Pobierz materiał i Publikuj za darmo
SANTIAGO, Chile, 20 października 2011 r. /PRNewswire/ - Wzrost eksportu żywności chilijskiej do Unii Europejskiej wzrósł o 42% w przeciągu ostatnich 5 lat. Sprzedaż wzrosła od 1 618 mln USD w 2006 roku do 2 304 mln USD w 2010 roku. Ze wszystkich produktów eksportowanych z państwa Ameryki Południowej do UE 34% stanowiły owoce (świeże, mrożone i sproszkowane), na drugim miejscu znajdowało się wino (29%), a następnie owoce morza (16%).
Średnia ilość eksportowanej przez Chile żywności i napojów świadczy o ciągłym wzroście w czasie ostatnich 10 lat. Wyjątek stanowi spadek, który nastąpił w 2009 roku, a przyczyną jego był międzynarodowy kryzys finansowy. Wskaźnik wzrostu w wysokości 137% zanotowano pomiędzy 2000 a 2010 rokiem. Całkowity dochód z eksportu w 2010 roku oszacowano na blisko 11 700 mln USD. Celem Chile jest znalezienie się w 2015 roku wśród 10 najlepszych państw z całego świata pod względem eksportowanej żywności, z rocznymi transportami towarów o wartości 20 000 mln USD. Cel ten jest realizowany przez intensywne, publiczno-prywatne starania.
W takich okolicznościach Chile oczekuje, że liczba żywności eksportowanej do Unii Europejskiej będzie się nadal zwiększać. Na targach ANUGA 2011 (jedne z największych targów artykułów spożywczych na świecie, które odbywają się co dwa lata w Kolonii w Niemczech, w których w 2011 roku wzięło udział 40 chilijskich wystawców), zorganizowanych przez chilijską delegację, ambasador chilijski w Niemczech Jorge O'Ryan powiedział: "Zdajemy sobie sprawę z tego, że musimy pracować bardzo ciężko, aby osiągnąć doskonałość w produkcji żywności poprzez zróżnicowanie naszych produktów, zrównoważoną i przyjazną dla środowiska produkcję - tworząc podaż niepowodującą strat, inwestowanie w technologie usprawniające produkcję rolną i hodowlę zwierząt oraz szkolenie ludzi, którzy będą potrafili stworzyć przynoszące zyski łańcuchy wartości, dobrze zintegrowane począwszy od produkcji, a skończywszy na rynkach końcowych".
W Europie z każdym dniem rosną obawy związane z kwestiami środowiskowymi, zdrowiem ludzi, bezpieczeństwem żywności i innowacjami. W związku z ostatnią kwestią, ambasador O'Ryan podkreślił: "Wraz z Niemcami stworzyliśmy alians strategiczny, aby stworzyć w Chile pierwsze w Ameryce Łacińskiej centrum firmy Fraunhofer, które pomoże nadać państwu status platformy do innowacji w tym regionie". Rzeczywiście, jednym z głównych punktów pracy Centrum Badań Systemów Biotechnologii Fraunhofer w Chile będzie agrobiznes.
Unia Europejska jest dla Chile drugim miejscem, do którego kraj ten eksportuje swoją żywność. Antonio Dominguez, dyrektor Chilealimentos, także widzi dobre perspektywy na rynku europejskim dla eksportu artykułów spożywczych z Chile. "Sądziłem, że na targach ANUGA spotkam klientów, którzy będą negatywnie nastawieni z powodu złej sytuacji ekonomicznej na kontynencie. Myślałem, że nikt nie będzie chciał kupować lub podejmować długoterminowych zobowiązań, lecz jak ostatnio zauważyłem, klienci chcą nadal kupować - dlatego też przewiduję, że nasz eksport będzie się rozwijał"- powiedział Dominguez, oceniając starania do dnia dzisiejszego. Według jego opinii, chilijski przemysł żywnościowy staje się coraz bardziej konkurencyjny, co stwarza dla tego sektora lepsze warunki w porównaniu z europejskimi producentami.
Dla Andresa Rodrigueza, prezesa wykonawczego Chilean Walnut i wiceprezesa wykonawczego Chilean Dried Plums, Umowa Stowarzyszeniowa pomiędzy Chile a Unią Europejską stała się jednym z elementów umożliwiających chilijskie eksporty do UE. "Chile charakteryzuje się dobrymi warunkami cenowymi i poziomem zaufania wśród swoich gospodarek, co ma znaczenie w relacji eksport-import, powodując powstawanie silnych powiązań handlowych, które stają się coraz bardziej owocne" - powiedział Rodriguez.
Źródła ProChile - chilijskiej agencji rządowej zajmującej się promocją eksportu - informują, że praca w zakresie wzrostu popytu w Europie będzie kontynuowana w sektorach, w których wzrasta zapotrzebowanie na żywność funkcjonalną, organiczną i produkty wymagające certyfikatów, jak żywność zgodna z zasadami islamu, produkty koszerne lub produkty z fok zgodne z zasadami etyki handlowej.
W odniesieniu do ochrony środowiska na tych rynkach, biorąc pod uwagę odległość, w jakiej znajdują się centra dystrybucji, nie jest to czynnik ograniczający, który wpływa na poziom emisji związków węgla pochodzących z eksportu. Emisja gazów cieplarnianych związanych z transportem chilijskich produktów jest bowiem znacznie niższa niż produktów wytwarzanych i sprzedawanych w Europie. Głównym tego powodem jest to, że 90% eksportu z Chile odbywa się drogą morską, którego wydajność jest 3,2 raza większa od transportu lądowego w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Chile neutralizuje poziom emisji związków węgla na targach żywności i napojów
Podejmując praktyczne działania w zakresie danej metody, ProChile rozpoczęło w 2011 roku neutralizację poziomu emisji związków węgla, spowodowanej uczestniczeniem Chile w światowych targach żywności i napojów, mierzenie emisji CO(2), która jest wytwarzana podczas targów w wyniku transportu międzynarodowego i krajowego całej chilijskiej delegacji, transportu materiałów i/lub próbek, konsumpcji energii w pawilonie oraz wytworzonych śmieci.
Od lutego 2011 roku do dnia dzisiejszego sześć chilijskich międzynarodowych targów wytworzyło 1 855 ton zneutralizowanego CO(2): Fruit Logistica 2011 (Berlin), Biofach 2011 (Norymberga), Prowein (Dusseldorf), London Wine (Londyn), Carbon Expo (Barcelona) oraz Fancy Food Show (Waszyngton). Dokonując tego, Chile oczekuje, że pogodzi procent wzrostu gospodarczego, dobro społeczne i zrównoważony rozwój kraju zgodnie z jego zaangażowaniem w zmniejszanie skutków wynikających ze zmiany klimatu.
Analiza rynku europejskiego
W 2010 roku całkowity eksport z Chile do państw członkowskich Unii Europejskiej wyniósł 12 226 mln USD, co przelicza się na 25-procentowy wzrost w ciągu zeszłego roku. W przypadku importów z UE, w tym samym czasie osiągnęły one wartość 7 561 mln USD. Wymiana handlowa wyniosła razem 19 787 mln USD.
W 2010 roku eksporty z Chile do Unii Europejskiej skupiały się głównie na sektorze produkcyjnym, z udziałem 54%. Kolejne to: sektor wydobywczy (15%); produkty żywnościowe (10%), przemysł leśny (8%), wina (6%), owoce morza (3%) i inne (2%). W przeciągu pierwszych sześciu miesięcy 2011 roku, eksporty z Chile do UE wyniosły razem 8 010 mln USD.
Wydział Prasy Krajowej i Międzynarodowej w ProChile
Źródło informacji statystycznej: ProChile w oparciu o statystyki z Global Trade Atlas, Krajowej Obsługi Celnej i Banco Central de Chile.
Źródło: ProChile
KONTAKT:
Juan Paez
tel. +56-2-827-5588
e-mail: jpaez@prochile.cl
Źródło informacji: PR Newswire
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.10.2011, 16:00 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |