Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Według ekspertów niska cena kawy w Polsce wynika z faktu, że najwięcej surowca importuje się bezpośrednio od plantatorów, bez pośrednictwa dużych europejskich dostawców. Według prognoz w przyszłości trend ten będzie się stale umacniać.
Najwięcej kawy do Polski importuje się z kraju będącego jednym z największych jej producentów na świecie - Wietnamu. W 2014 roku było to 38 proc. całego importu kawy do Polski. Niemal 1/4 kawy została sprowadzona z Niemiec, które są jednym z największych dystrybutorów w Europie. Wśród czołowych dostawców plasują się także Brazylia i Uganda - skąd pochodziło odpowiednio 15 i 4 proc. kawowego surowca.
Jak informuje Daniel Komorowski z firmy „Przyjaciele Kawy”, ponad połowa ogółu sprzedawanej na polskim rynku kawy pochodzi bezpośrednio z krajów, gdzie się ją uprawia. "Po doliczeniu kawy importowanej z mniejszych krajów zajmujących się jej uprawą, takich jak Laos, Honduras i innych, import bezpośredni osiąga zawrotne liczby, co stosunkowo rzadko się zdarza w skali całej Europy” - uważa Komorowski.
W Polsce średnia stała cena detaliczna wynosi 31,9 zł za kilogram, podczas gdy we Francji albo Bułgarii średnia cena wynosi 31,2 zł. Najdrożej w Europie kawę kupują Włosi, którzy za kilogram płacą nawet 74 zł.
Od największych eksporterów kawy – Brazylii i Wietnamu – pochodzi 71 proc. ogółu importowanej do Polski kawy nieprażonej, natomiast 67 proc. kawy palonej i przygotowanej do ostatecznego spożycia przybywa z Niemiec. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat ilość kawy importowanej do Polski wzrosła o niemal 8 proc. (PAP)
szu/ jbr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 06.11.2015, 10:41 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |