Newsletter

Nauka i technologie

Nauczyciel jest najlepszym terapeutą, potrzebuje tylko narzędzi

11.03.2024, 12:01aktualizacja: 11.03.2024, 13:10

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP - kadr z filmu
PAP - kadr z filmu
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej spędza z dziećmi 18 godzin tygodniowo; żaden specjalista nie ma takich możliwości obserwacji dziecka. Dlatego to nauczyciele są kluczem do sukcesu edukacji włączającej – podkreśla Damian Kupczyk, prezes Czepczyński Family Foundation.

O edukacji włączającej dużo się dzisiaj mówi, nie tylko w kontekście edukacyjnym, lecz także terapeutycznym. Ze względu na to, że diagnostyka dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest coraz szersza, tak naprawdę trudno jest dzisiaj w systemie znaleźć dzieci, które nie posiadają jakiegoś orzeczenia czy opinii specjalisty; wiele też jest takich, które nauczyciele określają jako „niezdiagnozowane”.

„Dlatego kluczową rolę w procesie edukacji włączającej pełnią nauczyciele i to do nich kierujemy nasze działania wspierające” - podkreślił Damian Kupczyk, prezes Czepczyński Family Foundation.

„Jeżeli spojrzycie Państwo na działania różnych specjalistów, to tak naprawdę systemowo pracę z dzieckiem wykonuje tylko nauczyciel. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej ma dzieci ze sobą około 18 godzin tygodniowo. Żaden specjalista - ani pedagog specjalny, ani psycholog, ani psychiatra - nie ma takich możliwości obserwacji dziecka, nie ma takich możliwości wpływania na dziecko i co najważniejsze nie ma możliwości budowania takiej relacji z dzieckiem, jak nauczyciel przedszkolny i nauczyciel wczesnoszkolny” - wyjaśnił.

W jego opinii podstawa programowa jest tak skonstruowana, że na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym daje nauczycielowi dużą swobodę wyboru treści, które będzie przekazywał.

Potrzebne narzędzia

 „Natomiast jeżeli mówimy o tym, że edukacja włączająca jest ważna, i chcemy, aby nauczyciele zajmowali się tym tematem, to musimy im dać narzędzia, które pozwolą im na realizację tych zajęć” - wskazał prezes Kupczyk.

Żeby wesprzeć nauczycieli w prowadzeniu edukacji włączającej, eksperci z CFF przygotowali książkę „ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami”, która mówi o trzynastu najczęściej występujących w polskim systemie specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci. Wszystko po to, żeby nauczyciel poprzez historie tych bohaterów mógł z dziećmi rozpocząć rozmowę o funkcjonowaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami.

„Stworzyliśmy pakiet książek, narzędzi edukacyjnych, poradników dla nauczyciela, które opierają się na przekonaniu, że nauczyciel zna się na swoim zadaniu i jeżeli damy mu właściwe narzędzia, on będzie sam w stanie dopasować je do swojej grupy odbiorców, do swoich dzieci i będzie w stanie wyprzedzać sytuację, edukując o tym, że obok nas funkcjonują osoby, które inaczej poznają świat” - zaznaczył.

Projekt, poprzez edukację najmłodszych, ma za zadanie likwidację barier i stereotypów związanych z osobami z niepełnosprawnościami, a także zmianę myślenia i negatywnych postaw.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 11.03.2024, 12:01
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ