange Fab? Czy może, jak anioły biznesu, poprzestanie na dodaniu skrzydeł?

P. Muszyński: I tak, i tak. Nasz program Orange Fab jest również formą komunikacji i naszego działania w zakresie corporate social responsibility (CSR). Ale szukamy też możliwości robienia wspólnego biznesu, łączenia naszych produktów i usług z tym, co początkujący przedsiębiorcy przynoszą ze sobą w ramach start-upu. Z jednej strony realizujemy więc naszą misję społeczną i wspieramy młodych ludzi i polską gospodarkę - bo to jest przecież element polskiej gospodarki, i to coraz silniej widoczny. Ale również poszukujemy dla siebie możliwości poszerzania spektrum naszej oferty.

PAP: Co młodzi przedsiębiorcy muszą zrobić, jeśli chcą zgłosić się do Orange ze swoim start-upem?

P. Muszyński: Przede wszystkim pomysł musi być uporządkowany. Nie wystarczy, że jest fantastyczny i że młody przedsiębiorca chce nam o nim opowiedzieć. Start-upy, które zapraszamy do współpracy lub te, które się do nas same zgłaszają, są z reguły osadzone w technologii, związane z Internetem lub teleinformatyką - wynika to oczywiście z faktu, że sami jesteśmy operatorem teleinformatycznym. Pomysł musi więc być dobrze udokumentowany technologicznie. Ważny jest też model biznesowy - nawet jeżeli jeszcze nie działa, to musi być przemyślany i przekonywający. Kolejną ważną rzeczą jest wiarygodność, która musi temu wszystkiemu towarzyszyć. Trzeba przedstawić się jako rzeczywisty twórca, ale i tworzywo, co w przypadku młodych przedsiębiorców zdarza się bardzo często.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 26.03.2015, 10:56
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ