Pobierz materiał i Publikuj za darmo
MILTON KEYNES, Anglia, 9 lipca 2014 r. /PRNewswire/ - Podczas gdy Mistrzostwa Świata wkroczyły już w fazę pucharową, tysiące dzieci w całej Europie dwoi się i troi, chcąc skompletować swoje albumy z naklejkami z okazji brazylijskiego mundialu. Jednak spełnienie tego marzenia, nawet z pomocą rodziców, jest mało prawdopodobne. Z powodu relacji między jedynym wydawcą, który ma pozwolenie na produkowanie oficjalnych albumów FIFA z okazji odbywających się właśnie Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej - firmą Panini - a władzami w całej Europie, zebranie wszystkich naklejek może kosztować prawie 565 funtów - twierdzi konkurencyjny producent naklejek, firma Topps Europe Ltd.
Matematycy z Uniwersytetu w Genewie obliczyli, że w oparciu o liczbę naklejek potrzebnych do wypełnienia albumu Panini, ci z kolekcjonerów, którzy nie wymieniają się naklejkami będą musieli zakupić 989 pakietów po pięć naklejek każdy. Cena za pakiet wynosi 60 centów, co przy tylu sztukach sprawia, że koszt całego zestawu jest wysoki.
Od roku 1970 tylko jednym Mistrzostwom Świata w Piłce Nożnej nie towarzyszyły oficjalne naklejki produkowane przez Panini. Trzy lata temu firma Topps Europe Ltd. złożyła skargę do Komisji Europejskiej, w której oskarża firmę Panini, wraz z kilkoma największymi krajowymi związkami piłkarskimi, stowarzyszeniami piłkarzy i władzami międzynarodowymi (w tym FIFA) o naruszenie artykułów 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Panini zaprzecza tym oskarżeniom.
W swojej skardze, firma Topps argumentowała, że model licencyjny stosowany przez FIFA nie jest ani przejrzysty ani obiektywny oraz że faworyzuje Panini, przez co narusza artykuły 101 i 102. Traktat stanowi, że na przedsiębiorstwie pozycji dominującej „ciąży szczególna odpowiedzialność za to, by swym zachowaniem nie naruszało ono skutecznej i niezakłóconej konkurencji”.
"Władze wyeliminowały skuteczną konkurencję kosztem klientów - odbierając im prawo wyboru, dławiąc innowacje oraz zatrzymując dynamikę cen i konkurencyjność - powiedział Michael Eisner, właściciel Topps. - Dzieci zasłużyły na lepsze traktowanie ze strony Brukseli - zresztą nie tylko dzieci. Pewien Szkot podobno przeznaczył aż 1885 euro na skompletowanie swojego albumu. To po prostu śmieszne".
Aby móc wydać kolekcję naklejek z gwiazdami futbolu, producent musi zakupić prawa własności intelektualnej do znaku organizatora turnieju, znaku mistrzostw znaków i strojów drużyn narodowych, a nawet prawa do wizerunku poszczególnych piłkarzy.
Krajowe związki piłkarskie niechętnie udzielają licencji spółkom nieposiadającym uprawnień wydanych przez FIFA, zaś ta ostatnia twierdzi, że aby uzyskać jej uprawnienia trzeba posiadać licencje wydane przez krajowe związki.
Jeśli Komisja Europejska nie podejmie działań mających na celu zapewnienie równych szans konkurencji, może dojść do sytuacji, że w przyszłości dzieci z całej Unii Europejskiej będą musiały płacić za naklejki jeszcze bardziej zawrotne sumy. Z kolei rodzicom radzimy, aby wzięli pod uwagę faktyczne koszty tej zabawy i zachęcali swoje dzieci do wymieniania się naklejkami ze znajomymi.
Podstawowe informacje na temat naklejek z okazji piłkarskich Mistrzostw Świata:
- Od Mistrzostw Świata w 1970 r. do tych w 2014 r. liczba naklejek wzrosła z 271 do 640.
- Cena pojedynczej naklejki w 2014 r. wzrosła dwukrotnie względem roku 1998, z 6 do 13 centów. Każdy pakiet zawiera 5 naklejek.
- Dla porównania, pakiety 7 naklejek Oficjalnej Angielskiej Kolekcji Topps z okazji Mistrzostw Świata (Topps Official England World Cup Collection) kosztują tylko 31 centów każdy, a do zebrania całej kolekcji może wystarczyć ich zaledwie 225.
- Aby zebrać całą kolekcję naklejek z Oficjalnej Angielskiej Kolekcji Topps potrzeba średnio 267,6 pakietu (przy cenie 66,75 funtów lub 83,90 euro).
Źródło: Topps Europe Ltd
KONTAKT:
Jonathan Hawker
Slate Campaigns
tel. +447979907000
e-mail: jh@slatecampaigns.com
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 08.07.2014, 13:11 |
Źródło informacji | PR Newswire |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |