Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:
Młodość i doświadczenie idą w parze w cyfrowym świecie – udowadnia to konkurs „Szkoła międzypokoleniowa”. W placówkach edukacyjnych w całej Polsce, trwają warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu dla seniorów. Dzięki ankietom wypełnianym przez uczestników zajęć, można zobaczyć, jak wzmacniają się więzi międzypokoleniowe poprzez wspólną naukę. Wpłynęło już ponad 6000 odpowiedzi, a kolejnych wciąż przybywa!
„Szkoła międzypokoleniowa” to inicjatywa, która łączy pokolenia, rozwija umiejętności cyfrowe i buduje relacje. Warsztaty trwają do 31 marca, a szkoły, które zaangażują się najbardziej mogą wygrać cenne nagrody. Projekt realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz ministrę ds. polityki senioralnej Marzenę Okłę-Drewnowicz.
"Cyfrowy świat nie ma granic wiekowych. Współpraca uczniów i seniorów nie tylko rozwija kompetencje cyfrowe, ale też buduje więzi społeczne. Dajemy szkołom realne wsparcie i narzędzia, by edukacja cyfrowa była skuteczna i dostępna dla wszystkich. To ważny krok w stronę większej cyfrowej inkluzji" — mówi wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski.
Międzypokoleniowa współpraca w praktyce
W ramach projektu uczniowie pełniący rolę mentorów lub pomocników przekazują seniorom swoją wiedzę i doświadczenie, jednocześnie ucząc się cierpliwości, empatii oraz lepszego zrozumienia potrzeb starszych osób. Seniorzy zyskują wsparcie w poruszaniu się po cyfrowym świecie — uczą się bezpiecznie korzystać z internetu, unikać zagrożeń, takich jak phishing czy oszustwa metodą „na wnuczka” oraz odkrywają, jak technologia może ułatwić codzienne życie.
Szkoły, które się zgłosiły, już zaczęły organizować warsztaty. W realizacji przedsięwzięcia wspiera je NASK, który zapewnił nauczycielom merytoryczną pomoc — materiały edukacyjne i scenariusze zajęć.
„Chciałbym mieć takie wnuki”
W przesłanych ponad 6000 ankietach podsumowujących, seniorzy biorący udział w warsztatach, nie tylko uznają tematy zajęć za ciekawe (większość przyznaje im najwyższą ocenę), ale także twierdzą, że zdobyta wiedza przyda im się w codziennym życiu. Dzielą się też swoimi refleksjami na temat współpracy z młodzieżą.
Wskazują, że mogą dzielić się umiejętnościami, takimi jak gotowanie, rękodzieło, uprawa ogródka, prace domowe, gra w szachy, a także cennymi umiejętnościami miękkimi — ucząc cierpliwości, pokory, wytrwałości, ostrożności, szacunku, akceptacji dla innych, wrażliwości i radości życia. Chcą także przekazać młodym wiedzę o swojej miejscowości, lokalnych zwyczajach, folklorze i własnych doświadczeniach, zachęcając do doceniania szkoły. W ankietach pojawiły się odpowiedzi, takie jak „po zajęciach okazało się, że mam przyszywane wnuki” czy „chciałbym mieć takie wnuki”, co pokazuje, jak ważny był ten kontakt.
Wspólna nauka, wspólne korzyści
Do udziału zgłosiło się 1589 szkół z całej Polski, które podjęły wyzwanie organizacji warsztatów podnoszących kompetencje cyfrowe seniorów. Najlepsze 64 placówki - po 4 z każdego województwa, które zdobędą największą liczbę punktów otrzymają pracownie mobilne oraz karty podarunkowe o wartości 2000 zł na zakup materiałów edukacyjnych. Dodatkowe punkty, otrzymają szkoły z miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców.
Wszystkie szczegółowe informacje na temat konkursu można znaleźć na stronie https://kompetencjecyfrowe.gov.pl/szkolamiedzypokoleniowa. W przypadku pytań i wątpliwości zapraszamy do kontaktu drogą mailową: kompetencjecyfrowe@nask.pl.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ wm/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 21.02.2025, 10:31 |
Źródło informacji | MC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |