Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Skuteczne reprezentowanie interesów wymaga kompetencji w zakresie procesów.
Bruksela/Berlin/Monachium, 24 czerwca 2013 r. - Traktat Lizboński spowodował zdecydowaną zmianę warunków ramowych dla skutecznej komunikacji pomiędzy gospodarką i polityką: struktury podejmowania decyzji w Unii Europejskiej i jej państwach członkowskich stały się w międzyczasie nieprzejrzyste także dla dużych międzynarodowych przedsiębiorstw. W praktyce przedsiębiorstwom nie brakuje kompetencji merytorycznych, a więc dobrych argumentów dla własnych postulatów. W o wiele większym stopniu wzrasta zapotrzebowanie na kompetencję w zakresie procesów, a więc na obszerną wiedzę dotyczącą formalnych i nieformalnych procedur decyzyjnych oraz efektywnych możliwości współudziału w nich.
Mówi o tym dr Klemens Joos, dyrektor zarządzający EUTOP International GmbH: "Szczególnie Traktat Lizboński wymaga zmiany paradygmatów dotyczących reprezentowania interesów: konieczne są treści i argumenty. Chodzi jednakże najpierw o ich komunikowanie odpowiednim adresatom w odpowiednim czasie i w odpowiednim miejscu, co wobec zwiększającej się kompleksowości procedur oraz licznych europejskich i istniejących na poziomie państw członkowskich procedur decyzyjnych, stanowi coraz większe wyzwanie. Dla efektywnej politycznej komunikacji kompetencja w zakresie procesów jest co najmniej tak samo ważna jak kompetencja merytoryczna. Bez kompetencji w zakresie procesów nie ma sukcesów w politycznym reprezentowaniu interesów".
W praktyce widać to na przykładzie daleko idących zmian w europejskim procesie decyzyjnym, wprowadzonych przez Traktat Lizboński. Do tej pory, na przykład w decyzjach Rady, panowała zasada jednomyślności. Traktat Lizboński w wielu obszarach wprowadził na nowo zasadę większości. Jeżeli do tej pory jakiemuś przedsiębiorstwu udawało się przekonać przedstawicieli własnego państwa członkowskiego w Radzie do swojego postulatu, to decyzje skierowane przeciwko własnym interesom nie były podejmowane. Po wprowadzeniu Traktatu Lizbońskiego tak już nie jest - przy obowiązywaniu zasady większościowej, głosy jednego lub nawet kilku państw członkowskich, bez osiągania mniejszości blokującej, mało mogą zdziałać.
Podobne skutki ma podniesienie znaczenia procedury współdecydowania do rangi zwykłej procedury ustawodawczej i tym samym do rangi regularnego instrumentu stanowienia prawa UE: poprzez związane z tym przymusowe włączenie Parlamentu Europejskiego we wszystkie praktycznie ważne dla przedsiębiorstw przedsięwzięcia legislacyjne UE, czysto narodowa reprezentacja interesów skazana jest de facto na niepowodzenie. Sytuację tę wzmacnia również fakt, że praca Parlamentu, w odróżnieniu od działań na płaszczyźnie państwa członkowskiego, nie jest zorientowana na władzę wykonawczą. Dla każdego postulatu trzeba zawierać nowe koalicje w poprzek frakcji i państw członkowskich. Nie ma frakcji rządowych i opozycyjnych.
Zasadę europejskich podstaw procesów oraz znaczenie kompetencji w zakresie procesów dla reprezentowania interesów, dr Klemens Joos zidentyfikował już w końcu lat osiemdziesiątych, a tworząc EUTOP International GmbH w 1990 roku, zastosował je w praktyce. W swojej rozprawie doktorskiej opublikowanej w 1997 roku ("Reprezentowanie interesów niemieckich przedsiębiorstw w instytucjach Unii Europejskiej", Wydział Ekonomiki Przedsiębiorstw monachijskiego Uniwersytetu Ludwiga Maximiliana) stworzył on naukowe podstawy dla modelu usługowego EUTOP - i to w okresie, kiedy Unia Europejska składała się tylko z 15 państw członkowskich, a w Radzie obowiązywała jeszcze w dużej mierze zasada jednomyślności, natomiast zasada współdecydowania stosowana była jedynie w przypadku nielicznych aktów legislacyjnych. W swojej książce "Lobbing w nowej Europie - skuteczna reprezentacja interesów po Traktacie Lizbońskim", opublikowanej w 2010 roku, Joos poszerza tę tematykę, uwzględniając daleko idące nowe zmiany, jakie wprowadził Traktat Lizboński.
Teza o kompetencji w zakresie procesów, sformułowana przez Joosa, przyjmowana jest w coraz większym stopniu również przez innych autorów. Ostatnio choćby przez Daniela Guéguena, który w swojej publikacji "Reshaping European Lobbying" czyni rozróżnienie pomiędzy "komponentami technicznymi" (znajomość decydujących treści i argumentów) oraz "komponentami procesowymi" (znajomość procesów i procedur decyzyjnych), klasyfikując te obydwa rodzaje komponentów jako komponenty o takiej samej randze znaczeniowej dla sukcesu strategii w zakresie reprezentowania interesów (poparte przykładami procedur).
W sposób empiryczny działania Joosa, a tym samym podstawa dla usług firmy EUTOP, potwierdzone zostały przez ponad dwudziestoletnią historię sukcesu firmy.
Kontakt dla prasy:
Bruno Seifert
tel. 06133 5090880
tel. kom. 0171 33 22 434
faks: 06133 5099098
Źródło informacji: APA-OTS
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 01.07.2013, 12:02 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |