Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Uczestnicy panelu pt. „Energetyka, bezpieczeństwo i dezinformacja – jak chronić przyszłość Polski” zastanawiali się, jakie strategie mogą zapewnić Polsce stabilność energetyczną, jak przeciwdziałać dezinformacji o energetyce i jak wzmocnić zaufanie społeczne w czasie kryzysu.
Zdaniem dr Katarzyny Bąkowicz, specjalistki ds. komunikacji i dezinformacji z Uniwersytetu SWPS, Rosja od wielu lat prowadzi w Polsce działania dezinformacyjne.
„Rosja wpływa na polską infosferę na różne sposoby, między innymi za pośrednictwem ludzi, którzy mają własne kanały na YouTubie, Instagramie. Aktorzy rosyjskiej dezinformacji mają kilka- kilkanaście tysięcy obserwujących, bo mniejsze kanały nie są w zasięgu służb i ciężko je sprawdzić” - wskazała dr Katarzyna Bąkowicz.
Jej zdaniem rosyjska dezinformacja jest wymierzona w strategiczne obszary działalności państwa polskiego, w tym gospodarkę a w niej głównie w energetykę.
„Rosji bardzo nie podoba się to, że energetyka idzie w stronę ekologiczną. Przekaz tworzony i dystrybuowany przez Federację Rosyjską brzmi: Unia jest zła, chce was wykończyć, chce doprowadzić do drożyzny. Bądźcie przeciwko Unii, przeciwko NATO” - argumentuje dr Katarzyna Bąkowicz.
Hubert Różyk, dyrektor Departamentu Komunikacji i Edukacji w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, wskazał, że w latach 2022-2024 propaganda rosyjska odpowiadała za większość wpisów dotyczących energii i klimatu w polskiej debacie publicznej.
„Według szacunków i analiz ujawnionych dokumentów rosyjskich, tylko w pierwszym kwartale 2024 r. rosyjska propaganda wyprodukowała ok. 34 milionów wpisów w mediach społecznościowych. To są niewyobrażalne liczby, a do tego też dochodzi adaptowanie się do nowych technologii” - podkreślił Hubert Różyk.
Dodał, że strategie rosyjskich trolli się zmieniają, ale nie zmienia się strategiczny cel Federacji Rosyjskiej. „Jest nim doprowadzenie do destabilizacji w krajach zachodnich, do podważania fundamentów demokracji i zaufania do nauki, czyli tych fundamentów, które zbudowały dzisiejsze społeczeństwo Europy” - stwierdził Hubert Różyk.
Katarzyna Suchcicka, wiceprezes zarządu R.Power S.A. podkreśliła, że w interesie Polski jest to, żeby społeczeństwo kojarzyło OZE z bezpieczeństwem energetycznym i militarnym. Według niej odpowiedzią na rosyjską dezinformację, dotyczącą sektora energetycznego, powinien być jasno sformułowany głos ekspercki.
„Potrzebne jest używanie języka, który jest zrozumiały dla przeciętnego obywatela oraz posługiwanie się w odpowiednich proporcjach emocjami i faktami. Administracja centralna, jako ekspert, nie powinna pozostawiać pustki w przestrzeni publicznej” - wskazała Katarzyna Suchcicka.
Zdaniem Pawła Ryglewicza, dyrektora ds. regulacji Sunly Polska, dezinformację napędza brak wiedzy na tematy związane z energetyką.
„Prąd zawsze był w gniazdku, dlatego - oprócz osób związanych z sektorem energetycznym - tylko niewielka cześć społeczeństwa wie, skąd on się bierze” - wskazał Paweł Ryglewicz.
Podkreślił, że większość społeczeństwa potrzebuje lepszej edukacji energetycznej.
„Musimy mieć świadomość tego, co się dzieje wokół nas i że to, co było, już się zmienia, funkcjonuje w inny sposób: w oparciu o nowe źródła energii. Ta świadomość powinna być przekazywana pod strzechy” - stwierdził Paweł Ryglewicz.
Prezes OX2 Polska Tomasz Guzowski wyraził opinię, że działania edukacyjne dotyczące energetyki powinny być kierowane do konkretnych grup społecznych.
„Takich jak samorządy lokalne, które potrzebują nadal wiedzy na temat energetyki wiatrowej. To powinny być grupy z branży górniczej, których ta transformacja też bezpośrednio dotyczy” - podkreślił Tomasz Guzowski.
Dodał, że informowanie społeczeństwa o energetyce wiatrowej może być prowadzone także indywidualnie: przez konkretnych inwestorów, zainteresowanych tym, by lokalna społeczność zrozumiała, co oznacza inwestycja w OZE na jej terenie.
Piotr Ludwiczak, szef biura komunikacji korporacyjnej Grupy Enea, podkreślił, że dezinformacja w energetyce może spowodować poważne konsekwencje, także dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.
„Fałszywe doniesienia mogą wpływać na ceny surowców i paliw, poprzez impulsywne decyzje inwestorów. Zmanipulowane informacje o awariach czy rzekomych licznych cyberatakach na infrastrukturę mogą obniżać zaufanie do firm energetycznych i kreować poczucie zagrożenia” - stwierdził Piotr Ludwiczak.
Jego zdaniem rozpowszechnianie mitów o nieskuteczności lub szkodliwości odnawialnych źródeł energii spowalnia rozwój czystych technologii i negatywnie wpływać na efektywność transformacji.
„Dlatego transparentna i wiarygodna komunikacja w sektorze energetycznym odgrywa kluczową rolę w budowaniu zrozumienia i akceptacji dla celów inwestycji oraz zapewnianiu stabilności rynku. W obliczu transformacji energetycznej, rosnących oczekiwań społecznych i wyzwań klimatycznych rzetelna wiedza ze sprawdzonych źródeł i otwarty dialog z klientami, administracją publiczną, inwestorami i organizacjami pozarządowymi jest już nie tylko dobrą praktyką, ale podstawą do budowania bezpieczeństwa i stabilnego rozwoju energetyki” - wskazał Piotr Ludwiczak.
Prowadząca debatę Małgorzata Żmijewska-Kukiełka, menedżer ds. komunikacji z Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej, stwierdziła, że PSEW skupia się na działaniach edukacyjnych, promowaniu i edukowaniu.
„To, że Polska Agencja Prasowa podjęła ten ważny wątek, że nazywamy i pokazujemy wprost, że coś jest działaniem zewnętrznych służb i celowym budowaniem niepokoju, to już jest pierwszy krok do sukcesu” - stwierdziła Małgorzata Żmijewska-Kukiełka.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.05.2025, 13:58 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Dwie ważne inwestycje PSG w Łodzi
Polska Spółka Gazownictwa intensywnie modernizuje infrastrukturę gazową w Łodzi, realizując dwa strategiczne projekty z wykorzystaniem najnowszych technologii. Członkowie zarządu PSG wizytowali teren prowadzonych prac, podkreślając ich znaczenie dla regionu.- 09.05.2025, 16:47
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polska Spółka Gazownictwa
-
Image
Konferencja pt. „Siła wiatru, siła wiedzy – transformacja energetyczna bez dezinformacji” PAP
Termin: 08.05.2025, godz. 11:00- 09.05.2025, 16:05
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PSEW
-
Premiera raportu „Kobiety na politechnikach 2025” PAP
Termin: 07.05.2025, godz. 14:00- 09.05.2025, 15:55
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Fundacja Edukacyjna Perspektywy
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ