Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Japonia rozważa wpisanie planu, określanego jako „Wizja Błękitnego Oceanu z Osaki”, do wspólnego komunikatu na zakończenie szczytu – poinformowała gazeta, powołując się na źródła zbliżone do rządu w Tokio. Nie ma jednak pewności, czy uczestnicy dojdą do porozumienia w tej sprawie.
Aspiracją Japonii jest, aby grupa G20 zgodziła się, że w sprawie zanieczyszczenia oceanów plastikiem potrzebne są pilne działania oraz aby ustaliła na 2050 r. ostateczny termin na zakończenie wyrzucania odpadów plastikowych do mórz.
Konkretne wytyczne dotyczące redukcji zanieczyszczeń prawdopodobnie nie znajdą się jednak w komunikacie końcowym ze względu na znaczące różnice w infrastrukturze przetwarzania odpadów plastikowych pomiędzy krajami rozwiniętymi a rozwijającymi się – ocenia „Mainichi”.
Według waszyngtońskiej organizacji Ocean Conservancy do oceanów trafia co roku 8 mln ton plastiku, a w środowiskach wodnych krąży go już 150 mln ton. Plastik negatywnie wpływa na blisko 700 żyjących w oceanie gatunków, od planktonu po największe wieloryby – twierdzi grupa.
Premier Japonii Shinzo Abe stara się, aby szczyt w Osace przeszedł do historii z uwagi na postępy w sprawach środowiska, w tym zmian klimatu i zanieczyszczenia oceanów. Tymczasem samo Tokio jest przez aktywistów krytykowane za zbyt wolne zmniejszanie używania plastiku oraz uleganie presji USA, które nie chcą w komunikacie stanowczych zapisów w sprawie zmian klimatu – podała agencja AFP.
Andrzej Borowiak (PAP)
anb/ jo/ bjn/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 27.06.2019, 17:47 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |