Newsletter

Seksualność bez tabu: dlaczego wiedza jest kluczem do pełni życia

03.06.2024, 16:08aktualizacja: 03.06.2024, 16:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Canva
Canva
Kampania pt. „Kto ma wiedzieć? Czyli narodowa kartkówka z wiedzy o seksualności i zdrowiu intymnym Polaków”

Wiedza na temat seksualności i zdrowia intymnego jest kluczowa dla zapewnienia zdrowego, szczęśliwego i pełnego życia każdego człowieka.

W Polsce często brakuje rzetelnej i dostępnej edukacji w tej dziedzinie. Wiele osób, i wcale nie chodzi tu tylko o nastolatków, może mieć luki w wiedzy na temat swojego ciała, dojrzewania i seksualności. Dlaczego? Właśnie z powodu źle pojmowanego wstydu, wciąż obejmującego kwestię tabu i braku otwartej, mądrej rozmowy na ten temat.

Dlatego Fundacja Sexedpl i portal DOZ.pl zadają Polakom pytania - czy rzeczywiście jesteśmy wystarczająco przygotowani i świadomi tej dziedziny życia?

To jakże fundamentalne pytanie będące w centrum uwagi w ramach najnowszej inicjatywy prowadzonej przez Fundację Sexedpl oraz portal DOZ.pl.

„Chcemy pokazać, że nie ma w Polsce pokolenia, które odebrało rzetelną edukację seksualną” - mówi Martyna Wyrzykowska, koordynator kampanii pt. >>Kto ma wiedzieć? Czyli narodowa kartkówki z wiedzy o seksualności i zdrowiu intymnym Polaków<< z Fundacji Sexedpl. I dodaje: „Przez lata zagadnienia z tego zakresu uznawane były albo za tabu, albo coś, co po prostu się wie i nie wymaga tłumaczenia”. >>Jak dorośniesz, to zobaczysz<<, >>wszystko w swoim czasie<<, >>mnie nikt tego nie mówił i jakoś dałam radę<< . Każdy z nas usłyszał kiedyś podobną odpowiedź, kiedy szukał informacji na pytania dotyczące swojego ciała, dojrzewania lub pierwszego razu. Chcemy uświadomić Polakom, że wszyscy mamy luki w wiedzy i nie należy się tego wstydzić” - podkreśla Martyna Wyrzykowska.

Z inicjatywy Sexedpl i DOZ.pl, firma badawcza Ipsos podjęła się sprawdzenia wiedzy Polaków na temat seksualności i zdrowia intymnego. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków w wieku 15-65 lat w dniach 19-25 kwietnia 2024 r. (n=2141 osób). Dodatkowo przeprowadzono 14 indywidualnych wywiadów pogłębionych.

Czym tak naprawdę jest seksualność? Jakie zagrożenia niesie ze sobą brak odpowiedniej wiedzy na ten temat? Skąd Polacy czerpią informacje na temat seksu i jak wygląda sytuacja w poszczególnych grupach wiekowych?

Ale to również pytania dotyczące podstawowej wiedzy o zdrowiu intymnym. Czy tampon może wpaść do macicy? Komórki jajowe powstają już w życiu płodowym - to prawda czy fałsz? To tylko niektóre z pytań, na które organizatorzy badania chcą zebrać odpowiedzi, aby zachęcić Polaków do ogólnopolskiej dyskusji na temat seksualności.

„Kampania realizuje najbardziej podstawowe i kluczowe dla naszej fundacji założenie - zaznacza Martyna Wyrzykowska. - Wierzymy, że społeczeństwo, które ma wiedzę z zakresu edukacji seksualnej, to społeczeństwo zdrowsze, szczęśliwsze, potrafiące stawiać i szanować granice”.

Celem badania jest sprawdzenie poziomu wiedzy Polek i Polaków na temat seksualności i zdrowia intymnego, źródeł tej wiedzy, ale też gotowości do świadomych i otwartych rozmów o seksie i zdrowiu intymnym.

Fundacja Sexedpl oraz portal DOZ.pl angażują się w tę inicjatywę w nadziei na budowanie pozytywnego dialogu oraz eliminację tabu i stereotypów towarzyszących tematowi seksualności i zdrowia w obszarze intymnym. Chcą dostarczyć społeczeństwu cennych spostrzeżeń, które pozwolą lepiej zrozumieć potrzeby edukacyjne Polaków i zachęcić ich do pogłębionej refleksji na ten temat.

„Według badań Polacy najczęściej korzystają z Internetu jako swojego pierwszego źródła informacji - zwłaszcza w kwestiach wstydliwych, krępujących i intymnych - zauważa Paulina Ciecierska, dyrektor marketingu DOZ.pl sp. z o.o. - Nasza kampania, realizowana we współpracy z Fundacją Sexedpl, ma za zadanie odpowiadać na te potrzeby. Stawiamy na współpracę z ekspertami z różnych dziedzin, w tym z seksuologami i ginekologami, aby tworzyć rzetelne materiały. Kategoria seks w czytelni portalu DOZ.pl oferuje ponad 100 artykułów, które klarownie wyjaśniają trudne, wstydliwe i nieoczywiste zagadnienia. Kwestie zdrowia zawsze stawiamy na pierwszym miejscu. Chcemy informować w zakresie zdrowia intymnego i nie boimy się głośno rozmawiać na ten temat" - podkreśla dyr. Ciecierska.

Co tydzień organizatorzy będą podejmować inny temat dotyczący edukacji seksualnej, omawiając goz ekspertami. Dodatkowo specjaliści będą dyżurować, odpowiadając na wiadomości oraz będą odbierać telefony.

„To już trzecia odsłona wspólnej kampanii z portalem DOZ.pl. Obserwujemy, jak wiele osób potrzebuje rzetelnej informacji na temat zdrowia intymnego i seksualności. Cieszymy się, że kampanie takie jak Ogólnopolska Kartkówka z WDŻ sprawiają, że więcej osób zyskuje odwagę, by zapytać nas o coś, z czym często latami mierzyło się tylko we własnej głowie” - mówi Martyna Wyrzykowska z Fundacji Sexedpl.

Czy rzeczywiście jesteśmy gotowi spojrzeć w lustro naszej wiedzy na temat seksualności? Czy potrafimy rozmawiać na ten temat świadomie, bez stygmatyzacji? Badanie przeprowadzone przez Ipsos ma szansę otworzyć oczy Polaków na te ważne kwestie, zapraszając do refleksji i otwartej dyskusji na temat potrzeby edukacji seksualnej.

To jest niezwykle ważne, abyśmy zaczęli mówić o naszej seksualności i zdrowiu intymnym bez skrępowania, otwarcie.

W ramach kampanii pt. „Kto ma wiedzieć? Czyli narodowa kartkówka z wiedzy o seksualności i zdrowiu intymnym Polaków” każdy będzie mógł sprawdzić swoją wiedzę, włączając się w akcję i odpowiadając na pytania w ramach ogólnopolskiego testu wiedzy na temat seksualności i zdrowia intymnego, a później… to, co Polacy lubią najbardziej - czas na narodową debatę.

Źródło informacji: DOZ.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 03.06.2024, 16:08
Źródło informacji DOZ.pl
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ