Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W marcu 2012 r. mija 20 lat od wdrożenia nadal działającego systemu HEUTHES-GRYFBANK w PBKS SA (Pomorskim Banku Kredytowym w Szczecinie) i BDK SA (Banku Depozytowo-Kredytowym w Lublinie). W kilka lat po wdrożeniu, system był wykorzystywany na blisko 10 tys. stanowisk w PBKS i 5 tys. w BDK. W styczniu 1999 r. Bank PEKAO SA i trzy banki komercyjne (PBKS, BDK, PBG) połączyły się w jeden bank pod wspólną nazwą Bank PEKAO SA. HEUTHES uczestniczył w konsolidacji, a jego oprogramowanie w dalszym ciągu jest wykorzystywane w PEKAO SA. Obecna, 10. wersja systemu GRYFBANK, w dalszym ciągu jest używana przez kilka tysięcy użytkowników w tym banku, który obecnie należy do UniCredit Group (wiodącej grupy bankowej w Europie Środkowej). System obejmuje dwie instalacje, które obsługują niestandardowe produkty bankowe i rozliczenia międzynarodowe.
GRYFBANK był przez wiele lat najważniejszym produktem HEUTHES, stanowiąc system zarówno dla centrali banku, jak i jego oddziałów, filii oraz ekspozytur. Innowacją, którą wniósł na rodzimy rynek rozwiązań bankowych, było rozdzielenie obsługi produktów bankowych od księgowości bankowej i wprowadzenie elastycznego języka opisu produktów bankowych. Dzięki tej technologii bank może samodzielnie w szybki sposób budować nowe produkty i natychmiast oferować je klientom bez pracochłonnego testowania oprogramowania.
Do budowy systemu HEUTHES wykorzystał szereg własnych technologii. Jedną z kluczowych jest KOBADIBUS (ang. Knowledge Base Driven Information System, Sterowany Bazą Wiedzy System Informatyczny). Obejmuje ona bazę wiedzy o regułach obsługi produktów bankowych, które podlegają zmianom w czasie, w przestrzeni klientów i ich segmentów. Inną ważną technologią jest BALANCED-CLIENT-SERVER, która zapewnia równomierny i optymalny rozkład obciążenia pomiędzy serwerem bazy danych, siecią a stacją roboczą użytkownika przy skomplikowanych algorytmach przetwarzania. Połączenie GRYFBANK/WWW i serwera IGG było pierwszym w Polsce systemem przetwarzania chmurowego, w którym terminalem do systemu bankowego stała się przeglądarka internetowa, co zostało wdrożone w 1999 roku.
HEUTHES wdrożył również własny system wirtualizacji. Dostępne wówczas na rynku rozwiązania były niedojrzałe i zmusiły firmę do zbudowania własnego systemu wirtualizacji desktopowej. Umożliwiała ona współdzielenie aplikacji bankowej przez wielu użytkowników za pośrednictwem sieci TCP/IP. Systemy bankowe mogły być uruchamiane jako aplikacje serwerowe, przesyłając jedynie ekrany do stacji zdalnej (zgodnie z rozszerzonym protokołem Telnet). Po wbudowaniu mechanizmów load balancing, rozwiązanie funkcjonuje w banku do dnia dzisiejszego.
Z czasem GRYFBANK i dziesiątki opracowanych przez HEUTHES systemów bankowych stworzyły spójne środowisko - Infostradę Bankową. Obecnie HEUTHES planuje w GRYFBANK wymianę stosowanych baz danych. Podobne przejście zastosowano w systemie GRYFCARD, który obecnie wykorzystuje PostgreSQL lub Oracle. GRYFCARD pracuje w bankach od 1995 r. i od 17 lat wspiera banki w rozliczaniu operacji dokonanych kartami płatniczymi. Z kolei od 11 lat w PEKAO SA pracuje MULTICENTAUR, który zastąpił funkcjonujący w PBKS od 1996 r. system CENTAUR. Warto wspomnieć, że jubileusz 20 lat pracy systemu GRYFBANK zbiega się z 23-leciem powołania do życia (w 1989 r.) HEUTHES Sp. z o.o.
Firma i jej systemy otrzymały wiele prestiżowych nagród przyznawanych przez wydawnictwa branżowe. Należą do nich m.in.:
- Gazela Biznesu (w latach: 2011, 2010, 2009, 2008, 2003);
- Hit Roku dla Instytucji Finansowych (w latach: 2012, 2011, 2010, 2009);
- IT@BANK Najlepsze Firmy Informatyczne dla Sektora Finansowego (w latach: 2011, 2010, 2008);
- Diamenty FORBESA (w latach: 2012, 2011);
- Quality International Forum Jakości (w latach: 2009, 2007);
- Gepard Biznesu (w roku 2010);
- Efektywna Firma (w roku 2010);
- Złoty Bit SDP (w roku 2009);
- Brązowy Laur Klienta (w roku 2008);
- Złoty Pingwin (w roku 2003).
20-letnie działanie systemu GRYFBANK w tak zmiennych warunkach bankowych - obejmujących m.in. denominację, problem roku 2000, liczne fuzje, zmiany planów kont i numeracji produktów, znaczne zwiększenie wolumenu transakcji i różnorodności oferty bankowej - oznacza, że system był dobrze zaprojektowany i do dzisiaj jest sprawnym i użytecznym narzędziem dla środowiska bankowego, z którego HEUTHES może być dumny. Warto zauważyć, że sukces firmy HEUTHES na arenie aplikacji bankowych nie byłby możliwy bez wsparcia pracowników banku, którzy służąc wiedzą i doświadczeniem, wnieśli niebagatelny wkład w ostateczny kształt systemu GRYFBANK.
Więcej informacji znajduje się na stronie http://www.heuthes.pl.
Źródło informacji: HEUTHES Sp. z o.o.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 26.03.2012, 11:00 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |