Newsletter

Nauka i technologie

IBM prezentuje pięć trendów AI na 2025 rok

30.12.2024, 11:10aktualizacja: 31.12.2024, 14:33

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP - kadr z filmu
PAP - kadr z filmu
Nowy raport IBM IBV wskazuje na potrzebę przekwalifikowania pracowników, modernizacji IT i przekształcenia modeli biznesowych.

IBM Institute for Business Value (IBV) w najnowszym raporcie „5 Trendów na 2025 rok”, wskazuje na najważniejsze szanse i wyzwania stojące przed szefami firm w czasach szybkiego rozwoju AI. Badanie przeprowadzone we współpracy IBM IBV z Oxford Economics objęło 400 liderów biznesowych z 17 branż i sześciu regionów świata, a jego wyniki zostały zestawione z wnioskami z dziesiątek badań ankietowych, pogłębionych wywiadów oraz współpracy z klientami w 2024 roku. Na ich podstawie powstała poniższa lista pięciu trendów, które wpłyną na rozwój AI w firmach w 2025 roku.

1. Agentic AI zmieni sposób działania firm, pracownicy muszą zdobywać nowe kompetencje

Agentic AI, czyli systemy i programy zdolne do autonomicznego wykonywania zadań w imieniu pracowników, podczas gdy ci zajmują się innymi obowiązkami, otwierają przed firmami nowe możliwości, ale powodują konieczność przekwalifikowania. Uczestniczący w badaniu IBM IBV dyrektorzy generalni szacują, że 35 proc. pracowników wymaga przekwalifikowania – co oznacza ponad miliard osób na całym świecie.

Zamiast pełnej automatyzacji, firmy łączą potencjał ludzki z wyspecjalizowanymi agentami AI, aby zwiększyć efektywność. W konsekwencji 87 proc. liderów oczekuje, że miejsca pracy w ich firmach będą wspierane, a nie zastępowane przez generatywną AI. Zamiast jedynie uczyć się nowych umiejętności czy narzędzi, pracownicy muszą całkowicie zmienić sposób funkcjonowania, aby w pełni wykorzystać potencjał generatywnej AI.

2. Dług technologiczny wciąż rośnie, pomimo podejmowanych wysiłków

Dług technologiczny to długoterminowe koszty i nieefektywności wynikające z podejmowania szybkich, nie do końca przemyślanych decyzji technologicznych, mających na celu przyspieszenie rozwoju. W obliczu rosnącego zapotrzebowania na cyfrowe produkty i usługi, dług ten narasta w tempie, z którym organizacje nie są w stanie sobie poradzić.

W efekcie 55 proc. liderów wskazuje dług technologiczny jako główną przeszkodę w realizacji własnych celów biznesowych, a jedynie 25 proc. ocenia swoją infrastrukturę IT jako gotową na wdrożenie AI na szeroką skalę. Kluczem do sukcesu będzie modernizacja systemów i tworzenie elastycznych architektur, które umożliwią rozwój AI.

3. W erze AI lokalizacja firmy ma kluczowe znaczenie

Strategie lokalizacyjne, które określają, gdzie znajdują się kluczowe zasoby i kompetencje firmy, również ulegają wpływom rewolucji AI. W miarę jak firmy poszukują talentów, ekosystemów danych i infrastruktury niezbędnej do skalowania AI, przenoszą swoje operacje do miejsc, które oferują największe korzyści.

W 2024 roku 67 proc. kadry zarządzającej przyznało, że wykorzystanie AI zmieniło lokalizację działań ich organizacji, a 93 proc. przewiduje, że AI wpłynie na ich strategie lokalizacyjne do 2026 roku. 96 proc. respondentów wskazuje, że prywatność danych, bezpieczeństwo i regulacje będą kluczowymi czynnikami decydującymi o lokalizacji operacji w ciągu najbliższych dwóch lat.

4. Gwałtowny zwrot w stronę AI wywrócił budżety IT - samofinansowanie jest koniecznością

Generatywna AI sprawiła, że tradycyjny proces budżetowania IT stał się nie do utrzymania. Wywołała ona prawdziwy wstrząs w zespołach technologicznych i finansowych, zmuszając je do pilnego przedefiniowania priorytetów wydatków i przekierowania środków tam, gdzie są najbardziej potrzebne.

W 2024 roku jedna na trzy organizacje przekierowała środki finansowe z innych inicjatyw IT na rozwój generatywnej AI. Oczywiście istnieje pewne nakładanie się inwestycji wymaganych przez generatywną AI i innych priorytetów IT. Liderzy biznesowi wskazują, że infrastruktura, chmura i dane stanowią ponad 40 proc. kosztów związanych z generatywną AI. Jednak 95 proc. liderów przewiduje, że do 2026 roku sztuczna inteligencja stanie się co najmniej częściowo samofinansująca. Firmy koncentrują się na projektach o najwyższym potencjale zwrotu i minimalnym ryzyku, wspierając się rozwiązaniami open source.

5. Innowacje produktowe i usługowe oparte na AI to główny priorytet dla CEO, ale modele biznesowe nie nadążają za zmianami

Generatywna AI znacząco przyspiesza innowacje, a liczba nowych produktów i usług dynamicznie rośnie. Jednak wiele firm jest zbyt przywiązanych do przestarzałych modeli biznesowych, co wpływa na wykorzystywanie nowych możliwości.

62 proc. liderów przyznaje, że konieczna jest fundamentalna transformacja strategii organizacyjnych. W kontekście najbliższych trzech lat 85 proc. firm oczekuje, że AI umożliwi wprowadzenie nowych modeli biznesowych, a 89 proc. spodziewa się innowacji produktowych, które pozwolą szybciej reagować na potrzeby rynku.

„W Polsce kluczowe znaczenie mają dwa wyzwania - eliminacja długu technologicznego oraz przeciwdziałanie jego dalszemu pogłębianiu. Masowe wdrożenie AI jako narzędzia wzmacniającego przewagę konkurencyjną będzie wymagało od firm zwiększenia inwestycji w nowoczesne technologie. To wyzwanie, które nabierze szczególnego znaczenia zarówno dla przedsiębiorców, jak i polskiej administracji. Istotna jest również konieczności przekwalifikowania kadr. Trzecim, równie ważnym aspektem, jest wykorzystanie sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług oraz poprawę jakości obsługi klienta. To właśnie w tym obszarze przewidujemy realizację największej liczby projektów w 2025 roku” - podkreśla Marcin Gajdziński, dyrektor generalny IBM Polska, Kraje Bałtyckie i Ukraina.

Pobierz pełną wersję raportu 5 Trendów na 2025 rok i dowiedz się, w jaki sposób skutecznie odpowiedzieć na powyższe wyzwania.

Więcej informacji o IBM Institute for Business Value: www.ibm.com/ibv

Źródło informacji: IBM Polska

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 30.12.2024, 11:10
Źródło informacji IBM Polska
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ