Pobierz materiał i Publikuj za darmo

AI w praktyce, nie w teorii
W świecie pełnym wielkich słów o sztucznej inteligencji coraz trudniej o konkret. Dlatego podczas Women in Tech 2025 szczególnie mocno wybrzmiały wystąpienia przedstawicieli firm, którzy potrafią nie tylko mówić o innowacjach, ale przede wszystkim wdrażać je z efektem biznesowym. Jednym z nich był Krzysztof Abramczyk, Vice President Technology Automotive Europe z GlobalLogic: „Wszyscy mówią o rewolucji AI, ale w rzeczywistości tylko nieliczni potrafią ją sensownie wdrożyć. Co to oznacza? Dla przykładu, nie jesteśmy w stanie ręcznie weryfikować 50 tysięcy przypadków testowych co dwa tygodnie. Ale dzięki GenAI możemy stworzyć priorytetową listę testów i oszczędzić ogromne zasoby”. Zwracając na to uwagę w swoim wystąpieniu, ekspert zmierzył się z mitem „magicznej pigułki” AI. Nawiązując do przypisywanych sztucznej inteligencji możliwości, które mają przynosić szybkie i imponujące wyniki w rozmaitych branżach, pokazał konkretne przykłady oszczędności i automatyzacji w branży motoryzacyjnej.
Podczas swojego wystąpienia zaprezentował narzędzia oparte na AI, które analizują zmiany w wielostronicowej dokumentacji technicznej, generują wymagania dla nowych systemów w oparciu o pojedynczy prompt, a także optymalizują architekturę systemów już na etapie projektowym.
W przypadku porównywania dokumentów GenAI nie ogranicza się do prostego wykrywania różnic w tekście. Potrafi zrozumieć kontekst i znaczenie. To szczególnie przydatne w branżach, w których dokumentacja liczy setki stron i często zawiera zróżnicowane określenia tych samych parametrów. Podobnie efektywnie AI wspiera projektantów już na starcie prac: „Możesz wpisać pojedynczy prompt, na przykład >>chcę zbudować rozwiązanie do zarządzania flotą<< i otrzymujesz tysiące wymagań podzielonych na konkretne kategorie. To obejmuje kwestie cyberbezpieczeństwa, aplikacji, sprzętu czy algorytmów analizy. Narzędzie zmuszą cię do przemyślenia aspektów, których sam mógłbyś nie uwzględnić” - wyjaśniał Krzysztof Abramczyk.
Wszystko to przekłada się na konkretne oszczędności. Jak szacuje GlobalLogic, wynoszące od 10-20% w fazie tworzenia architektury, przez 20-30% przy kodowaniu, po nawet 40% w testach.
Od zera do prototypu - w godzinę
Jednym z najbardziej obleganych punktów programu konferencji Women in Tech 2025 był warsztat Eweliny Chołodowicz, Software Engineer z GlobalLogic, która wprowadziła uczestników w świat Model-Based Design. To podejście, które łączy wirtualne modelowanie, testy i szybkie wdrożenia, a tym samym pozwala znacznie przyspieszyć rozwój oprogramowania. Developerzy nie muszą tworzyć wszystkiego od zera, tylko mogą korzystać z opracowanych i sprawdzonych wcześniej modeli. Dzięki temu mogą skupić się na innowacjach i rozwijaniu funkcjonalności.
Uczestnicy mogli samodzielnie stworzyć model pojazdu nawet bez wcześniejszego doświadczenia w inżynierii, a wszystko to w mniej niż 90 minut. Klucz leży w nowoczesnym podejściu i dobrze zaprojektowanych narzędziach. „Jedną z największych zalet podejścia Model-Based Design jest możliwość symulacji - pozwala wykrywać błędy na wczesnym etapie, a przez to znacząco obniża koszty i zwiększa pewność działania systemu. To jak wirtualny symulator produktu, który umożliwia przetestowanie wielu scenariuszy jeszcze przed fizyczną realizacją. W sektorze automotive, gdzie bezpieczeństwo jest priorytetem, to ogromna przewaga, dzięki której szybko i bezpiecznie możemy identyfikować problemy, zanim staną się kosztowne” - mówiła Ewelina Chołodowicz.
Model-Based Design pozwala nie tylko przyspieszyć rozwój oprogramowania i ograniczyć błędy, ale też ułatwia wejście do świata inżynierii osobom z innych specjalizacji. To idealny przykład technologii, która w zauważalny sposób zwiększa dostęp do innowacji.
GLX: sztuczna inteligencja, która uczy ludzi
Women in Tech 2025 pozwoliło uczestnikom przybyłym do warszawskiego Expo XXI przyjrzeć się z bliska osiągnięciom firm technologicznych o różnym profilu. Wiele obecnych na miejscu organizacji, w tym GlobalLogic, odsłaniało kulisy swojej działalności, ale również przybliżało własne podejście do rozwoju talentów. W przypadku firmy należącej do grupy Hitachi jest ono o tyle unikalne, że wykorzystuje GLX, a więc autorską, wspieraną przez AI platformę edukacyjną, z której już w pierwszym roku skorzystało ponad 15 tysięcy pracowników.
GLX oferuje 270 spersonalizowanych ścieżek rozwoju, dostępnych na dowolnym urządzeniu, w dowolnym czasie. Wszystko zasilane przez algorytmy, które analizują postępy użytkownika i rekomendują kolejne kroki. To narzędzie, które wspiera inżynierów przyszłości w codziennym rozwoju, niezależnie od tego, czy są juniorem, ekspertem, czy może chcą zmienić specjalizację.
Innowacje zaczynają się od ludzi
Technologia nie istnieje w próżni. Sukces AI, MBD czy platform takich jak GLX zależy przede wszystkim od zespołów - różnorodnych, interdyscyplinarnych, wspierających się nawzajem. Ten temat wielokrotnie powracał podczas Women in Tech 2025, szczególnie w kontekście wyzwań przywództwa i zmieniających się ról w organizacjach. Podkreślano znaczenie budowania kultury współpracy, elastyczności w rozwoju zawodowym i zdolności liderów do wyznaczania kierunku oraz wspierania zespołów w codziennej praktyce.
Widać to było również w prezentowanych inicjatywach i projektach - od zaawansowanych technologii po proste gesty dzielenia się wiedzą. Na Women in Tech 2025 tak GlobalLogic, jak również Hitachi Vantara czy Hitachi Energy, działające wspólnie w ramach inicjatywy One Hitachi, pokazywały, że przyszłość tworzą nie algorytmy, lecz ludzie, którzy potrafią z nich mądrze korzystać.
Mapa zmian
Inżynierowie przyszłości nie tylko kodują. Oni rozumieją, jak projektować, uczyć się, dzielić wiedzą i współpracować. Konferencja Women in Tech 2025 pokazała, że właśnie takie kompetencje jak elastyczność, interdyscyplinarność i umiejętność pracy zespołowej stają się dziś kluczowe w tworzeniu technologii. Niezależnie od tego, czy chodzi o sztuczną inteligencję, modelowanie systemów czy rozwój kompetencji, liczy się to, jak łączymy wiedzę, technologię i współpracę w coś, co ma realny wpływ na świat.
Źródło informacji: GlobalLogic
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.06.2025, 14:05 |
Źródło informacji | GlobalLogic |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
#HistorieZPasją - ludzka twarz Funduszy Norweskich i EOG w nowej kampanii
Naukowiec, który ma w życiu dwie miłości - swoją żonę i mewę siwą, badacze polskich i norweskich torfowisk oraz pasjonaci Bałtyku, którzy pomagają osobom z niepełnosprawnościami poznać nasze morze - oto bohaterowie kampanii #HistorieZPasją.- 26.06.2025, 15:26
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
-
Image
Raport Politechniki Wrocławskiej o AI: Polacy nie boją się sztucznej inteligencji PAP
Polacy znają pojęcie „sztuczna inteligencja”, widzą wiele szans w jej rozwoju, ale dostrzegają również zagrożenia. Szczególnie na rynku pracy - to główne wnioski z raportu „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji - wiedza, doświadczenie, nastroje”, który przygotowała Politechnika Wrocławska.- 26.06.2025, 12:52
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ