Newsletter

Nauka i technologie

MC: Cyberbezpieczeństwo musi wejść na wyższy poziom – także w branży farmaceutycznej (komunikat)

27.05.2025, 12:00aktualizacja: 27.05.2025, 12:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa nakłada obowiązki z zakresu cyberbezpieczeństwa na podmioty kluczowe oraz podmioty ważne w kilkunastu sektorach gospodarki. Do podstawowych obowiązków należy wprowadzenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w systemach informacyjnych służących w procesach świadczenia usług.

Przykładowo może to dotyczyć obsługi systemów produkujących leki czy służących zarządzaniu hurtownią leków. Wdrożone przez podmiot środki techniczne i organizacyjne mają być adekwatne i proporcjonalne dla wielkości podmiotu, charakteru świadczonych usług, czy uwzględniać najnowszy stan wiedzy.

W praktyce chodzi o to, aby przenalizować potencjalne zagrożenia, które mogą wpływać na posiadane dane i sprzęt, wprowadzić adekwatne zabezpieczenia przeciw tym zagrożeniom, a w sytuacji gdyby wydarzył się incydent - mieć przygotowane i przećwiczone procedury obsługi tego incydentu.

Pamiętać należy, że incydent cyberbezpieczeństwa (którego źródłem może być działanie zewnętrzne, jak i wewnętrzne, a także błąd ludzki czy awaria techniczna) może spowodować przestój w świadczeniu usług - czyli dany podmiot nie będzie mógł zarabiać - oraz wyrządzić bardzo poważne straty wizerunkowe dla danego podmiotu.

Produkcja i dystrybucja leków jest przy tym istotną usługą dla całego społeczeństwa - zakłócenie ciągłości łańcucha dostaw leków negatywnie wpływa na zdrowie publiczne.

Ważnym aspektem projektowanej nowelizacji jest zapewnienie bezpieczeństwa łańcuchów dostaw. W przypadku wielu incydentów atak był dokonywany nie bezpośrednio na podmiot tylko na oprogramowanie dostarczanego przez jego dostawcę.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, podmiot kluczowy oraz podmiot ważny jest obowiązany wdrożyć adekwatne i proporcjonalne środki techniczne i organizacyjne mające zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość łańcucha dostaw produktów ICT, usług ICT i procesów ICT, od których zależy świadczenie usługi, z uwzględnieniem związków pomiędzy bezpośrednim dostawcą sprzętu lub oprogramowania a podmiotem kluczowym lub podmiotem ważnym. W ramach tego procesu należy uwzględnić podatności związane z dostawcą sprzętu lub oprogramowania jak i ogólną jakość produktów ICT, usług ICT i procesów ICT pochodzących od dostawcy sprzętu lub oprogramowania.

Wpisuje się to w proces zarządzania ryzykiem łańcuchów dostaw opisany w poradniku Agencji Unii Europejskiej do Spraw Cyberbezpieczeństwa. Podmioty kluczowe i podmioty ważne powinny m.in.:

- znać swój łańcuch dostaw, w tym swoich dostawców oraz ryzyka związane z nimi,

- dbać o odpowiednie wymagania z zakresu cyberbezpieczeństwa w umowach, a w przypadku umów adhezyjnych z globalnymi dostawcami wybierać tych, którzy posiadają certyfikację z zakresu cyberbezpieczeństwa własnych produktów i usług,

- inwentaryzować swoje zasoby, monitorować podatności związane z wykorzystywanym sprzętem i oprogramowaniem, np. poprzez sprawdzanie na stronach internetowych baz podatności, mitygować zidentyfikowane podatności, np. poprzez aktualizację oprogramowania, jeśli jest dostępna.

Projekt przewiduje dla ministra właściwego do spraw informatyzacji uprawnienie do wszczęcia postępowania w celu identyfikacji dostawcy wysokiego ryzyka.

Po pierwsze należy wskazać, że tacy dostawcy mogą występować w różnych sektorach gospodarki.

Po drugie dostawcą wysokiego ryzyka jest dostawca, który stwarza zagrożenie dla podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa - on w szczególny sposób zagraża istnieniu państwa, społeczeństwa i gospodarki. W takiej sytuacji państwo nie może być bezbronne i powinno mieć prawne możliwości do przeciwdziałania tej sytuacji.

Projekt nie przewiduje tutaj automatyzmu - minister będzie musiał przeprowadzić złożone postępowanie administracyjne i zasięgnąć opinii Kolegium. Decyzja będzie mogła być zaskarżona do sądu administracyjnego. Ponadto skutkiem decyzji będzie 7 letni okres wycofania sprzętu i oprogramowania pochodzącego od dostawcy wysokiego ryzyka (4 letni w przypadku funkcji krytycznych dla sieci i usług telekomunikacyjnych), a więc podmioty dostaną czas na wymianę sprzętu i oprogramowania - która to wymiana też jest naturalnym etapu cyklu życia oprogramowania.

Projekt nie wprowadza szczególnych, odmiennych wymagań wobec przedsiębiorców z branży farmaceutycznej.

W przepisach ustawy jest zawarta możliwość uznania za podmiot kluczowy np. małego przedsiębiorcę, który jako jedyny świadczy w kraju usługę, która ma kluczowe znaczenia dla krytycznej działalności społecznej lub gospodarcze. Wynika to wprost z art. 2 ust. 2 lit. b dyrektywy NIS 2.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ jj/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.05.2025, 12:00
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ