Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Większa część polskich firm rozumie znaczenie danych i sztucznej inteligencji (AI), ale wciąż mają trudności z ich efektywnym wykorzystaniem. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Algolytics we współpracy z SW Research oraz kluczowymi partnerami BitPeak, LeaseLink, RIFFSEC, Comperia, NovaLend, Kliniki.pl pod nazwą „Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI” wynika, że polskie firmy wciąż nie są gotowe na efektywne wdrażanie technologii i innowacji.
Tylko 33,6% organizacji podejmuje decyzje oparte na danych, a zaledwie 27,5% posiada odpowiednie kompetencje, by w pełni wykorzystać ich potencjał. Mimo rosnącej świadomości znaczenia analizy danych i sztucznej inteligencji brakuje jasnych strategii oraz kompetencji niezbędnych do skutecznego ich wykorzystania.
Polskie firmy niegotowe na transformację technologiczną przez brak odpowiednich kompetencji
Aż 2/3 wśród badanych pracowników nie jest pewnych, czy ich organizacja lub kadra zarządzająca oczekuje od nich wdrażania nowych technologii usprawniających działanie firmy. Brak jednoznacznych oczekiwań i strategii sprawia, że innowacyjne rozwiązania pozostają niewykorzystane, a rozwój organizacji spowalnia.
Z kolei 3/4 ankietowanych pracowników nie potrafi jednoznacznie określić, czy ich organizacja lub kadra menedżerska posiada odpowiednie kompetencje w obszarze danych, analityki i AI. Oznacza to, że nawet jeśli firmy dostrzegają wartość technologii, to nie mają wystarczających zasobów, aby je efektywnie wdrażać i wykorzystywać.
Skutki braku kompetencji i strategii
Brak kompetencji i spójnej strategii w zakresie analizy danych oraz sztucznej inteligencji skutkuje ograniczonym wykorzystaniem nowoczesnych technologii w biznesie. Mniej niż połowa ankietowanych (48,7%) uważa, że inwestowanie w dane i rozwój kompetencji analitycznych są kluczowe dla ich organizacji.
Co więcej, tylko 33,6% badanych deklaruje, że ich organizacje faktycznie podejmują decyzje oparte na danych, a 37,8% respondentów wskazuje, że w ich firmach oczekuje się podejmowania decyzji na podstawie analizy danych. Wciąż istniejące luki w realizacji potwierdza fakt, że jedynie 44,4% ankietowanych dostrzega wśród kadry zarządzającej realną potrzebę wykorzystania danych w procesach decyzyjnych.
Strategia w zakresie danych i AI nie jest jeszcze powszechna - 41,8% firm deklaruje posiadanie jasnego planu rozwoju w obszarze analityki danych, a 40,3% posiada strategię rozwoju w obszarze sztucznej inteligencji.
Dojrzałość analityczna polskich firm oraz obawy związane z AI - fakty i wyzwania
Mimo że temat regulacji prawnych i bezpieczeństwa danych często pojawia się w kontekście AI, badanie pokazuje, że kluczowym problemem jest brak kompetencji, a nie same obawy technologiczne.
- Prawie 1/3 respondentów obawia się korzystania z AI i danych na większą skalę z powodu regulacji prawnych, prywatności i bezpieczeństwa.
- 32,5% respondentów martwi się, że AI może prowadzić do redukcji etatów i zwolnień.
- 28,6% ankietowanych obawia się, że większe wykorzystanie danych może ujawnić ich brak kompetencji, co mogłoby skutkować utratą pracy.
- Prawie 1/3 firm nie wykorzystuje AI i danych w bieżącej działalności właśnie z powodu niedostatecznych kompetencji.
„Strategia danych musi wypływać z DNA organizacji, z podejścia kluczowych osób kierujących firmą. Zarządy, które nie będą inwestować w ten obszar, nie będą w stanie wyciągać wniosków wynikających z danych - mówi Marcin Ledworowski, AI Lead oraz Senior Advisor (Financial Sector) w Accenture w Polsce. - Patrząc na wyniki badań niniejszego raportu, będziemy czekać na efekty 3 do 4 lat! A już teraz trzeba zacząć budować kompetencje i traktować strategię danych jako przewagę konkurencyjną. W dużych firmach jest dużo lepsze podejście, ale i większy potencjał inwestycyjny”.
Co dalej - czyli inwestycje i działania poprawiające dojrzałość analityczną
„Wyniki naszego badania potwierdzają, że polskie firmy mają świadomość znaczenia danych i sztucznej inteligencji, ale brakuje im kompetencji i spójnej strategii, co ogranicza ich wykorzystanie. Kluczowym wyzwaniem jest rozwój kultury organizacyjnej opartej na danych oraz inwestycja w narzędzia analityczne i edukację pracowników” - komentuje Piotr Biegun, członek zarządu oraz Chief Operating Officer w Algolytics Technologies.
Pełne wyniki badania i szczegółowe rekomendacje dla firm są dostępne w raporcie „Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI”.
O Algolytics
Algolytics dostarcza kompleksową Data Science Platform, która umożliwia szybką i skuteczną automatyzację procesów i decyzji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i machine learning w obszarze oceny ryzyka kredytowego, zapobiegania nadużyciom, jakości danych, prognozowania sprzedaży, rekomendacji produktowych, kampanii marketingowych, replenishmentu oraz kampanii reklamowych. Firmy z branż takich jak finanse, telco, ecommerce czy logistyka osiągają wymierne korzyści biznesowe w postaci zwiększenia sprzedaży, ograniczenia kosztów czy zwiększenia efektywności operacyjnej.
KONTAKT:
Inez Wenta
Marketing Manager
Algolytics Technologies
e-mail: inez.wenta@algolytics.com
tel. +48 691 303 305
Źródło informacji: Algolytics Technologies
UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 01.04.2025, 10:22 |
Źródło informacji | Algolytics Technologies |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Debata ekspercka i prezentacja raportu Politechniki Wrocławskiej „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji - wiedza, doświadczenie, nastroje”
Termin: 25.06.2025, godz. 10:00- 04.07.2025, 15:01
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Politechnika Wrocławska
-
Image
Nowy instytut Łukasiewicz zajmie się cyberbezpieczeństwem i sztuczną inteligencją PAP
- 04.07.2025, 12:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Firma Creditsafe - klient BlackLine - odnotowuje 234-procentowy zwrot z inwestycji i zdobywa nagrodę 2025 Nucleus Research ROI Awards
Wyróżnienie od niezależnej instytucji potwierdza, że bazująca na SI platforma wsparcia działów finansowych przedsiębiorstw, którą stworzyła firma BlackLine, ma wymierny wpływ na modernizację światowej branży finansowej.- 03.07.2025, 16:57
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ