Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Projekty małej retencji prowadzone od kilku lat przez Lasy Państwowe zwykle kojarzą się z budową i modernizacją zbiorników wodnych. Ich zadaniem jest przeciwdziałanie nadmiernemu odpływowi wody oraz jej magazynowanie w lasach na okresy suszy. Na nizinach kluczową rolę odgrywa właśnie retencjonowanie wody, w górach nie mniej ważne jest przeciwdziałanie erozji skarp, dróg i szlaków, które podczas ulewnych deszczy często ulegają podmyciu i rozmywaniu.
Innym istotnym założeniem projektów jest renaturyzacja cieków. Polega ona m.in. na odwracaniu procesu regulacji brzegów, a także likwidowaniu barier np. w postaci obiektów piętrzących wodę i niedostosowanych do wód wezbraniowych, które przerywają ciągłość biologiczną cieku. Tak było w przypadku potoku Hołubelskiego, na którym w ramach zabiegów renaturyzacyjnych m.in. wyburzono ponad 3-metrowy betonowy jaz oraz przebudowano zniszczone przez powódź: most, brody i przepusty.
Aby ocenić skuteczność prac poprawiających stan koryta i zlewni potoku, objęto go monitoringiem przyrodniczym. Rezultaty okazały się bardzo obiecujące. Eksperci zaobserwowali znaczącą poprawę stanu ichtiofauny. W trakcie badań wykonanych przed inwestycjami prowadzącymi do renaturyzacji potoku złowiono jedynie 80 ryb (reprezentujących 6 gatunków), z czego 64 w dolnym, względnie niezdegradowanym odcinku. W 2014, czyli rok po wykonaniu prac, złowiono aż 1 164 sztuki. Pojawiły się również nowe gatunki: brzana, różanka i piekielnica.
Usunięcie przeszkód uniemożliwiających migrację ryb w górę potoku nie tylko doprowadziło do zwiększenia ich liczebności, ale także spowodowało przesunięcie granicy zasięgów gatunków w górę potoku. Ichtiolodzy spodziewają się dalszego przesuwania zasięgów - zwłaszcza dwóch dominujących gatunków: strzebli potokowej i śliża oraz rozwoju populacji pstrąga potokowego.
Ze względu na pozytywny wpływ projektów na środowisko Lasy Państwowe planują kontynuować ich realizację w kolejnych latach. Wartość aktualnie przygotowywanych przedsięwzięć szacuje się na blisko 400 mln zł.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.11.2015, 16:15 |
Źródło informacji | CKPŚ |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Arctech zawiera umowę dzierżawy gruntów z saudyjskim MODON, intensyfikując produkcję zagraniczną
- 30.04.2024, 09:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Nano-Care Deutschland AG launches next generation of sustainable PFAS-free oleophobic coatings
Rehlingen-Siersburg, - Nano-Care Deutschland AG, leader in the development of innovative surface finishes, is excited to announce the launch of its latest product range. Taking “next generation products” as its theme, the company is introducing a range of revolutionary solutions that not only offer maximum performance, but also place a strong emphasis on sustainability and environmental compatibility.- 29.04.2024, 09:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
H2POLAND: wodór dobrze się sprawdza w transporcie publicznym PAP
Coraz więcej osób postrzega wodór jako paliwo przyszłości - mówił podczas H2POLAND & NetZero Forum Dariusz Jachowicz, prezes Grupy Technologicznej ASE. Jego zdaniem wodór już teraz doskonale się sprawdza w transporcie publicznym. „Transport to drogie urządzenia, a zastosowanie wodoru powoduje obniżenie kosztów użytkowania – pojazdy psują się rzadziej, wymagają mniej przeglądów niż klasyczne diesle. I nie zanieczyszczają środowiska” – stwierdził Dariusz Jachowicz.- 26.04.2024, 14:05
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom