Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął dokument „Ocena przygotowań w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce za 2013 r.”
Rada Ministrów zaakceptowała:
- projekt ustawy Prawo restrukturyzacyjne,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
Podjęto uchwałę w sprawie udzielenia zgody na dokonanie notyfikacji Komisji Europejskiej projektu zmiany programu pomocowego w zakresie dopłat do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o finansach publicznych (druk nr 2667).
* * *
Rada Ministrów przyjęła dokument „Ocena przygotowań w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce za 2013 r.”, przedłożony przez Szefa Obrony Cywilnej Kraju.
Jest to już piąty dokument, który stanowi kontynuację poprzednich opracowań. W latach 2009–2012 przedstawiano dokument pt.: „Ocena stanu przygotowania obrony cywilnej w Polsce”.
Obecny materiał przygotowano na podstawie informacji przekazanych przez wydziały bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego urzędów wojewódzkich.
Z dokumentu wynika, że konieczne są zmiany w systemie prawnym odnoszącym się do obrony cywilnej. Przede wszystkim powinna powstać jedna ustawa regulująca kompleksowo zagadnienia dotyczące ochrony ludności, w tym obrony cywilnej. W nowym akcie prawnym powinien być wskazany nowy sposób realizacji przez państwo zadań z zakresu obrony cywilnej, o których mowa w Protokole Dodatkowym z 12 sierpnia 1949 r. do Konwencji Genewskich, dotyczącym ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych. W nowym postępowaniu należałoby także stosować sprawdzone w codziennej praktyce rozwiązania, wykorzystywane przez organizacje ratownicze oraz inne instytucje współpracujące z systemem ratowniczym.
W 2013 r. na zadania obrony cywilnej wydano 24 517,48 tys. zł. Oznacza to spadek wydatków na obronę cywilną w województwach w stosunku do 2011 r. i 2012 r. odpowiednio o: 2.993,52 tys. zł. i 2.769,52 tys. zł. Sprawne wykonywanie zadań w tym obszarze wymaga zwiększenia nakładów.
Z analizy danych wynika, że w latach 2011-2013 wydatki na obronę cywilną były zróżnicowane: najmniejsze odnotowano w województwach: wielkopolskim, warmińsko-mazurskim, opolskim, a największe w województwach: pomorskim i małopolskim.
W dokumencie omówiono m.in. następujące zagadnienia:
System wykrywania, ostrzegania i alarmowania
Obecny system ostrzegania ludności o zagrożeniach spełnia swoją podstawową rolę, choć jest przestarzały. Jego utrzymanie wymaga coraz większych nakładów finansowych.
Docelowo należy dążyć do unowocześnienia istniejących rozwiązań technicznych, co powinno zwiększyć bezpieczeństwo obywateli oraz poprawić skuteczność powiadamiania i alarmowania o zagrożeniach. Uzasadnione jest podjęcie działań zmierzających do stworzenia ogólnopolskiego, nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania ludności, a także wskazanie potrzeb dotyczących modernizacji istniejącego systemu oraz zakresu i kosztów jej przeprowadzenia.
W 2013 r. dokonano przede wszystkim wdrożenia i upowszechnienia nowych sygnałów alarmowych i przestrojenia syren, zgodnie z wymogami rozporządzenia z 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich występowaniu oraz właściwości organów w tych sprawach.
Budownictwo ochronne
Konieczna jest rzetelna analiza i weryfikacja zasobów budownictwa ochronnego w celu określenia ich faktycznej liczby, stanu technicznego oraz możliwości wykorzystania w warunkach zagrożenia. Niezbędne jest też podjęcie działań służących utrzymaniu istniejących budowli ochronnych, tak aby powstrzymać ich degradację.
W 2013 r. wydatki na utrzymanie, konserwację oraz finansowanie budowli ochronnych zwiększyły się o ponad 50 tys. zł w porównaniu z 2012 r. i wyniosły 287478,8 zł. Jednak w stosunku do 2011 r. odnotowano spadek wydatkowania o ok. 50 proc.
Zaopatrzenie formacji obrony cywilnej
W celu zapewnienia odpowiedniego potencjału do realizacji zadań w zakresie ochrony ludności należy konsekwentnie wdrażać rozwiązania zmierzające do szerokiego wykorzystywania zasobów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz ochotniczych straży pożarnych, nie wchodzących aktualnie do tego systemu, jako kluczowych formacji wykonujących zadania na rzecz ochrony ludności w czasie pokoju i gotowych do ich wykonywania w czasie wojny. Przygotowany normatyw – w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej – uwzględnia to rozwiązanie.
Baza magazynowa
Istnieje potrzeba utworzenia Centralnej Bazy Magazynowej (CBM), która mogłaby wspierać władze lokalne i służby ratownicze podczas prowadzenia działań w sferze ochrony ludności na terenie kraju i poza jego granicami. Rolą CBM byłoby zapewnienie np. magazynowania sprzętów: przeciwpowodziowego, do dekontaminacji (czyli usuwania i niszczenia substancji szkodliwych), kwatermistrzowskiego.
Sprzęt obrony cywilnej
W 2013 r. na zakup sprzętu obrony cywilnej przeznaczono ponad 6 mln zł. Środki te pochodziły głównie z budżetów: wojewodów, samorządów i dotacji celowych. Przeznaczono je przede wszystkim na zakup sprzętów: przeciwpowodziowego (ok. 1,06 mln zł); do ostrzegania i alarmowania (ok. 1,6 mln zł); przeciwpożarowego (ok. 1,04 mln zł); kwatermistrzowskiego (ok. 0,42 mln zł); saperskiego (ok. 0,2 mln zł).
Jednocześnie trwa proces sukcesywnego wycofywania z magazynów obrony cywilnej sprzętu, który utracił parametry eksploatacyjno-techniczne.
Punkty likwidacji skażeń
Przede wszystkim niezbędna jest weryfikacja przez organy obrony cywilnej przewidywanych potrzeb dotyczących zapewnienia punktów likwidacji skażeń. Z przeprowadzonych analiz wynika, że możliwości funkcjonalne takich punktów są niewystarczające w stosunku do przewidywanych potrzeb.
Planowanie
Pozytywnie należy ocenić proces opracowywania nowych planów obrony cywilnej. Plany te są spójne z innymi dokumentami planistycznymi na terenie województwa. Tryb opracowywania tych planów zapewnia możliwość ich stałej weryfikacji i doskonalenia.
Ochrona ujęć i urządzeń wodnych
W 2013 r. liczba wodociągów w kraju wzrosła o 176, natomiast o 1033 zmalała ilość studni awaryjnych. Zwiększyła się liczba wodociągów wyposażonych w zespoły prądotwórcze (o 150) i studni awaryjnych z możliwością zasilania z zespołów prądotwórczych (o 41). Świadczy to o systematycznym doposażeniu przez samorząd stacji wodociągowych w urządzenia umożliwiające wydobycie wody w sytuacjach awaryjnych.
W analizie z 2013 r. wskazano na potrzebę budowy w kraju 2043 studni awaryjnych, co oznacza, wzrost zapotrzebowania o 29 studni w stosunku do 2012 r. Największe potrzeby zgłosiły województwa: małopolskie i podkarpackie.
Konieczne jest szczegółowe uregulowanie zasad zapewnienia dostaw wody pitnej dla ludności i wody do urządzeń do likwidacji skażeń.
Szkolenia
W 2013 r. w 16 przedsięwzięciach szkoleniowych z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, organizowanych na szczeblu centralnym, uczestniczyły 472 osoby.
Z dokumentu wynika, że należy kontynuować działania służące korelacji ćwiczeń obrony cywilnej z ćwiczeniami ratowniczymi i zarządzania kryzysowego. Konieczny jest też bieżący nadzór szefa Obrony Cywilnej Kraju nad ćwiczeniami obrony cywilnej szczebla wojewódzkiego. Należy również nadal organizować szkolenia na instruktorów obrony cywilnej, a następnie wykorzystywać tę kadrę do szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony ludności.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy Prawo restrukturyzacyjne, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.
Nowe prawo restrukturyzacyjne jest odpowiedzią na wzrost zainteresowania przedsiębiorców nowoczesnymi narzędziami restrukturyzacji. W przepisach przejściowych przewidziano także nowelizację ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze (po zmianach będzie to ustawa Prawo upadłościowe). Zmiany w prawie upadłościowym premier zapowiedział w tzw. II exposé.
Przepisy nowego prawa restrukturyzacyjnego zapewnią przedsiębiorcom w trudnej sytuacji finansowej możliwość skutecznej restrukturyzacji, przy zachowaniu ochrony praw wierzycieli. Restrukturyzacja ma pomóc firmie wyjść z kłopotów finansowych, uchronić przed bankructwem i likwidacją, a w efekcie wyjść na prostą oraz umożliwić dalszą działalność. Zaproponowane zmiany stanowią alternatywę dla postępowań obejmujących likwidację majątku, zwłaszcza gdy dłużnik szybko stwierdzi problemy płynnościowe.
Firmy znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej będą mogły skorzystać z procedur restrukturyzacyjnych, które pozwolą im opanować problemy z płynnością i uniknąć likwidacji. Przedsiębiorca będzie mógł wybrać procedurę dopasowaną do swoich potrzeb. Jest to element tzw. Polityki nowej szansy, czyli kompleksowej strategii gospodarczej państwa, ukierunkowanej na ochronę przedsiębiorstw, miejsc pracy, kapitału intelektualnego i know-how. Postępowania restrukturyzacyjne umożliwią zmiany: w strukturze majątku, zobowiązaniach przedsiębiorcy i zatrudnienia.
Zdolność restrukturyzacyjną będą posiadali wszyscy przedsiębiorcy (natomiast nie będą jej mieli: Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego). Wszystkie postępowania restrukturyzacyjne będą skierowane do przedsiębiorców niewypłacalnych i zagrożonych tym zjawiskiem. Kluczowym elementem nowych przepisów będzie wprowadzenie dodatkowych zasad gwarancji poszanowania praw wierzycieli na każdym etapie postępowania restrukturyzacyjnego.
Przyjęto również, że w przypadku kolizji wniosków, to wniosek o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego będzie miał pierwszeństwo przed wnioskiem o ogłoszenie upadłości, ale nie będzie to pierwszeństwo o charakterze bezwzględnym. Planuje się wprowadzenie mechanizmów prawnych, które wyeliminują jakiekolwiek próby nadużycia tych zasad przez nieuczciwych przedsiębiorców.
W ramach nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze przede wszystkim wprowadzona zostanie nowa definicja stanu niewypłacalności, a tym samym przesłanki niewypłacalności. Zaproponowano też modyfikację regulacji dotyczącej oddalenia przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości z powodu tzw. „ubóstwa masy”. Oddalenie takiego wniosku będzie możliwe, gdy ewentualne koszty postępowania upadłościowego całkowicie albo w przeważającej części będą wyższe niż wartość majątku upadłego. Wprowadzona ma być regulacja, która pozwoli dłużnikowi na złożenie (wraz z wnioskiem o ogłoszenie upadłości) wniosku o sprzedaż – w ramach postępowania upadłościowego – przedsiębiorstwa lub części jego składników majątkowych.
Przewidziano uproszczenie i przyspieszenie procedury upadłościowej. Obecne przepisy zobowiązują firmy do spełnienia wielu wymogów formalnych dotyczących wniosków i pism w postępowaniu upadłościowym. Aby to zmienić wprowadzone będą ujednolicone formularze, w przyszłości w formie elektronicznej, co ułatwi i przyspieszy procedurę. Dzięki tym zmianom przedsiębiorcy zyskają więcej czasu i zmniejszą się koszty takich postępowań, bo np. nie trzeba będzie korzystać z usług pocztowych.
Założono także utworzenie internetowego Centralnego Rejestru Restrukturyzacji i Upadłości, który będzie zawierał m.in. wyszukiwarkę prowadzonych spraw upadłościowych, wykaz syndyków i biegłych. W rejestrze będą znajdowały się informacje o wszystkich postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Będzie się można z niego dowiedzieć, która spółka jest w upadłości i na jakim etapie znajduje się postępowanie. Korzystanie z rejestru będzie bezpłatne. W CRRU znajdą się także wzory pism i formularzy, wymaganych w trakcie postępowania. Informacje umieszczane w CRRU nie będą już publikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a także w prasie lokalnej. Dzięki temu koszty procedur upadłościowych będą niższe.
Ustawa ma wejść w życie 1 czerwca 2015 r., z wyjątkiem przepisów, dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej części przedsiębiorców, które mają obowiązywać od 1 września 2015 r.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Nowe przepisy włączone do projektu nowelizacji ustawy uwzględniają zmiany w zasadach udzielania pomocy publicznej określone w wytycznych Unii Europejskiej w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich w latach 2014-2020, odnoszące się do pomocy na opłacenie składek ubezpieczeniowych.
Jedną z istotnych kwestii jest zapewnienie producentom owoców i warzyw dostępu do ubezpieczeń z dopłatami z budżetu państwa do składek ubezpieczenia w przypadku stosowania przez zakłady ubezpieczeń stawek taryfowych wyższych niż 6 proc. sumy ubezpieczenia tych upraw.
Do tej pory producenci upraw warzyw gruntowych oraz drzew i krzewów owocowych, w sytuacji, gdy zakład ubezpieczeń ustalił składkę ubezpieczenia z zastosowaniem stawki taryfy powyżej 6 proc. sumy ubezpieczenia, nie mogli korzystać z możliwości dopłat z budżetu państwa.
Przyjęte rozwiązanie umożliwi tej grupie producentów korzystanie z dopłat do składek także w przypadku ustalenia składki ubezpieczenia upraw warzyw gruntowych oraz drzew i krzewów owocowych z zastosowaniem stawki taryfowej przekraczającej 6 proc. sumy ubezpieczenia – przy czym dopłaty do składek będą stosowane do 65 proc. składki obliczonej przy stawce taryfowej stanowiącej 5 proc. sumy ubezpieczenia. Pozostałą część składki w całości zapłaci rolnik.
Rozwiązanie takie zwiększy ochronę ubezpieczeniową upraw rolnych przez wzrost liczby zawartych z producentami rolnymi umów ubezpieczenia.
Skrócono z 30 do 14 dni termin, od którego następuje odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń po zawarciu umowy obowiązkowego ubezpieczenia upraw rolnych od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez powódź i suszę.
Wprowadzono przepisy usprawniające system rozliczania dotacji otrzymywanych przez zakłady ubezpieczeń na pokrycie części odszkodowań wypłaconych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę oraz umożliwiające ujednolicenie formy przekazywanych sprawozdań i rozliczeń dotacji.
Przewidziano możliwość zawierania umów ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich z grupą zakładów ubezpieczeń współpracujących na podstawie porozumienia koasekuracyjnego. Chodzi o przypadki, gdy kilka zakładów ubezpieczeń zamierza oferować umowy ubezpieczenia w ramach koasekuracji, tj. wspólnie udzielać ochrony ubezpieczeniowej producentom rolnym i partycypować w ryzyku ubezpieczeniowym na ustalonych przez siebie zasadach i w ustalonych proporcjach.
Zgodnie z przepisami, jeden z zakładów ubezpieczeń przyjmuje na siebie rolę wiodącego zakładu ubezpieczeń, z którym dokonywane są wszelkie rozliczenia dopłat i dotacji przewidzianych ustawą. Wiodący zakład ubezpieczeń ma z kolei obowiązek rozliczania się z pozostałymi zakładami odpowiednio na zasadach, na których te zakłady partycypują w składce (dotyczy dopłat) oraz w wypłacanych odszkodowaniach w związku z suszą (dotyczy dotacji celowej).
Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzono definicję producenta rolnego prowadzącego działalność rolniczą, obowiązującą przy ubieganiu się o dopłaty bezpośrednie.
Dopłaty będą przysługiwały producentom rolnym w wysokości do 65 proc. składki z tytułu ubezpieczenia upraw, z zastosowaniem stawek taryfowych ubezpieczenia nieprzekraczających:
3,5 proc. sumy ubezpieczenia upraw zbóż, kukurydzy, rzepaku jarego, rzepiku, ziemniaków lub buraków cukrowych;
5 proc. sumy ubezpieczenia upraw rzepaku ozimego, warzyw gruntowych, chmielu, tytoniu, drzew i krzewów owocowych, truskawek lub roślin strączkowych.
Znowelizowane przepisy ustawy mają wejść w życie 1 stycznia 2015 r.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na dokonanie notyfikacji Komisji Europejskiej projektu zmiany programu pomocowego w zakresie dopłat do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Rada Ministrów wyraziła zgodę na notyfikowanie Komisji Europejskiej zmian w programie pomocowym. Program pomocowy, dotyczący dopłat do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, obowiązuje do końca 2014 r.
W związku ze zmianami w zasadach udzielania pomocy publicznej w sektorach leśnym i rolnym oraz na obszarach wiejskich na lata 2014-2020, określonymi przez Komisję Europejską, konieczna jest notyfikacja tego programu, który będzie obowiązywał od 2015 r. do 2020 r.
Zmiany zapisane w projekcie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich dotyczą wysokości pomocy notyfikowanej przez KE do końca grudnia 2014 r. – czyli zwiększenia wysokości dopłat do składek ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich do poziomu 65 proc. od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez zjawiska klimatyczne. Intensywność pomocy publicznej, zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej na lata 2014–2020, nie może przekroczyć poziomu 65 proc.
* * *
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o finansach publicznych (druk nr 2667), przedłożone przez ministra finansów.
W poselskim projekcie nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o finansach publicznych przewidziano m.in.: zmianę zasad ustalania wpłat województw do budżetu państwa, zakładającą obniżenie tych wpłat w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów. Zaproponowano także wprowadzenie limitu wpłat na etapie planowania i dokonywania miesięcznych wpłat oraz przy rozliczaniu rocznej kwoty dokonywanych wpłat. Posłowie zaproponowali ponadto: zmianę zasad podziału części regionalnej (95 proc. wpłat) między województwa, w których dochody podatkowe, powiększone o część wyrównawczą subwencji ogólnej w przeliczeniu na jednego mieszkańca, będą niższe od analogicznych dochodów podatkowych wszystkich województw. Projekt nowelizacji zakłada także utworzenie państwowego funduszu celowego (Wojewódzki Fundusz Solidarnościowy), którego przychody pochodzić będą z 5-procentowych wpłat. Natomiast na lata 2015-2017 przewidziano wprowadzenie nowej części subwencji, tzw. subwencji korygującej, która będzie pokrywana z budżetu państwa.
Rząd negatywnie ocenia wszystkie propozycje zawarte w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o finansach publicznych.
Zdaniem rządu, są one niekorzystne zarówno ze względów systemowych, jak i ekonomicznych. Istotnym argumentem przemawiającym za odrzuceniem zmian jest to, że wprowadzają stan niepewności zarówno w budżecie państwa, jak i w budżetach województw, szczególnie dotyczy to planowania budżetu na kolejny rok. Poza tym realizacja ujętych w poselskim projekcie rozwiązań mogłaby wywołać negatywne skutki dla budżetu państwa i budżetów województw. Z wyliczeń wynika, że w 2015 r. poselskie rozwiązania skutkowałyby np. zmniejszeniem części regionalnej subwencji ogólnej dla województw o 419,2 mln zł, zwiększeniem wydatków budżetowych na tzw. część korygującą o 332,8 mln zł, ubytkiem dochodów dla województw z tytułu wszystkich zmian na kwotę 99,1 mln zł.
Rząd opracował i skierował do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, który wykonuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 4 marca 2014 r. Zawarte w nim rozwiązania określają nowe zasady ustalania wysokości wpłat województw do budżetu państwa oraz kryteria podziału części regionalnej subwencji ogólnej. Regulacje te będą obowiązywały w latach 2015-2016.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ kda/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 09.09.2014, 14:57 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |