Newsletter

Sukcesja w biznesie, czyli jak zabezpieczyć swoich bliskich i pracowników na przyszłość

07.02.2014, 12:35aktualizacja: 07.02.2014, 12:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Temat sukcesji w biznesie jest w naszym kraju stosunkowo nowy, ale pod względem społecznym niezmiernie ważny. Problem dotyczy ponad 220 000 firm rodzinnych w Polsce, które tworzą bardzo istotną, bo ponad 10-procentową część krajowego PKB. Jest to grupa zatrudniająca blisko 2 mln osób. Jeżeli uznać, że firmą rodzinną jest również jednoosobowa działalność gospodarcza, to statystyki szybują bardzo mocno w górę.

Większość polskich przedsiębiorstw rodzinnych powstała po 1989 roku. Ponad 23 lata od transformacji ustrojowej, właściciele czy założyciele firm rodzinnych zbliżają się już do wieku przed- lub emerytalnego. Ówcześni 20- i 30-latkowie mają dziś po 50 - 60 lat lub więcej. Problem przekazania firmy następcy jest rozwiązany z lepszym lub gorszym skutkiem w kilkunastu procentach firm. Dokładnie 15 procent polskich firm rodzinnych przeprowadziło do tej pory sukcesję. W Krajach zachodnich świadomość ta jest znacznie wyższa. W USA i Kanadzie ok. 6 na 10 przedsiębiorców planuje sukcesję w swojej firmie. W krajach tzw. "starej" Unii Europejskiej (czyli m.in. Niemcy, Francja, Holandia, Belgia, Wielka Brytania, Włochy, kraje skandynawskie) liczba ta waha się pomiędzy 45 a 60 procent.

"Zmiana pokoleniowa jest najważniejszym wyzwaniem właściciela niemal każdej firmy rodzinnej. Jest to zmiana emocjonalna i w naszych warunkach dość czasochłonna. Często budzi ona wiele wątpliwości i dylematów. Zanim jednak podejmiemy decyzję w kierunku przekazania zarządzania firmą w inne ręce, warto jest odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań" - uważa Andrzej Bocheński, ekspert w dziedzinie sukcesji w firmie PM Doradztwo Gospodarcze, która realizuje projekt dotyczący podniesienia świadomości i wiedzy nt. sukcesji w biznesie.

Pytania te powinien zadać sobie każdy przedsiębiorca: Czy i kiedy planujesz przekazanie kierowania firmy w inne ręce? Czy będzie to Twoja rodzina (np. dzieci), czy też ktoś z zaufanych współpracowników? Czy może zamierzasz po prostu sprzedać firmę / udziały innemu podmiotowi? Jeżeli tak, to jaka jest wartość Twojego przedsiębiorstwa? W jakim kierunku należałoby przeszkolić potencjalnych sukcesorów? W jaki sposób planujesz zabezpieczyć przyszłość swoich bliskich na wypadek sytuacji losowej?

"Często tak się dzieje, że niezdarnie przeprowadzona sukcesja skutkuje tym, że firma rodzinna nie przetrwa. Mówią o tym statystyki z krajów zachodnich, gdzie ten problem istnieje od dawna. Jednak tam jest większa tzw. świadomość ryzyka, która wiąże się z działalnością gospodarczą oraz mniej skomplikowane rozwiązania prawno-gospodarcze" - dodaje Bocheński.

Istnieją jednak rozwiązania prawne i narzędzia, które pozwalają przekazać firmę swojemu następcy. Proces ten wymaga czasu, ale przede wszystkim wiedzy. PM Doradztwo Gospodarcze przygotowało i realizuje projekt, który ma na celu podniesienie świadomości oraz wiedzy nt. problemu sukcesji w biznesie. W ramach działań, finansowanych przez Unię Europejską, przygotowano m.in. narzędzia w formie książki, audiobooka oraz aplikacji komputerowych, które są dostępne bezpłatnie dla przedsiębiorców. Ze szczegółami można się zapoznać na stronie: http://www.sukcesja.org.

Obecnie PMDG prowadzi rekrutację przedsiębiorców, którzy będą skłonni uczestniczyć w wypróbowaniu przydatności tych narzędzi w firmach rodzinnych. W kolejnych etapach, właściciele firm rodzinnych będą mogli uzyskać bezpłatne konsultacje odnośnie strategii, organizacji, finansów czy prawa w zakresie przygotowania ich firm do sukcesji oraz uczestniczyć w warsztatach poszerzających wiedzę o zmianie pokoleniowej w firmie m.in. w ramach ogólnopolskiego Forum Firm Rodzinnych.

KONTAKT:

Jakub Hyla

PM Doradztwo Gospodarcze sp. z o.o.

tel. (12) 395 74 57

e-mail: jakub.hyla@pmdg.pl

http://www.sukcesja.org

Źródło informacji: PM Doradztwo Gospodarcze sp. z o.o.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 07.02.2014, 12:35
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ