Newsletter

Porada farmaceuty nie równa wizycie u lekarza

15.11.2016, 16:45aktualizacja: 15.11.2016, 16:45

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polski Instytut Badań Jakości
Polski Instytut Badań Jakości
Profesjonalne doradztwo jest najczęściej wymienianym oczekiwaniem polskich klientów wobec aptek. Czy popularne apteki sieciowe odpowiadają na tę potrzebę? Polski Instytut Badań Jakości postanowił to sprawdzić w ramach swojego kolejnego testu.

Już ok. 34% aptek w Polsce to placówki działające pod wspólnymi szyldami. Liczba marek na tym rynku staje się dla klientów przytłaczająca. PIBJA przetestował placówki 11 dużych sieci aptek pod kątem ich wyglądu, jakości obsługi klienta oraz doradztwa.

W październiku 2016 audytorzy PIBJA odwiedzili po 10 wylosowanych aptek w każdej z testowanych sieci. W trakcie wizyt wcielali się w rolę osoby, której dokucza kaszel. Osoba ta nie była wcześniej u lekarza i szukała porady farmaceuty. Placówki zostały ocenione za pomocą 25 kryteriów.

Zgodnie z preferencjami pacjentów największą wagę w ocenie końcowej miało doradztwo. W tym obszarze wszyscy konkurenci wypadli wyraźnie gorzej niż w pozostałych dwóch. Jakie problemy sygnalizują wyniki? M. in. porada farmaceuty często ograniczała się do zadania podstawowych pytań. Tylko 9% farmaceutów podało pacjentom ogólne zalecenia dotyczące dolegliwości, tylko 10% zapytało o przyjmowanie innych lekarstw, a tylko 3% o potencjalne problemy z żołądkiem. Widać zatem wyraźnie, że ten obszar funkcjonowania aptek sieciowych wymaga poprawy.

Wygląd placówek oraz jakość obsługi zostały w naszym teście ocenione bardzo dobrze. W obu obszarach większość konkurentów otrzymała oceny powyżej 90%, co świadczy o wysokiej dbałości o „estetyczną” stronę biznesu.

Najlepszą siecią aptek w teście PIBJA okazała się Cosmedica zdobywając 85 punktów na 100 możliwych. Sieć ta zwyciężyła również w kategorii „jakość obsługi klienta”. Drugie miejsce zajęło Centrum Zdrowie a trzecie Dbaj o Zdrowie (DOZ). W obszarze doradztwa świadczonego pacjentom liderem została sieć Ziko uzyskując 78% punktów, zaś Cosmedica i Centrum Zdrowia zdobyły po 76%.

Polski Instytut Badań Jakości jest częścią niemieckiej Consumer Guidance Group, która przeprowadza testy usług i produktów łącząc najlepsze praktyki z biznesu i nauk społecznych. Badania jakości obsługi klienta realizowane przez PIBJA są innowacyjnym podejściem poprawiającym transparentność i konkurencyjność rynku.

Więcej informacji na stronie: http://www.badaniajakosci.pl/tests/sieci-aptek-2016-wyglad-jakosc-obslugi-doradztwo/

KONTAKT:

PIBJA – Polski Instytut Badań Jakości Sp. z o.o.

Paweł Torla

kierownik projektu

ul. Wierzbowa 9/11

00-094 Warszawa

www.badaniajakosci.pl

tel. +48 22 382 16 80

e-mail: pawel.torla@pibja.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 15.11.2016, 16:45
Źródło informacji Polski Instytut Badań Jakości
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ