Newsletter

Czytanie łączy. Wystartowała trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii #TataTeżCzyta2025

15.05.2025, 13:54aktualizacja: 16.05.2025, 10:22

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fundacja powszechnego czytania - Od lewej u góry: Robert Gryka, Michał Wilk, Maria Deskur, Tadeusz Śliwa, Michał Sobociński, Julek Baliszewski, Michał Mann, Wojciech Mann
Fundacja powszechnego czytania - Od lewej u góry: Robert Gryka, Michał Wilk, Maria Deskur, Tadeusz Śliwa, Michał Sobociński, Julek Baliszewski, Michał Mann, Wojciech Mann
Dlaczego mężczyźni czytają mniej niż kobiety i jak to zmienić? To pytanie, które stawiają sobie organizatorzy ogólnopolskiej kampanii #TataTeżCzyta, która po raz trzeci zaprasza ojców, opiekunów, a także pozostałych członków rodziny do wspólnego czytania dzieciom. Dlaczego warto? Odpowiedź jest prosta: bo czytanie łączy.

To hasło tegorocznej edycji kampanii, od 2023 roku organizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak, i kolejny rok działań, które mówią o znaczeniu wspólnego czytania, jako narzędzia budowania silnych relacji, kształtowania postaw oraz wspierania emocjonalnego rozwoju dziecka. Włączają się w nią ambasadorowie, wydawcy, dystrybutorzy, księgarnie, a także miasta, instytucje, biblioteki, szkoły, przedszkola, firmy. Przede wszystkim jednak inicjatywa angażuje coraz większe grono ojców, którzy czytają dzieciom.

Cała inicjatywa ma charakter inspiracyjny, organizatorzy chcą nie tylko szeroko zapraszać mężczyzn do czytania dzieciom, ale także wyposażyć ich w odpowiednie narzędzia. Dlatego kampanii towarzyszy publikacja - poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2025” (nakład 75 000 egzemplarzy; bezpłatnie dystrybuowany w wybranych księgarniach, bibliotekach, szkołach, przedszkolach i instytucjach kultury w miastach partnerskich kampanii w całej Polsce), w którym znaleźć można odpowiedź na pytania: dlaczego warto? jak i co czytać z dzieckiem? Poradnik dostępny jest również za darmo w wersji online na www.TataTeżCzyta.pl.

W kampanię #TataTeżCzyta2025 zaangażowane są pro bono różnorodne środowiska: od wydawnictw, bibliotek, szkół i przedszkoli po biznes, instytucje kultury i samorządy miast. Tak szerokie partnerstwo potwierdza, że czytanie może i powinno być wspólną sprawą - ponad podziałami, branżami i grupami społecznymi. Patronat honorowy nad kampanią objęła Biblioteka Narodowa, włączyło się także m.in. Narodowe Centrum Kultury oraz miasta, m.in. Zabrze, Olsztyn i Gdańsk. Strategicznym partnerem kampanii została marka Lajkonik, która już wcześniej wspierała działania Fundacji w ramach programu Ratownicy Czytelnictwa. Do grona firm zaangażowanych w akcję dołącza również ORLEN. Dzięki współpracy różnych sektorów - od kultury, przez edukację, po biznes - książka staje się bardziej dostępna, a czytanie bardziej obecne w codziennym życiu. To CSR, który nie tylko wspiera ważny cel, ale też realnie zmienia społeczne nawyki - pokazując, że troska o przyszłość zaczyna się od wspólnie przeczytanej strony.

Organizatorzy kampanii podkreślają, że choć biblioteki pełnią niezmiernie ważną rolę w upowszechnianiu czytelnictwa, szalenie istotna jest możliwość posiadania książek na własność - takich, które dziecko pokocha, do których będzie wracać, i które staną się częścią jego osobistej historii. Czytanie zaczyna się od książki - dlatego promocja literatury dla dzieci (szczególnie na Dnia Dziecka) jest integralną częścią kampanii #TataTeżCzyta2025. Dostępność książek jest w tym wypadku kluczowa. W tym roku do kampanii dołączyła sieć Biedronka: w ponad 3500 sklepach w całej Polsce dostępne są dedykowane standy z książkami oznaczonymi logo #TataTeżCzyta2025, które mogą być doskonałą inspiracją do wybierania książki na prezent.

Czytanie z dziećmi to codzienny rytuał, który warto wspierać i promować także publicznie - dlatego do kampanii #TataTeżCzyta2025 dołączyli kolejni znani i lubiani przedstawiciele świata kultury, sportu, mediów i internetu: m.in Rafał Sonik, Bartosz Zmarzlik, Wojtek Fiedorczuk, Karol Solar Poziemski, Krystian Hanke, Zygmunt Miłoszewski i Andrzej Deskur. Kampanię wspierają również koszykarze drużyny Trefl Sopot i siatkarze klubu Trefl Gdańsk. Dzięki ich zaangażowaniu kampania zyskuje nie tylko zasięg, ale i autentyczne wsparcie w budowaniu społecznej zmiany - bo gdy znane osoby czytają, inspirują do tego także innych.

Tegorocznej odsłonie kampanii towarzyszy wyjątkowy spot promujący ideę wspólnego czytania, z udziałem Wojciecha i Michała Mannów. Reżyserem spotu jest Tadeusz Śliwa, a za zdjęcia odpowiada Michał Sobociński - wspólnie stworzyli obraz, który łączy wysoką jakość produkcyjną z emocjonalną siłą przekazu - czytaj dziecku, nauczysz je czytać. Spot będzie emitowany w wybranych stacjach telewizyjnych, w sieci kin Helios oraz w mediach cyfrowych i kanałach online. Kampania medialna #TataTeżCzyta2025 obejmie także outdoor, spoty radiowe, działania w mediach społecznościowych oraz wsparcie ze strony influencerów.

#TataTeżCzyta to przestrzeń otwarta dla każdego, niezależnie od wieku, zawodu czy miejsca zamieszkania. Organizatorzy zachęcają wszystkich do aktywnego uczestnictwa i korzystania z materiałów dostępnych na stronie www.TataTeżCzyta.pl gdzie można znaleźć gotowe grafiki, plakaty oraz inspiracje do działań lokalnych.

Kluczowe działania tegorocznej kampanii potrwają do 23 czerwca, obejmując symbolicznie trzy ważne daty: Dzień Matki (26 maja), Dzień Dziecka (1 czerwca) i Dzień Ojca (23 czerwca). To idealny moment, by zacząć wspólny rytuał codziennego czytania - sięgnąć z dzieckiem po książkę, poświęcić mu uwagę, stworzyć przestrzeń do rozmowy i wzmacniać więź, która zostaje na całe życie.

KONTAKT:
Aleksandra Strzelecka
Fundacja Powszechnego Czytania
e-mail: aleksandra.strzelecka@fpc.org.pl
tel. 784063019

Źródło informacji: Fundacja powszechnego czytania

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 15.05.2025, 13:54
Źródło informacji Fundacja powszechnego czytania
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ