Newsletter

Nauka i technologie

Czy polskie firmy naprawdę korzystają z rozwiązań AI? Wyniki najnowszego badania Algolytics i SW Research

07.05.2025, 13:27aktualizacja: 07.05.2025, 13:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Algolytics Technologies
Algolytics Technologies
„Zarząd kocha Excela i nie chce nic innego” - odpowiedział jeden z uczestników badania Algolytics i SW Research o AI w polskich firmach. Aż 70% organizacji deklaruje, że już je stosuje. Jednak rzeczywistość wygląda inaczej.

Sztuczna inteligencja stała się jednym z najmodniejszych haseł w biznesie. Pojawia się w niemal każdym pitch decku, prezentacji dla zarządu czy nowej strategii firmowej. Ale czy polskie firmy naprawdę ją wdrażają? Najnowsze badanie Algolytics i SW Research „Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI” ujawnia, że rzeczywistość rozmija się z narracją: ponad 70% firm deklaruje wykorzystywanie AI, podczas gdy dane Eurostatu wskazują, że realnie robi to tylko 5,9% przedsiębiorstw w Polsce. Skąd ta przepaść? Odpowiedzi znajdują się w twardych danych - i są one zaskakujące.

AI w Polsce? Hasło, które dobrze wygląda na slajdzie

Raport „Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI” analizuje nie tylko deklaracje, ale także praktyki firm w zakresie wykorzystania danych, analityki i sztucznej inteligencji.

Na pierwszy rzut oka wygląda to obiecująco: nowoczesne strategie, ambitne prezentacje zarządów, deklaracje wykorzystania AI. Jednak z badania wynika jasno - wiele firm deklaruje wykorzystanie AI, ale niewiele rzeczywiście to robi. W praktyce AI kończy się na slajdach zarządów i strategiach PowerPointowych, a nie w realnych procesach operacyjnych. Warto też pamiętać, że sztuczna inteligencja to nie tylko generatywne AI (genAI), często kojarzone z Chatem GPT od OpenAI, Gemini od Google czy chińskim DeepSeekiem. To także analityka predykcyjna i preskryptywna oparta na uczeniu maszynowym (machine learning), robotyzacja procesów czy maszyny autonomiczne. Każda z tych technologii ma inne zastosowanie, proces wdrożenia i dostarczą inną wartość, dzięki czemu firmy mogą dobrać taką z nich, która w ich przypadku jest najefektywniejsza.

Choć aż 88,4% respondentów twierdzi, że ich organizacje rozumieją znaczenie danych i inwestują w ten obszar, realne działania nie idą w parze z deklaracjami. Tylko 33,6% firm rzeczywiście podejmuje decyzje na podstawie danych, a zaledwie 38,9% dysponuje danymi wysokiej jakości. Co więcej, aż dwie trzecie badanych organizacji w ogóle nie posiada strategii w zakresie danych ani sztucznej inteligencji.

„Strategia danych musi wypływać z DNA organizacji, z podejścia kluczowych osób kierujących firmą - komentuje Marcin Ledworowski, AI Lead, Senior Advisor (Financial Sector) w Accenture w Polsce. - Zarządy, które nie będą inwestować w ten obszar, nie będą w stanie wyciągać wniosków wynikających z danych. Patrząc na wyniki badań niniejszego raportu, będziemy czekać na efekty 3 do 4 lat! A już teraz trzeba zacząć budować kompetencje i traktować strategię danych jako przewagę konkurencyjną. W dużych firmach jest dużo lepsze podejście, ale i większy potencjał inwestycyjny”.

Brakuje nie technologii, a przywództwa i kompetencji

Kolejna warstwa badania pokazuje, że organizacje często nie są gotowe na transformację cyfrową, ponieważ brakuje im kluczowych kompetencji i wyraźnego przywództwa technologicznego. Raport analizuje odpowiedzi przedstawicieli ponad 700 firm i pokazuje, że:

  • 70% pracowników nie wie, czy zarząd oczekuje wdrażania nowych technologii,
  • 28,6% przyznaje, że nie ma kompetencji, by skutecznie korzystać z danych i AI,
  • blisko 1/3 badanych boi się wdrażać AI z powodu ryzyka prawnego i prywatności.

To nie są bariery natury technicznej, lecz organizacyjnej. Wskazane liczby mogą sugerować, że temat danych i AI w praktyce biznesowej jest często niezrozumiały nawet dla kadry menedżerskiej. Może to oznaczać, że firmy nie wiedzą od czego zacząć lub obawiają się porażki. Jak komentuje Eliza Kruczkowska, dyrektorka Departamentu Rozwoju Innowacji, Polski Fundusz Rozwoju (PFR):

„Jednym z najbardziej niepokojących aspektów wyników badania jest różnica w postrzeganiu roli analityki danych pomiędzy różnymi poziomami organizacyjnymi. Menedżerowie i członkowie kadry zarządzającej są bardziej skłonni twierdzić, że ich organizacja skutecznie wykorzystuje dane w procesach decyzyjnych, podczas gdy pracownicy operacyjni mają odmienne zdanie. Może to sugerować, że w wielu firmach istnieje rozbieżność pomiędzy deklarowaną strategią a rzeczywistością operacyjną. Innymi słowy, organizacje mogą postrzegać siebie jako innowacyjne i oparte na danych, ale w praktyce ich pracownicy nie mają dostępu do odpowiednich narzędzi analitycznych lub nie posiadają kompetencji do ich skutecznego wykorzystania”.

Strach i chaos - ukryte hamulce transformacji cyfrowej

Obawy wokół AI nie kończą się na braku wiedzy. 32,5% pracowników obawia się, że AI może prowadzić do redukcji etatów, a 28,6% boi się utraty pozycji w firmie. To nie są też techniczne bariery - to ludzki strach i brak edukacji.

Może to sugerować, że firmy potrzebują nie tylko wdrożeń technologii, ale zmiany kultury organizacyjnej i zbudowania zaufania wokół tematu danych i sztucznej inteligencji.

„AI to tylko (i aż) jedno z narzędzi, które może nam pomóc w znacznym ograniczeniu żmudnej i powtarzalnej pracy, wielokrotnie nawet o 80%. Niemniej, jeśli mamy źle zaprojektowany proces czy źle rozpoznane problemy w nim czy ich źródło, zaadoptowanie do niego sztucznej inteligencji nie przyniesie oczekiwanych efektów i skończy się co najmniej rozczarowaniem, a powinno solidną lekcją na przyszłość” - wskazuje Paulina Skrzypińska, Chief Innovation Officer w BNP Paribas Bank Polska SA.

Czas zejść na ziemię - deklaracje to nie strategia

Raport Algolytics to jedno z najpełniejszych opracowań na temat wykorzystania danych i AI w polski firmach. Zawiera segmentację wyników według branż, stanowisk i wielkości firm oraz ponad 40 komentarzy eksperckich z firm takich jak Accenture, Mastercard, PFR, Ceneo.pl, BNP Paribas czy Veolia. Eksperci zgodnie przyznają: czas porzucić deklaracje i zacząć budować realną strategię danych i wykorzystania AI.

Wnioski z badania mogą być punktem wyjścia dla krajowej debaty o przyszłości cyfryzacji i AI - nie tylko w sektorze IT, ale też w finansach, logistyce, przemyśle czy administracji publicznej.

Pobierz darmowy pełen raport: „Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI”

O Algolytics

Algolytics dostarcza kompleksową Platformę Data Science Platform, która umożliwia szybką i skuteczną automatyzację procesów i decyzji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i machine learning w obszarze oceny ryzyka kredytowego, zapobiegania nadużyciom, jakości danych, prognozowania sprzedaży, rekomendacji produktowych, kampanii marketingowych, replenishmentu oraz kampanii reklamowych. Firmy z branż takich jak finanse, telco, ecommerce czy logistyka osiągają wymierne korzyści biznesowe w postaci zwiększenia sprzedaży, ograniczenia kosztów czy zwiększenia efektywności operacyjnej.

KONTAKT:

Inez Wenta

Marketing & Communications Manager

Algolytics Technologies

e-mail: inez.wenta@algolytics.com 

tel.: +48 691 303 305

Źródło informacji: Algolytics Technologies

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 07.05.2025, 13:27
Źródło informacji Algolytics Technologies
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ