Newsletter

Nauka i technologie

Niebezpieczny cyberatak - szybka reakcja szpitala MSWiA i ekspertów T-Mobile 

28.08.2025, 13:24aktualizacja: 28.08.2025, 13:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

fot. PAP - kadr z filmu
fot. PAP - kadr z filmu
Po cyberataku, który sparaliżował systemy szpitala, liczył się czas. Priorytetem było natychmiastowe przywrócenie bezpieczeństwa i ciągłości działania. W tym procesie zespół szpitala MSWiA w Krakowie wspierali między innymi eksperci T-Mobile, pracując nad odbudową sprawności infrastruktury informatycznej.  

W sobotę, 8 marca 2025 roku, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej MSWiA w Krakowie (SPZOZ MSWiA w Krakowie) padł ofiarą cyberataku. Złośliwe oprogramowanie przejęło kontrolę nad systemami teleinformatycznymi, unieruchamiając je i szyfrując dane. 

„Mieliśmy poważny incydent cyberbezpieczeństwa. Atak typu ransomware sparaliżował nasze systemy” - poinformował dr n. med. Michał Zabojszcz, dyrektor SPZOZ MSWiA w Krakowie. 

Branża medyczna jest szczególnie narażona na ataki. Cyberatak na jednostki ochrony zdrowia grozi przede wszystkim pacjentom. Lekarze, personel medyczny tracą dostęp do informacji o stanie zdrowia pacjentów. 

Rano, na monitorze dyżurnej lekarki, pojawił się niepokojący komunikat, o którym natychmiastowo poinformowała dyrektora szpitala. 

„Po weryfikacji okazało się, że dane zostały zaszyfrowane, serwery nie działały prawidłowo i nie było dostępu do danych medycznych” - wyliczał Marcin Stokłosa, kierownik Działu Obsługi Informatycznej SP ZOZ MSWiA w Krakowie. 

Dyrektor szpitala przyznał, że informatycy z jego placówki sami nie byli w stanie zareagować na tak poważny incydent.  

„Firma T-Mobile była jedną z pierwszych firm, do których zwróciliśmy się o pomoc - i tę pomoc dostaliśmy praktycznie od ręki” - zaznaczył dyrektor szpitala w Krakowie. 

T-Mobile, jako wieloletni partner technologiczny szpitala i dostawca środowiska sieciowego, dotychczas nie uczestniczył bezpośrednio we współpracy z placówką w zakresie cyberbezpieczeństwa. Jednak dzięki ugruntowanym relacjom oraz skutecznej współpracy, firma była naturalnym wyborem w sytuacji kryzysowej. 

W odpowiedzi na zgłoszenie T-Mobile zorganizował zespół projektowy, który zajął się zabezpieczeniem danych z serwerów oraz przystąpił do działań wspierających w reagowaniu na wytyczne otrzymywane od służb. 

Kierownik Działu Obsługi Informatycznej Szpitala MSWiA w Krakowie poinformował, że T-Mobile pojawiło się niemalże natychmiast. Eksperci przybyli z zapasowym sprzętem, który miał zostać wykorzystany do odbudowy infrastruktury na potrzeby odzyskania danych, które były w kopii zapasowej, a do których nie było dostępu ze względu na fakt, że infrastruktura została sparaliżowana. 

„Natychmiast delegowaliśmy wszystkie osoby, które były niezbędne do tego, żeby w pierwszej kolejności pomóc klientowi zrozumieć, co się w ogóle wydarzyło, a w drugiej, wtedy, gdy już wiedzieliśmy, że mamy do czynienia z ransomwarem, ograniczyć rozprzestrzenianie się tej infekcji” - przekonuje Paweł Dobrzański CSO/ Security Tribe Lead T-Mobile Polska, członek zarządu T-Mobile Polska Business Solutions. 

Przez cały weekend do dyspozycji klientów pozostawał opiekun oraz zespół inżynierów spółki T-Mobile Polska Business Solutions, która wspólnie z T-Mobile dostarcza klientom zaawansowane rozwiązania cyberbezpieczeństwa w ramach oferty T Business. Praca specjalistów polegała na szybkiej reakcji na potrzeby szpitala - dostarczeniu zastępczego sprzętu, urządzeń sieciowych oraz czasowego dostępu internetowego, aby jak najszybciej umożliwić prace analityczne inżynierów pracujących zdalnie. Zespół pomógł odbudować klientowi infrastrukturę i odtworzyć dane, wdrożył również działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa środowiska odtwarzanego po ataku, m.in. system do zarządzania użytkownikami i urządzeniami oraz system, który analizuje i łączy dane z różnych źródeł, aby szybciej wykrywać zagrożenia. 

Dzięki szybkiemu zgłoszeniu incydentu i sprawnej koordynacji działań pomiędzy służbami a szpitalem możliwa była sprawna reakcja oraz szybkie rozpoczęcie prac na rzecz odbudowy infrastruktury. 

„Dziś wiemy, że bardzo ważne jest wdrażanie środków zabezpieczających, czy to w postaci Security Operations Center, czy rozwiązań z zakresu kopii zapasowych, czy to chociażby zwykłego oprogramowania antywirusowego, które będzie skutecznie chroniło przed potencjalnymi zagrożeniami” - powiedział kierownik Działu Obsługi Informatycznej Szpitala MSWiA w Krakowie. 

Eksperci wskazują, że to nie pierwszy tego typu atak na ochronę zdrowia. Szpitale są częstym celem cyberataków - działy IT w szpitalach bywają niedoinwestowane, brakuje specjalistów, a placówki korzystają ze sprzętu, który często jest przestarzały. Specjaliści mówią, że ponad 72 proc. placówek nie dysponuje zespołami ds. cyberbezpieczeństwa. Mimo to, cyberataki nie są problemem pojedynczych branż - to zjawisko o rosnącej skali. Tylko w 2024 roku Security Operations Center T-Mobile odnotowało o 350% incydentów więcej niż w roku poprzednim.  

Jak się w takim razie chronić? Nie ma jednoznacznej recepty, ponieważ jednostki posiadają różne środowiska i możliwości budżetowe. Warto jednak dbać o regularne przeglądy podatności, audyty oraz modernizować infrastrukturę i podnosić poziom cyberodporności pracowników - tak, jak zrobił to szpital w Krakowie. Prawidłowa reakcja lekarki pozwoliła na szybką reakcję na incydent.  

Firmy, które nie posiadają rozbudowanych kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa, mogą sięgać po usługi doradcze od zaufanych partnerów i korzystać z dostępnych finansowań. T-Mobile wspiera instytucje we wdrażaniu rozwiązań cyberbezpieczeństwa w ramach programów i dofinansowań na cyfrową transformację ochrony zdrowia, np. ze środków KPO. Najlepiej sprawdzają się indywidualnie dopasowane rozwiązania. Najczęściej wymienianymi rozwiązaniami wśród ekspertów w branży medycznej są systemy EDR, SIEM oraz zespoły SOC, ponieważ zapewniają ochronę danych pacjentów, szybkie wykrywanie incydentów i skuteczną ochronę przed cyberzagrożeniami.  

„Dzisiaj operator telekomunikacyjny nie może być tylko dostawcą usługi telekomunikacyjnej. Wszystkie gałęzie naszego życia społecznego i biznesowego przeniosły się do świata wirtualnego, także świat kryminalny. I jeżeli dostawca usługi telekomunikacyjnej, jak T-Mobile Polska, chce być partnerem dla swoich klientów, musi tą usługę poszerzać o usługi bezpieczeństwa, a także o inne usługi wspierające rozwój biznesu. Chcemy, żeby klienci na nas polegali, więc bez tego nie możemy proponować poważnej współpracy swojemu klientowi” - podsumował członek zarządu T-Mobile Polska Business Solutions. 

Oferta T Business to szerokie portfolio usług z zakresu cyberbezpieczeństwa dla organizacji i instytucji publicznych. Szczegóły dostępne na stronie: https://biznes.t-mobile.pl/pl/produkty-i-uslugi/cyberbezpieczenstwo/nis-2 

Źródło informacji: PAP MediaRoom 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 28.08.2025, 13:24
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ