Newsletter

Eurostat: wzrost znaczenia wydatków na odzież w budżetach gospodarstw domowych

06.01.2018, 21:00aktualizacja: 06.01.2018, 21:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Udział wydatków na odzież i obuwie w całkowitych wydatkach gospodarstw domowych w ciągu dekady wzrósł w Polsce o 0,6 pkt proc. do 5,2 proc.; najwięcej wśród państw UE - wynika z danych Eurostatu.

Relatywnie najwięcej na ubrania i obuwie wydają Estończycy, najmniej Bułgarzy, średnio w Unii Europejskiej jest to 4,9 proc. domowych budżetów.

Jak poinformował europejski urząd statystyczny, udział wydatków na odzież i obuwie w całkowitych wydatkach gospodarstw domowych wzrósł w latach 2006-2016 w siedmiu państwach członkowskich, najwyraźniej w Polsce - z 4,6 proc. w 2006 r. do 5,2 proc. w 2016 r., czyli o 0,6 pkt proc.

Oprócz naszego kraju wzrost proporcji odnotowano również na Łotwie i w Wielkiej Brytanii (po 0,5 pkt proc.), na Węgrzech oraz w Luksemburgu (po 0,4 pkt proc.).

W tym czasie w zdecydowanej większości państw członkowskich UE wskaźnik ten spadł, najwidoczniej na Litwie (1,9 pkt proc.), w Grecji (1,3 pkt proc.) oraz w Hiszpanii (1.1 pkt proc.).

W zeszłym roku największą część budżetu gospodarstw domowych wydatki na odzież i obuwie pochłonęły w Estonii (6,8 proc.), w Portugalii (6,3 proc.) i we Włoszech (6,2 proc.). Na przeciwległym krańcu skali, z relatywnie najniższą pozycją tych wydatków w portfelach, znalazły się gospodarstwa domowe w Bułgarii (3,2 proc.), Rumunii (3,4 proc.), Czechach i na Węgrzech (po 3,6 proc.).

W 2016 r. gospodarstwa domowe w Unii Europejskiej przeznaczyły na odzież i obuwie 4,9 proc. swoich wydatków. Oznacza to łączną kwotę 395,4 mld euro, co odpowiada 2,7 proc. unijnego PKB oraz 800 euro w przeliczeniu na mieszkańca UE. Jak podkreślił Eurostat, roczne wydatki gospodarstw domowych na odzież i obuwie są zatem nieco wyższe niż wydatki na zdrowie.(PAP)

autor: Mateusz Kicka

kic/ mhr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.01.2018, 21:00
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ