Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak przypomnieli we wstępie autorzy raportu "Creative Europe programme 2021-2027", polityka kulturalna należy do kompetencji państw członkowskich UE, a rolę Unii w tej dziedzinie określają art. 6 i art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu UE. Polega ona – czytamy – m.in. na wspieraniu, zachęcaniu do współpracy państw członkowskich i koordynowaniu ich wysiłków zmierzających do zachowania kultury europejskiej.
"Polityka kulturalna obejmuje ekonomiczne aspekty funkcjonowania organizacji i przedsiębiorstw kulturalnych, a także działania związane z kulturą jako czynnikiem kształtującym tożsamość. Obie te kwestie są ze sobą powiązane i przyczyniają się do dobrobytu obywateli Unii, jej gospodarki i spójności społecznej. Odzwierciedlają one wspólne wartości związane z demokracją i wolnością słowa. Szacuje się, że sektor kreatywny i kulturalny stanowią 7,5 proc. siły roboczej UE (ponad 12 mln pełnoetatowych miejsc pracy), co czyni je trzecim - po sektorze budownictwa i spożywczym - pracodawcą, generując wartość dodaną w wysokości ok. 509 mld euro. Organizatorzy działalności kulturalnej i audiowizualnej stoją jednak przed wieloma wyzwaniami związanymi m.in. z barierami językowymi, fragmentacją rynku i trudnościami w dostępie do finansowania" – napisano.
Autorzy opracowania wskazali, że wsparcie sektora kultury na lata 2014-2020 zostało określone w programie "Kreatywna Europa", który koncentrował się właśnie na barierach stojących przed sektorem kultury i kreatywnym, a także na działaniach operatorów i twórców. "Program ten określił działania mające na celu wzmocnienie konkurencyjności sektora kreatywnego i kultury oraz tworzenie miejsc pracy. Obejmowały one: wspieranie działalności przedsiębiorstw na terenie UE i na arenie międzynarodowej, promowanie dzieł kultury, wzmocnienie zdolności finansowych MŚP, mikro- i średnich przedsiębiorstw z tego sektora, a także promowanie innowacji i kreatywności" – zaznaczyli.
Eksperci przekazali, że w październiku 2018 r. Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego opublikowało ocenę realizacji programu "Kreatywna Europa" na lata 2014-2020. "W dokumencie skupiono się na wybranych elementach dwóch podprogramów i komponencie międzysektorowym, a także na postępach we wdrażaniu programu. Trudno było ocenić realizację programu, ponieważ wiele projektów wciąż trwało, a raporty końcowe z projektów zakończonych nie były jeszcze dostępne. Zauważono jednak, że program przyczynia się do rozwoju współpracy transgranicznej, choć niektóre kraje (Francja, Włochy, Wielka Brytania, Belgia i Niemcy) mają w tym zakresie większy udział, ponieważ pełnią rolę koordynatorów wielu projektów. W badaniu zwrócono też uwagę na słabą widoczność wybranych działań, takich jak unijne nagrody kulturalne. Zasugerowano, by zwiększyć ich potencjał" – wspomnieli.
Według Think Tanku PE, ocena realizacji programu "Kreatywna Europa" (2014-2020) potwierdziła, że jego cele "były nadal aktualne, ale należy położyć silniejszy nacisk na zmianę cyfrową i wynikające z niej nasilenie dezinformacji". "To nieznacznie zmieniło ramy określone w Nowej Agendzie dla Kultury, przyjętej przez Komisję Europejską 22 maja 2018 r. We wniosku Komisji określono trzy działania, osie oparte na: wymiarze społecznym, gospodarczym i zewnętrznym kultury. Podkreślono nacisk na aspekty społeczne i tożsamościowe, a nie tylko wymiar ekonomiczny" – czytamy.
W analizie poinformowano, że projekt nowego rozporządzenia ustanawiającego program "Kreatywna Europa" na lata 2021-2027 zwiększył o 17 proc. całkowity budżet na sektor kultury, kreatywny i audiowizualny z 1 403 mln euro na 1 642 mln euro. "W dalszym ciągu celem komponentu Kultura byłaby ochrona różnorodności kulturowej i językowej. Należałoby skoncentrować się na obiegu dzieł i mobilności oraz budowaniu potencjału twórców i podmiotów kulturalnych. Nacisk powinno się położyć na włączenie społeczne, uczestnictwo w kulturze, wzmocnienie tożsamości i wartości europejskich, w szczególności dzięki synergii między kulturą a edukacją. Szczególna uwaga powinna zostać zwrócona na rolę kultury w stosunkach zewnętrznych i dyplomacji kulturowej" – zwrócono uwagę w proponowanym dokumencie.
Jak wspomniano, w lipcu 2019 r. podczas posiedzenia Komisji Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego postanowiono rozpocząć negocjacje międzyinstytucjonalne. "Do grudnia 2019 r. spotkania trójstronne przyniosły postęp na poziomie technicznym, ale negocjacje dotyczące kwestii politycznych – m.in. zarządzania programem, integracji, sektora muzycznego – okazały się problematyczne ze względu na rozbieżności między stanowiskiem Parlamentu i Rady. Ta sytuacja spowodowała, że 12 grudnia wstrzymano negocjacje" – wyjaśniono.
Dodano, że w maju 2020 r., po wybuchu pandemii COVID-19, przewodnicząca Komisji Kultury i Edukacji Sabine Verheyen (grupa Europejskiej Partii Ludowej) podkreśliła, że budżet należy zwiększyć do 2 806 mln euro, ponieważ "przedsiębiorstwa sektora kultury i kreatywnego w UE zostały zamknięte jako pierwsze i będą ostatnimi, które wznowią działalność". "27 maja 2020 r. (...) Komisja Europejska zaproponowała, by finansowanie programu >>Kreatywna Europa<< sięgało 1 520 mln euro. Komisja Kultury i Edukacji wyraziła rozczarowanie tą propozycją, która była niższa niż pierwotna propozycja 1 642 mln euro z maja 2018 r. W komunikacie z 22 czerwca Komisja Kultury i Edukacji stwierdziła, że cięcie w programie doprowadzi do niedopuszczalnego spadku liczby wspieranych artystów i twórców. W konkluzjach Rady Europejskiej z 21 lipca utrzymano początkowy poziom finansowania na poziomie 1 642 mln euro, zaproponowany w maju 2018 r." – czytamy.
Eksperci przypomnieli, że w drugiej połowie 2020 r. wznowiono negocjacje międzyinstytucjonalne, a w grudniu 2020 r. PE i Rada osiągnęły kompromisowe porozumienie. "Poziom finansowania wzrósł o 36 proc., do 2 200 mln euro, zapewniając potrzebne wsparcie sektorowi audiowizualnemu, kreatywnemu i kulturalnemu. W styczniu 2021 r. Komisja Kultury i Edukacji zatwierdziła kompromisowe porozumienie, podczas gdy Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu w kwietniu" - podsumowano.
Rozporządzenie ustanawiające program "Kreatywna Europa" 2021-2027 weszło w życie w maju 2021 r., ale obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r.
dap/
Źródło informacji: EuroPAP News
Materiał powstał w ramach projektu EuroPAP News, realizowanego przez Polską Agencję Prasową przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej za pośrednictwem dotacji Parlamentu Europejskiego
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.06.2021, 12:49 |
Źródło informacji | EuroPAP News |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
#IJHARSnaFerie - czyli nie dajmy się oszukać nie tylko podczas ferii w sklepie i restauracji PAP
Bezpieczne ferie to także bezpieczny i świadomy swoich praw konsument - przypomina przed rozpoczynającą się zimową przerwą w zajęciach szkolnych Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) i podpowiada, w jaki sposób wybierać produkty spożywcze dobrej jakości i nie dać się oszukać.- 17.01.2025, 10:04
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Zbliża się 18. rocznica śmierci Ryszarda Kapuścińskiego: legendy polskiego reportażu PAP
23 stycznia minie 18 lat od śmierci Ryszarda Kapuścińskiego (1932-2007), najczęściej, obok Stanisława Lema, tłumaczonego za granicą polskiego autora. Pomimo upływu czasu wciąż stanowi on niedościgniony wzór oraz inspirację dla kolejnych pokoleń dziennikarzy, o czym świadczyło rekordowe zainteresowanie wznowioną po latach Nagrodą PAP im. Ryszarda Kapuścińskiego.- 13.01.2025, 09:00
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: PAP
-
Image
Laicy równie często jak znawcy przeżywają dreszcze emocji, słuchając Pendereckiego PAP
Słuchając „Siedmiu bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego laicy równie często jak znawcy przeżywają dreszcze emocji. Choć znawcy bardziej analizowali fragmenty utworu, to jego odbiór emocjonalny nie różnił się w zależności od stopnia przygotowania odbiorców - pokazał eksperyment UJ.- 03.01.2025, 09:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Nauka w Polsce