Newsletter

Zielony ład trafił do krwioobiegu przedsiębiorców 

11.04.2025, 14:48aktualizacja: 11.04.2025, 14:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

fot. PAP - kadr z filmu
fot. PAP - kadr z filmu
Wiedza i świadomość na temat niezbędnej transformacji gospodarki trafiła już do kadry menadżerskiej większości firm - to jeden z wniosków panelu dyskusyjnego „Co dalej z zielonym ładem? W jakim kierunku zmierza Europa?”, który odbył się podczas kongresu #ESG & #Sustainability FORUM „Go to the future”, zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie ESG. 

Rok 2025 to czas wstrząsów i dużych zmian geopolitycznych. Kluczowe tematy, które przebijają się w dyskusjach publicznych, to inwestycje w obronność i deregulacje mające ułatwić rozwój biznesu. 

Joanna Dargiewicz-Rożek, członkini zarządu Polskiego Stowarzyszenia ESG, podkreśliła, że przedsiębiorcy zajmujący się tematyką ESG i zielonego ładu są zaskakiwani opiniami na temat możliwych zmian prawa, które pojawiają się w przestrzeni medialnej. Według niej możemy mówić o niepewności, chaosie i zaskoczeniu. 

Dr hab. Bolesław Rok, profesor Akademii Leona Koźmińskiego, użył porównania, że żyjemy w „D”, świecie, w którym istotne są: deglobalizacja, deregulacja i dezinformacja. Z tych trzech „D” wynikają kolejne trzy, które towarzyszyły przemianom gospodarczym - dekarbonizacja, dematerializacja i deindustrializacja.

„A w efekcie dochodzimy do świata, w którym mamy destabilizację i dewaluację. Dewaluację zaufania do porządku prawnego” - przekonywał dr hab. Bolesław Rok. 

Ekspert jest zdania, że w obszarze zielonego ładu zmieni się nazewnictwo. Tak jak nagle zniknął termin CSR, tak samo przestanie funkcjonować określenie zielony ład. Według dr hab. Bolesława Roka już to widać w dokumentach Komisji Europejskiej, gdzie pojawia się np. The Clean Industrial Deal, czy nacisk na słowo innowacje.

„Wiedzę i świadomość na temat niezbędnej transformacji gospodarki podziela kadra menadżerska większości firm. Nie można tego tak łatwo wymazać. Możemy użyć innych terminów, ale transformacji nie zatrzymamy” - twierdzi ekspert z Akademii Koźmińskiego. 

Marta Biernacka-Miernik, członkini zarządu Polskiego Stowarzyszenia ESG zauważyła, że wszystkie elementy, które budują nowoczesne, mądre zarządzanie, są w głowach liderów w firmach. Zmienia się nomenklatura, ale cele pozostaną. 

„Dla nas realizowanie strategii ESG jest bardzo ważne. Jednak pojawiają się wyzwania np. koszty wdrożenia dyrektywy ściekowej, które mają pokryć dwa przemysły: farmaceutyczny i kosmetyczny” - informowała Agnieszka Deeg-Tyburska, członkini zarządu spółki Polpharma.

Według niej te koszty w Polsce to około 600 mln złotych rocznie, co może oznaczać nawet ograniczenie lub zaprzestanie produkcji pewnych leków. 

„Mam nadzieję, że powstanie przestrzeń do dyskusji i zmiany legislacyjne będą powstawały w porozumieniu rządów i przedsiębiorców, że nie będziemy musieli wprowadzać gwałtownych zmian, że wspólnie uda się wypracować dyrektywę” - dodaje. 

Na potrzebę wypracowywania regulacji rynkowych w jak najszerszym gronie zwracał też uwagę Michał Fura, dyrektor ds. regulacji BAT Polska. 

„Towarzyszy nam stała niepewność regulacyjna. ESG to wyzwanie, ale też szansa. My postrzegamy ją jako szansę - inwestujemy w odnawialną energię, ESG traktujemy jako element szerszej transformacji całego biznesu. Budujemy świat bez dymu papierosowego, więc inwestujemy w innowacje i produkty alternatywne. Wymaga to jednak mądrych regulacji, tworzonych w dialogu ze sferą publiczną i decydentami oraz oparciu na danych naukowych i rzetelnej ocenie skutków proponowanych rozwiązań - przekonywał Michał Fura.

„Regulatorzy słuchają rynku, trzeba do nich docierać ze swoimi stanowiskami, budując koalicje i siły nacisku” - dodał Piotr Maciej Kaczyński, publicysta. 

Agnieszka Deeg-Tyburska, podsumowując dyskusję, stwierdziła, że przedsiębiorcy działający w obszarze transformacji oczekują spójności i przewidywalności przepisów, chcą też, aby tworzący prawo dowiedzieli się o problemach, z którymi mierzy się biznes.

„Warto zaufać biznesowi. Niech firmy wybierają z dostępnych propozycji te, które pomogą im rozwijać a nie obciążać biznes” - podsumował prof. Bolesław Rok. 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 11.04.2025, 14:48
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ