Newsletter

Nauka i technologie

Ponad 90% rodziców rezygnuje ze swoich potrzeb, by sfinansować edukację dzieci

03.09.2025, 08:00aktualizacja: 03.09.2025, 08:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wakacje, koncerty, hobby, a czasem nawet jedzenie czy lekarz - to wydatki, z których Polacy najczęściej rezygnują, by sfinansować edukację dzieci. Najnowsze badanie „DA SIĘ! Polacy w akcji” Smartney Grupa Oney pokazuje, że rozwój najmłodszych jest dla rodziców priorytetem. Ponad 80% Polaków przyznaje, że niedobory finansowe ograniczają ich plany życiowe. Jednocześnie blisko 90% rodziców wydaje pieniądze na edukację pozaszkolną dzieci. Koszty zajęć sportowych, językowych czy korepetycji nierzadko sięgają 1000 zł miesięcznie [1].

Ponad 90% rodziców w Polsce przyznaje, że aby zapewnić dzieciom dostęp do edukacji, rezygnuje z własnych potrzeb. Co piąty badany (19,5%) robi to regularnie, a niemal połowa (48,4%) od czasu do czasu. Kolejne 23,9% ogranicza swoje wydatki sporadycznie, natomiast zaledwie 8,2% deklaruje, że nigdy nie stawia edukacji dzieci ponad własne potrzeby. Z czego rezygnują rodzice, by wspierać rozwój dzieci? Cięcia najczęściej dotykają sfery szeroko rozumianych przyjemności. Aż 41,6% rodziców deklaruje, że rzadziej jada poza domem, a 38,1% rezygnuje z koncertów, spektakli i innych wydarzeń kulturalnych. Jeszcze większa grupa - 44% - ogranicza wydatki na dobra niebędące pierwszej potrzeby, jak elektronika czy biżuteria. Co trzeci Polak (30%) odkłada na bok swoje pasje i hobby, a niemal tyle samo (28%) decyduje się zrezygnować z urlopów i wakacyjnych wyjazdów. Jeszcze wyraźniej skala wyrzeczeń rysuje się przy danych dotyczących dóbr podstawowych. Blisko 15% ankietowanych (14,6%) przyznaje, że ogranicza zakupy żywności czy odzieży, aby sfinansować edukację dzieci, tyle samo (14,6%) tnie wydatki na zdrowie i opiekę medyczną.

Ile to kosztuje?

Na dodatkową edukację dzieci - czy to korepetycje, naukę języków, warsztaty rozwijające pasje czy zajęcia sportowe - Polacy wydają najczęściej od 201 do 500 zł miesięcznie. Taką kwotę wskazało aż 46,8% badanych. Wyższe wydatki, mieszczące się w przedziale 501-1000 zł, deklaruje 23,4% rodziców, a jedynie 4,5 proc. przyznaje, że co miesiąc przeznacza na ten cel ponad 1000 zł. Skromniejsze wydatki, sięgające maksymalnie 200 zł, ponosi 13,6 proc. respondentów, natomiast 6,6 proc. w ogóle nie inwestuje w dodatkową edukację swoich dzieci.

Co ciekawe, gdyby zniknęły bariery finansowe, rodzice byliby gotowi inwestować w edukację dzieci znacznie więcej niż w swój własny rozwój. Aż 65% badanych deklaruje, że mogłoby przeznaczać na ten cel od 500 zł w górę, w tym ponad jedna trzecia (34,1%) powyżej 1000 zł miesięcznie. Dla porównania, w przypadku własnej edukacji na wydatki przekraczające 1000 zł gotowych byłoby 25,7% ankietowanych.

Zaradność finansowa mimo wyrzeczeń

Mimo że ograniczenia finansowe są faktem - ponad 80% Polaków przyznaje, że w mniejszym lub większym stopniu blokują one realizację planów życiowych - to jednocześnie widać dużą determinację i zaradność. Ponad 80% Polaków deklaruje, że mimo ograniczeń stara się aktywnie kształtować swoją rzeczywistość - blisko 43% badanych deklaruje, że bierze życie w swoje ręce: działa, szuka rozwiązań i stara się aktywnie pokonywać przeszkody. Kolejne 40,3% także podejmuje wysiłki, choć często natrafia na bariery, które utrudniają pełną realizację zamierzeń.

Źródło:

[1] Badanie opinii przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Smartney Grupa Oney w sierpniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie respondentów, N=1200.

Źródło informacji: Smartney Grupa Oney

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 03.09.2025, 08:00
Źródło informacji Smartney Grupa Oney
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ