Newsletter

Nauka i technologie

MC: Kolejny etap wdrażania e-Doręczeń - adres potrzebny przy zmianach w CEIDG (komunikat)

01.07.2025, 12:46aktualizacja: 01.07.2025, 15:07

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

Od 1 lipca 2025 r. wprowadzanie zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wiąże się z koniecznością posiadania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE), o ile przedsiębiorca jeszcze takiego adresu nie posiada. Adres będzie tworzony na podstawie danych przekazanych w trakcie składania wniosku o zmianę.

Jeśli przedsiębiorca posiada już adres do e-Doręczeń u Kwalifikowanego Dostawcy Usług (KDU), który nie jest ujawniony w bazie adresów elektronicznych (BAE) wystarczy, że poda go we wniosku o zmianę w CEIDG. Taki adres zostanie dopisany do danych przedsiębiorcy. To praktyczne rozwiązanie, które wspiera rozwój e-Doręczeń i upraszcza procesy administracyjne.

UWAGA

Jeśli przedsiębiorca posiada już adres do e-Doręczeń widoczny we wpisie CEIDG, nie musi nic robić.

Jak wygląda proces w praktyce?

W praktyce oznacza to, że podczas składania wniosku o zmianę wpisu w CEIDG system poprosi o uzupełnienie informacji związanych z e-Doręczeniami. Osoba wypełniająca wniosek ma możliwość wyboru:

- czy chce podać dane do utworzenia ADE u operatora wyznaczonego;

- czy chce wskazać ADE utworzony u KDU na potrzebny prowadzonej działalności.

Warto pamiętać, że w przypadku wyboru Kwalifikowanego Dostawcy Usług (KDU) należy najpierw założyć skrzynkę u wybranego dostawcy, a dopiero potem zaktualizować dane w CEIDG, wskazując nowy adres do e-Doręczeń.

W przypadku wyboru pierwszej możliwości, przedsiębiorcy muszą pamiętać o aktywowaniu skrzynki po jej utworzeniu. Mogą to zrobić po zalogowaniu się na Biznes.gov.pl. Po aktywacji skrzynki urzędy będą kierować oficjalną korespondencję bezpośrednio na przypisany adres do e-Doręczeń – w formie elektronicznej, z zachowaniem skuteczności prawnej.

Prosty i bezpłatny dostęp do e-Doręczeń dla zarejestrowanych firm.

Przedsiębiorcy mogą już teraz założyć adres do e-Doręczeń poprzez portal Biznes.gov.pl lub za pośrednictwem Kwalifikowanych Dostawców Usług. Procedura ta jest w pełni zdalna i zajmuje tylko kilka minut. Założenie skrzynki e-Doręczeń jest szybkie i bezpłatne dla podmiotów zarejestrowanych w CEIDG, a korzystanie z niej umożliwi m.in. oszczędność czasu i pieniędzy, dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca, eliminację kolejek oraz automatyczną archiwizację dokumentów.

Nowy standard komunikacji z administracją

E-Doręczenia to cyfrowy odpowiednik listu poleconego, zapewniający bezpieczną i szybką komunikację z urzędami oraz innymi podmiotami. Od stycznia 2025 roku, e-Doręczenia stały się obowiązkową formą komunikacji w większości instytucji publicznych.

Szczegółowe informacje oraz instrukcja zakładania adresu do e-Doręczeń są dostępne na stronie: biznes.gov.pl/edoreczenia.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mbed/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 01.07.2025, 12:46
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ